هدست ویژن پرو اپل | Apple Vision Pro چه ویژگی‌هایی دارد

هدست ویژن پرو اپل به شکل رسمی توسط کمپانی اپل معرفی شد. در مراسم کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی (WWDC)، شرکت فناوری عظیم (tech giant) سرانجام جزئیاتی از هدست جدید وگران قیمت خود را منتشر کرد، در این کنفرانس هیچ اشاره‌ای به واژه متاورس (metaverse) نکرده است. با استفاده از این هدست، کاربران قادرند به صورت همزمان با محیط مجازی تعامل کنند و در عین حال همچنان با محیط واقعی اطلاعات و المان‌های واقعی را مشاهده کنند.

طراحی و مشخصات هدست اپل ویژن پرو

هدست ویژن پرو دارای جلوی شیشه‌ای لمینت و قاب آلیاژ آلومینیومی است که مجموعه‌ای از دوربین‌های مادون قرمز، روشن‌کننده‌های LED، اسکنر LiDAR، شش میکروفون، دوربین‌های TrueDepth و دو مجموعه دیگر از دوربین‌های رو به پایین و پهلو را در خود جای داده است. همه این حسگرها به شما کمک می کنند “جهان را به وضوح ببینید، محیط خود را درک کنید و ورودی دست را تشخیص دهید.”

برای صدا، یک جفت بلندگو در نزدیکی گوش شما قرار گرفته است که در یک بند قرار دارد که محفظه جلویی و هدبند را به هم متصل می کند. برخلاف AirPods، واحدهای بلندگو داخل گوش شما نمی روند، اما همچنان می توانید از صدای فضایی برای گوش دادن همه جانبه لذت ببرید.

هدبند دارای صفحه فیت است که به شما امکان می دهد تناسب هدست را به دلخواه برای راحتی و تنفس تنظیم کنید. مهر و موم نور نور سرگردان را مسدود می کند و به صورت شما محافظت می کند. اپل وزن و ابعاد دقیق دستگاه را فاش نکرد اما ادعا می کند که هدست سبک وزن و راحت است.

یک جفت نمایشگر میکرو OLED دارای ۲۳ میلیون پیکسل است که عملاً هر صفحه نمایش را به یک تلویزیون ۴K تبدیل می کند تا بتوانید محیط اطراف خود و همچنین پوشش های تقویت شده را به وضوح ببینید.

تاج دیجیتالی شبیه اپل واچ روی محفظه شیشه ای و آلومینیومی به شما امکان می دهد به نمای خانه دسترسی داشته باشید و میزان غوطه وری را در حالت واقعیت مجازی تنظیم کنید. این محفظه همچنین دارای دکمه بالایی است که به شما امکان می دهد از اشیاء دنیای واقعی عکس ها و فیلم های فضایی بگیرید. اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی ها در یک دقیقه.

Vision Pro از دو تراشه اپل پشتیبانی می کند: یک تراشه M2 برای محاسبات مک مانند و یک تراشه R1 کاملاً جدید برای پردازش حسگر بلادرنگ و به حداقل رساندن تاخیر تا ۱۲ میلی ثانیه. این دستگاه هنگام استفاده از بسته باتری خارجی که در جیب شما قرار می گیرد تا دو ساعت عمر باتری را ارائه می دهد. همچنین می توانید به طور مداوم در هنگام اتصال به برق از آن استفاده کنید.

اپل اعلام نکرده است که آیا ویژن پرو برای افرادی که دارای اختلالات بینایی، صرع حساس به نور یا هر بیماری مشابهی هستند، امکاناتی دارد یا خیر، بنابراین فرض می کنیم در صورت رنج بردن از این دستگاه، استفاده از دستگاه توصیه نمی شود. و در نهایت، هدست ویژن پرو تنها در یک رنگ موجود است.

هدست ویژن پرو AR/VR اپل: ویژگی ها، قیمت، تاریخ عرضه و موارد دیگر - خبر و ترفند روز

ویژگی‌های هدست ویژن پرو اپل

اپل به دو تغییر بعد از معرفی هدست ویژن پرو اپل (Apple Vision Pro) اشاره می‌کند. اولین تغییر این است که واژه متاورس دیگر به عنوان کلمه‌ای بد شناخته نخواهد شد، حتی اگر در رونمایی از هدست ویژن پرو اپل (Apple Vision Pro)، اپل از واژه متاورس استفاده نکرده باشد. این می‌تواند منجر به یک نوسان جدید در استفاده از این واژه و تحولات جدید در حوزه متاورس شود.

در عوض، استراتژی بازاریابی شرکت اپل بر تمرکز بر واژه‌‌های (فضایی) و (رایانش فضایی) است، به جای استفاده از واژه‌هایی مانند (متاورس)،  «واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) و «واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR). مایک راکول، معاون رئیس جمهور گروه توسعه فناوری اپل، اعلام  کرد: ایجاد اولین رایانش فضایی ما نیازمند ابتکار در هر جنبه‌ای از سیستم بوده است. وی توضیح داد: با ادغام محکم سخت‌افزار و نرم‌افزار، ما یک رایانش فضایی مستقل را در یک فرم فاکتور قابل استفاده و جمع و جور طراحی کرده‌ایم که پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیک شخصی تاکنون بوده است.

شرکت فناوری از تکنولوژی (spatial computer) رونمایی کرده است این تکنولوژی قرار است در ابتدای سال ۲۰۲۴ در ایالات متحده آمریکا با قیمتی بالغ بر ۳,۴۹۹ دلار عرضه شود و سپس به سایر کشورها نیز گسترش یابد.

نگاهی به عکس ها با اپل ویژن پرو. منبع: اپل

با این اعلامیه، شرکت فناوری به طرز قابل توجهی از استفاده از واژه متاورس در معرفی تکنولوژی خود خودداری کرده است، در تفاوت قابل توجهی با رقبا، به ویژه هولولنز از مایکروسافت و هدست‌های متا (مارکا) که به طور فراوان از این واژه استفاده کردند.

در ژانویه ۲۰۲۲، مارک گورمن، خبرنگار فناوری اپل در بلومبرگ، از طریق توییتر اشاره کرد که شرکت اپل قصد ندارد تا به همان رویکرد مارک زاکربرگ در Meta بپردازد، به ویژه در ارتباط با مفهوم متاورس. گورمن اعلام کرد: به طور مستقیم به من گفته شده است که ایده ایجاد یک جهان کاملاً مجازی که کاربران می توانند در آن فرار کنند مانند چیزی که در چشم انداز آینده شرکت فیسبوک در Meta بیان شده است  برای اپل منتفی است.

او افزود که شرکت اپل تمرکز خود را بر روی ارائه هدست واقعیت ترکیبی متمرکز کرده است که برای استفاده در بازه‌های کوتاه زمانی برای کار، بازی و ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدست Vision Pro شرکت اپل قابلیت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را دارد، زیرا می تواند به نظر برسد که برنامه ها به فضای فیزیکی نزدیک کاربر پرتاب شده اند و یا تجربه کاملا مجازی را از طریق حالت هایی مانند محیط‌های غوطه ور فراهم کند. به عنوان آنکه، اعلامیه می خواند: با ویژنOS، اولین سیستم عامل فضایی جهان، ویژن پرو به کاربران اجازه می دهد تا با محتوای دیجیتال به نحوی تعامل کنند که به نظر می رسد این محتوا به صورت فیزیکی در فضای آنها حضور دارد.

هدست ویژن پرو اپل

بهره وری و سرگرمی

برای بهره وری، Vision Pro قصد دارد به عنوان جایگزینی برای “میز پر از لپ تاپ” عمل کند زیرا می توانید چندین پنجره تقویت شده را باز کنید و حتی آنچه را که در مک خود اجرا می کنید منعکس کنید. این هدست با Trackpad Magic و Magic Keyboard کار می کند. و هر کاری که در Vision Pro انجام می دهید از طریق iCloud با iPhone، iPad و Mac شما همگام می شود.

برای سرگرمی، Digital Crown به شما امکان می دهد سطح غوطه وری را کنترل کنید. برای مثال، اگر در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید، احتمالاً نمی خواهید کاملاً غوطه ور شوید.

اما اگر در خانه هستید، می‌توانید صفحه را تا انتها بچرخانید تا وارد یک محیط مجازی شوید که در آن فیلم یا نمایشی که در حال تماشای آن هستید تا ۱۰۰ فوت گسترش می‌یابد – که بزرگ‌تر از صفحه نمایش سینما است.

محتوای Apple TV، بازی‌های انتخابی Apple Arcade و هزاران برنامه iPhone و iPadOS در Vision Pro در دسترس خواهند بود. اپل همچنین تأیید کرده است که یک اپ استور کاملاً جدید برای Vision Pro در دست ساخت است که الهام بخش توسعه دهندگان برای ساخت برنامه های AR/VR برای دستگاه است. به عنوان مثال، اپلیکیشن Mindfulness، انیمیشن های سه بعدی آرامش بخشی را نشان می دهد که به فضای فیزیکی شما گسترش می یابند.

زنی در حال صحبت با همکاران در FaceTime در حالی که در حال مشاهده یک ارائه در واقعیت افزوده در هدست اپل ویژن پرو است.

 

هدست ویژن پرو اپل و توکن‌های متاورس

 به گزارش کوین تلگراف (cointelegragh) انتظار برای هدست جدید اپل باعث شده برخی سرمایه‌گذاران امیدوار شوند که توکن‌های مرتبط با متاورس رشد قابل توجهی داشته باشند؛ اما، یک دادخواست جدید از سوی کمیسیون اوراق بهادار و بورس (SEC) در همان روز به نظر می‌رسد که امیدواری در مورد توکن‌های مرتبط با متاورس را خراب کرده است.

به گزارش CoinGecko، توکن برتر مرتبط با متاورس به نام اینترنت کامپیوتر(Internet Computer) با علامت تجاری ICP در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹.۵٪ کاهش یافته است، در حالی که توکن‌هایی با رتبه دوم و سوم به نام‌های سندباکس (The Sandbox) و دسنترالند (Decentraland) به ترتیب ۱۲.۷٪ و ۱۱.۲٪ کاهش داشته‌اند.

حریم خصوصی و امنیت

درست مانند نحوه استفاده آیفون شما از Face ID، Vision Pro از Optic ID برای احراز هویت استفاده می کند. همه داده ها رمزگذاری شده اند و محاسبات روی دستگاه، داده های ارسال شده به اپل را حذف می کند.

اپل همچنین اطمینان می دهد که جایی که در واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نگاه می کنید خصوصی می ماند، به این معنی که شرکت های شخص ثالث نمی توانند حرکات چشم شما را در صفحات وب یا برنامه ها ردیابی کنند و از آن داده ها برای تبلیغات استفاده کنند. این یک نگرانی اصلی برای بسیاری از مردم بود، بنابراین خوشحالیم که اپل به طور فعال به آن پرداخته است.

فیس تایم و پرسونای دیجیتال

مانند بسیاری از برنامه های دیگر اپل، FaceTime روی هدست ویژن پرو نیز کار می کند. اما از آنجایی که صورت شما با هدست پوشانده شده است، مردم واقعا نمی توانند شما را در حین تماس های ویدیویی ببینند.

برای مقابله با آن، دستگاه به شما اجازه می دهد تا در اولین شروع استفاده از دستگاه، یک شخصیت دیجیتالی سه بعدی را تحت یک فرآیند ثبت نام سریع ایجاد کنید. شخصیت دیجیتالی شما حرکات و زبان بدن شما را تقلید می کند.