آیفون ۱۳
در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام کالیفرنیا استریمینگ برگزار کرد. در ابتدای این رویداد، نکاتی در باره اپل تی‌وی پلاس و مجموعه‌های جدیدی که قرار است در آن پخش شوند اشاره کرد. پس از آن آیپد نسل ۹ به همراه آیپد مینی ۶ معرفی شدند. بعد از معرفی آیپدها، نوبت به معرفی اپل واچ سری ۷ رسید که برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها لبه‌هایی با انحنا داشت. بعد از تمام این‌ها بالاخره نوبت به معرفی آیفون ۱۳ رسید که مهم‌ترین محصول اپل برای رویداد ۲۰۲۱ اپل بود.

آیپدهای جدید اپل

در ابتدا رویداد اپل ۲۰۲۱، از دو آیپد جدید رونمایی شد. آیپد نسل ۹ و آیپد مینی نسل ۶ این دو آیپد بودند که با مجموعه جدیدی از امکانات معرفی شدند.

آیپد ۲۰۲۱

 

آیفون ۱۳
آیپد نسل ۹

آیپد ۲۰۲۱ با همان طراحی قبلی و بدنه و ظاهری مشابه با نسل‌های قبلی است. ابعاد صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی با همان حاشیه‌های سابق خواهد بود و از این نظر مشابه نسل‌های قبلی است.

تراشه استفاده شده در این آیپد A13 بایونیک است که به گفته خود اپل عملکرد ۲۰ درصد سریع‌تر را در پردازش خواهد داشت و نسبت به تبلت‌های اندرویدی بازار هم شش برابر قدرتمندتر و سریع‌تر خواهد بود.

دوربین سلفی آیپد ۲۰۲۱، ۱۲ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض است که زاویه ۱۲۲ درجه‌ای را پوشش می‌دهد. همانند آیپد پرو ۲۰۲۱، در این آیپد هم شاهد حضور فناوری Center Stage هستیم. این قابلیت مختص به فیس‌تایم نخواهد بود و در برنامه‌های دیگر مانند زوم و تیک‌تاک نیز قابل استفاده خواهد بود.

همچنین آیپد ۲۰۲۱ از قلم اپل پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید به خوبی به طراحی و ادیت تصاویر بپردازید. ویژگی تاچ‌آیدی هم با دکمه پاور ادغام شده است و از آن می‌توانید برای بازگشایی قفل آیپد ۲۰۲۱ استفاده کنید.

قیمت این آیپد برای نسخه‌ای با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی ۳۲۹ دلار خواهد بود. نسخه ارزان‌تری هم برای موارد آموزشی عرضه خواهد شد. انتظار عرضه این نسخه در بازار ایران بعید به نظر می‌رسد.

آیپد مینی ۶

 

آیپد مینی ۶

آیپد مینی ۶ از محصولات درخشان رویداد اپل ۲۰۲۱ بود که کاملاً بازطراحی شده بود و ظاهری شبیه به آیپد پروها را به خود گرفته است. لبه‌های تخت و بدون انحنا با حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش بسیار باریک از مشخصه‌های جدید این آیپد هستند.

صفحه نمایش آیپد مینی ۶، Liquid Retina با ابعاد ۸.۳ اینچ است. نهایت روشنایی این صفحه نمایش ۵۰۰ نیت است که می‌تواند برای تبلت مناسب باشد و عملکردی راضی‌کننده داشته باشد. ویژگی‌های TrueTone colour و P3 Wide هم از دیگر برتری‌های آیپد مینی نسل ۶ است.

دوربین اصلی این آیپد، ۱۲ مگایپکسلی است. دوربین سلفی هم همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی را دارد که از فناوری Center Stage نیز پشتیبانی می‌کند.

در بحث فنی هم ایپد مینی ۶ بی‌نظیر ظاهر شده است. با وجود تراشه A15، این درصد سرعت بیشتر در پردازش گرافیکی، ۴۰ درصد افزایش سرعت پردازنده مرکزی و دو برابر عملکرد بهتر برای هماهنگی با هوش مصنوعی برنامه‌های جدید از پیشرفت‌های فنی این آیپد هستند.

رنگ‌های بنفش، صورتی، مشکی و طلایی انتخاب‌های موجود برای این آیپد هستند. همچنین از USB-C برای شارژ و ارتباط سیمی با دیگر دستگاه‌ها استفاده شده است که به سازگاری هرچه بیشتر این آیپد با دستگاه‌های دیجیتالی دیگر انجامیده شده است. این آیپد از اینترنت همراه نسل ۵ با حداکثر سرعت دانلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

اسپیکرهای استریو جدید هم برای آیپد مینی ۶ تعبیه شده‌اند که عملکرد بسیار بهتری را در مقایسه با نسخه‌های قبلی دارند.

قیمت آیپد مینی ۶ برای نسخه پایه ۴۹۹ دلار است که اواخر هفته آینده در قفسه فروشگاه‌ها آماده عرضه خواهد بود.

آیفون ۱۳؛ گل سر سبد رویداد اپل ۲۰۲۱

 

طراحی و چینش دوربین‌های آیفون ۱۳
طراحی و چینش دوربین‌های آیفون ۱۳

مطابق گمانه‌زنی‌هایی که از پیش وجود داشت، اپل از مهم‌ترین محصول امسال خود، یعنی خانواده آیفون ۱۳، در رویداد اپل ۲۰۲۱ رونمایی کرد. خانواده‌ای چهار عضوی که از سیستم نام‌گذاری مشابه با نسل قبل آیفون‌ها بهره می‌برد. آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس نام آیفون‌های جدید هستند که طی یک هفته عرضه خواهند شد.

تمام چهار مدل آیفون ۱۳ ابعادی هم‌اندازه با مدل‌های مشابه آیفون ۱۲ دارند و از این نظر تغییر خاصی را در این گوشی‌های جدید شاهد نخواهیم بود. البته تغییر جزئی در اندازه ۰.۱۷ میلی‌متر در ضخامت دو نسل داریم که نسل جدید کمی ضخیم‌تر شده است. زبان طراحی اپل هم برای این گوشی‌ها دست نخورده باقی مانده است. البته با وجود شباهت‌های بسیاری که این دو نسخه با هم دارند، آیفون ۱۳، ۲۰ درصد ناچ کوچک‌تر را در بالای صفحه نمایش خود دارد که از مهم‌ترین تغییرات ظاهری آیفون نسل جدید به شما می‌رود.

بدنه پشتی سرامیکی و مات است و برای فریم جانبی نسخه پرو و پرو مکس از استیل ضد زنگ استفاده شده است. فریم جانبی دو نسخه پایه آلومنیومی است. استاندارد مقاومتی این آیفون‌ها IP68 است و به گفته خود شرکت اپل، با سخت‌ترین و مقاوم‌ترین پوشش برای نمایشگر عرضه خواهند شد.

صفحه نمایش Super Retina XDR با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هم از مهم‌ترین تغییراتی است که کوپرتینویی‌ها برای آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس در نظر گرفته‌اند. اپل برای اولین باز از صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در آیفون استفاده می‌کند. این صفحه نمایش‌ها از پنل LTPO استفاده می‌کنند که توان ارائه نرخ نوسازی تصویر متغیر از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز را دارد. استفاده از این فناوری در صفحه نمایش آیفون ۱۳ باعث بهبود شارژدهی آن در عین عملکرد فوق‌العاده نمایشگر می‌شود. در نسخه‌های مینی و عادی هنوز هم نرخ نوسازی ۶۰ هرتز باقی مانده است.

بازگشت تاچ‌آیدی هم نکته ویژه برای این سری از آیفون‌ها است که اپل در رویداد ۲۰۲۱ آن را اعلام کرد. فیس‌آیدی طبق روال گذشته برای آیفون ۱۳ها هنوز هم وجود دارد و بهبودهایی را داشته است. با فیس‌آیدی جدید اپل، امکان شناسایی چهره با ماسک هم هست و دیگر نیازی به برداشتن ماسک و در خطر افتادن برای باز شدن گوشی خود ندارید.

همانند سال قبل، تمام مدل‌های آیفون ۱۳ با تراشه مشابهی عرضه خواهند شد. به همین ترتیب، هر چهار مدل آیفون ۱۳ها از تراشه جدید A15 بایونیک بهره می‌برند. این تراشه با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شود و از اینترنت همراه نسل پنجم و موج‌های میلی‌متری (mmWave) نیز پشتیبانی می‌کند. یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای با دو هسته برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته برای پردازش‌های سبک و روزمره به همراه پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای (پنج هسته برای پرو و پرو مکس) اپل بر روی آن سوار هستند که ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تر را در مقایسه با قوی‌ترین رقبای خود دارد. به لطف فناوری ساخت ۵ نانومتری در این تراشه، مصرف انرژی هم کنترل‌شده‌تر شده است و در حدود ۲۰ درصد انرژی کمتری را نسبت به نسل قبل مصرف می‌کند و عملکردی ۵۰ درصد سریع‌تر را دارد.

دوربین‌های نسل جدید آیفون هم دستخوش تغییراتی در جهت بهبود شده‌اند. از اولین تغییراتی که متوجه آن خواهید شد، اندازه دوربین‌ها هستند که نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده‌اند. دیگر تغییر ظاهری هم که شاهد آن هستیم، چینش قطری جفت دوربین‌ها در نسخه‌های مینی و عادی هستند. در رزولوشن دوربین‌ها تغییری ایجاد نشده است و آیفون ۱۳ها همان دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی را میزبانی می‌کنند. زوم حداکثر ۳ برابری هم در دوربین تله‌فوتو نسخه پرو و پرو مکس وجود دارد.

اندازه دیافراگم دوربین فوق عریض هم از f2.4 به f1.8 تغییر کرده است که این امر باعث افزایش نور ورودی به دوربین می‌شود و در نتیجه تصاویر باکیفیت‌تر و بهتری نیز با این دوربین ثبت می‌شود. گشودگی دیافراگم دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس هم f1.5 شده است که این نیز از بهبودهای نسل جدید آیفون است. تصویربرداری ماکرو هم با لنزهای موجود ممکن شده‌اند که از فاصله ۲ سانتی‌متری پشتیبانی می‌کنند.

فیلترهای جدیدی هم به دوربین این سری از آیفون‌ها اضافه شده است که بدون نیاز به ادیت بعد از عکاسی می‌توانید هنگام عکاسی از آن‌ها استفاده کنید و بهترین تجربه عکاسی را داشته باشید.

فرمت ProRes هم برای فیلم‌برداری به نسخه‌های پرو و پرو مکس اضافه شده است که با کیفیت ۴K و ۳۰ فریم می‌توانید این فرمت را استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که در رابطه با دوربین‌های این سری آیفون‌ها در رویداد اپل ۲۰۲۱ به آن پرداخته شد، وجود تثبیت‌کننده سنسور-شیفت در دوربین اصلی تمام مدل‌ها است.

برای تنوع بیشتر و جذب حداکثری مخاطبان، غول آمریکایی فناوری، در رویداد اپل ۲۰۲۱ از رنگ‌بندی جدید این نسل از گوشی‌های هوشمندش پرده برداری کرد. رنگ‌های آبی، مشکی سفید، قرمز و صورتی، پنج رنگ مختلفی هستند که اپل برای آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی در نظر گرفته است. برای مدل‌های پرو و پرو مکس هم چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی و آبی قابل انتخاب هستند. به این ترتیب، رنگ‌ صورتی جایگزین رنگ سبز در مدل‌های عادی و مینی شده است.

دیگر تغییری که آیفون ۱۳ها با آیفون نسل قبل دارند، فضای حافظه داخلی آن‌ها است. آیفون ۱۳ مینی با دو حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت عرضه خواهد شد. در آیفون ۱۳ عادی هم دیگر خبری از نسخه ۶۴ گیگابایتی نیست و همانند نسخه مینی فقط سه انتخاب بین ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت برای این مدل خواهد بود. نسخه‌های پرو و پرو مکس هم با حافظه‌های داخلی ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت عرضه خواهند شد. وجود حافظه ۱ ترابایتی برای ذخیره ویدیوها با فرمت ProRes می‌تواند یک مورد کاربردی به حساب بیاید.

ضمن وجود صفحه نمایش LTPO و تراشه بهنیه‌تر، اپل از باتری‌های بزرگتری هم برای نسخه‌های مختلف آیفون ۱۳ استفاده کرده است تا نهایت سعی خود را برای بهبود شارژدهی گوشی‌های خود کرده باشد. ظرفیت باتری نسخه‌های عادی و پرو، ۳۰۹۵ میلی‌آمپر است و نسخه مینی با باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپری تغذیه می‌شود. بزرگترین باتری هم در نسخه پرو مکس دیده می‌شود که ظرفیت ۴۳۵۲ میلی‌آمپری دارد تا بتواند به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی انرژی‌رسانی کند. به این ترتیب، در نسخه‌‌ی پرومکس حدود ۲.۵ ساعت شارژدهی بیشتر را خواهند داشت و در سایر مدل‌ها این مقدار ۱.۵ ساعت است.

قاب‌هایی با مدل‌های مختلف هم برای سازگاری با شارژر بی‌سیم اپل، مگ سیف، رونمایی شدند که به صورت جداگانه به فروش می‌رسند.

اپل امسال تغییری در قیمت مدل‌های مختلف آیفون نداده است و همان برچسب‌های قیمتی ۷۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ دلاری را به ترتیب برای نسخه‌های مینی، عادی، پرو و پرو مکس در نظر گرفته است.

اپل واچ سری ۷؛ دست ردی بر تمام شایعات

 

اپل واچ سری ۷

برخلاف تمام شایعات و پیش‌بینی‌ها، اپل واچ سری ۷ لبه‌های تخت ندارد و از همان انحنا در لبه‌های خود استفاده می‌کند که نشانه سنتی اپل واچ‌ها محسوب می‌شود.

اولین تفاوت به سایزهای مختلفی مربوط است که برای اپل واچ سری ۷ موجود است. این سری با دو سایز ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری عرضه خواهد شد.

اپل واچ سری ۷ کمترین مقدار حاشیه اطراف صفحه نمایش را دارد که از نظر ظاهری، جلوه فوق‌العاده‌ای را دارد. وجود حاشیه‌های کم باعث بزرگ‌تر شدن نمایشگر این ساعت شده است. صفحه نمایش ۲۰ درصد بزرگ‌تر باعث کارایی بیشتر اپل واچ سری ۷ می‌شود. با اپل واچ سری ۷ می‌توانید متن‌هایی با تعداد کلمات ۵۰ درصد بیشتر را در مقایسه با نسل قبلی بخوانید. همچنین کیبورد کامل نیز بر روی این صفحه نمایش می‌تواند جای بگیرد و به راحتی از آن استفاده کرد.

استانداردهای مقاومتی این سری از ساعت‌های هوشمند اپل در دو نوع معرفی شدند. استاندارد IPX6 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و WR50 برای مقاومت در برابر نفوذ آب در این ساعت هوشمند وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید از اپل واچ سری ۷ تا عمق ۵۰ متری زیر آب نیز استفاده کنید.

از جمله نکات مهم در رابطه با ساعت‌های هوشمند ویژگی‌های ورزشی و حسگرهای آن‌ها است. اپل واچ سری ۷ با وجود پشتیبانی از ۵ تا ۴۵ نوع ورزش مختلف از این حیث کامل به نظر می‌رسد. علاوه بر این وجود حسگرهای ضربان قلب و غلظت اکسیژن خون هم به این مجموعه اضافه می‌شوند تا اپل بهترین تجربه را از یک ساعت هوشمند را در این ساعت گرد هم آورده باشد. اپل فیتنس پلاس هم قابلیت‌های بسیار جدید را از جمله تمرین گروهی به صورت ویدیویی با قابلیت میزبانی از ۳۲ نفر را به این ساعت هوشمند اضافه کرده است. برنامه‌های تمرینی هفتگی هم از ویژگی‌های قابل توجه این سرویس اپل هستند.

امکانات ویژه‌ای به ردیابی ورزش‌های پیلاتس و تایچی نیز اضافه شده است تا حرفه‌ای‌تر این ورزش‌ها را بتوان با اپل واچ جدید تحلیل کرد. حین دوچرخه سواری نیز می‌توانید از توقف خودکار پایش استفاده کنید.

رنگ‌های آبی، قرمز، سبز، سفید و مشکی برای اپل واچ سری ۷ موجود خواهند شد.

باتری اپل واچ سری ۷ هم به گفته اپل عملکرد بهتری را خواهد داشت و تا ۱۸ ساعت می‌تواند با یک بار شارژ دوام بیاورد. نکته مهم در مورد این باتری اپل واچ سری ۷، ۳۳ درصد سرعت شارژ بیشتر این ساعت است. با وجود این سرعت، شارژ ۸۰ درصدی باتری فقط در ۴۵ دقیقه ممکن است که در مواقع ضروری بسیار کاربردی می‌تواند باشد.

همانند آیفون‌ها، اپل واچ سری ۷ نیز افزایش قیمت را تجربه نکرده است. برای خرید نسخه اپل واچ سری ۷ باید ۴۰۰ دلار بپردازید و برای خرید نسخه SE، ۲۷۹ دلار کافی خواهد بود. عرضه اپل واچ سری ۳ هم همچنان با قیمت ۱۹۹ دلار ادامه خواهد یافت.