تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

آیفون اکتیو و نات اکتیو:

احتمالاً هنگام خرید گوشی های آیفون نو، واژه اکتیو و نات اکتیو (یا نان اکتیو) را کنار اسم آن مشاهده کرده یا شنیده‌اید و زمانی که متوجه اختلاف قیمت بین این دو مدل شده‌اید، برای دانستن علت این اختلاف کنجکاو شده‌اید. اگر قصد خرید آیفون را داشته باشید و بین انتخاب آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) تعلل کنید، احتمالاً فروشندگان به شما خواهند گفت که تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها باید به جیبتان نگاهی بیندازید و تصمیم نهایی را بگیرید.

آیفون اکتیو یعنی چه؟

کلمه اکتیو در لغت به معنای فعال است و گوشی آیفون ۱۳ اکتیو به این معناست که آیفون مذکور از جعبه خارج شده و یک بار روشن شده و مراحل فعال سازی بر روی آن صورت گرفته شده است و دستگاه پلمپ نیست. این موضوع برای اکثر کاربران ممکن است، نگرانی‌هایی بابت عملکرد دستگاه را ایجاد کند به همین دلیل در اکثر موارد پیشنهاد می‌شود که گوشی آیفون خود را به صورت نان اکتیو یا نات اکتیو خریداری کنید تا خیالتان از بابت آکبند بودن دستگاه راحت باشد.

آیفون نات اکتیو یعنی چه؟

گوشی‌های موجود در وب سایت اپل استریت نات اکتیو هستند، این موضوع به این معناست که گوشی‌ای که قصد خریداری آن را دارید، فعال نشده است و به صورت پلمپ در اختیار شما قرار می‌گیرد و این موضوع خیال شما را از بابت آکبند بودن دستگاه راحت می‌کند. البته Not Active بودن به این معنا نیست که این محصولات فاقد کد فعال‌سازی رجیستری هستند بلکه این محصولات در صورت خریداری شدن از فروشگاه معتبر به آسانی رجیستر می‌شوند و از این بابت نیاز نیست که نگران باشید.

چرا در بازار آیفون‌ها به شکل اکتیو و نات اکتیو موجود هستند؟

مثل زمانی که شنیدن پارت نامبرهای مختلف برای آیفون‌ها بسیاری از خریداران را سردرگم کرده بود، اکنون این اکتیو و نات اکتیو بودن است که این بار را بر دوش می‌کشد! داستان آیفون اکتیو و نات اکتیو از سری ۱۳ آیفون‌ها شروع شد که احتمالاً در سری‌های بعدی نیز همچنان ادامه خواهد داشت. با اینکه یک سری از فروشندگان دلیل وجود آیفون‌های اکتیو را گارانتی شرکتی می‌دانند و توضیح می‌دهند که شرکت‌ها برای بررسی سلامت باتری و گوشی، مجبور به باز کردن آن و اکتیو کردن گوشی هستند، دلیل اصلی قابل‌قبول‌تر و منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. در اصل به علت تحریم‌ها و عدم حضور رسمی اپل در بازار کشور، شرکت‌های واردکننده گوشی‌های آیفون باید آن را از کشورهای دیگر وارد کنند. هر کشور خارجی می‌تواند میزان مشخصی از سهم خریداری‌شده خود از آیفون‌ها را به واردکننده ایرانی بفروشد (آیفون‌هایی که به اسم نات اکتیو می‌شناسیم) که این تعداد از آیفون برطرف‌کننده نیاز کشور ما نیست. بنابراین برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی و برای اینکه بتوان تعداد بیشتری آیفون خریداری و وارد کرد، باید این آیفون‌ها از پلمپ خارج و روشن شده تا با اتصال گوشی به شبکه، با آی‌پی کشور مبدأ فعال‌سازی شوند (فرایند Activation). اینگونه است که اصطلاحی به نام آیفون اکتیو به وجود می‌آید.

تشخیص Not active و  Active iPhone

برای اینکه تشخیص دهید که گوشی آیفونی که خریداری کرده‌اید قبلا توسط شخص دیگری فعال یا به اصطلاح اکتیو شده است، باید در ابتدا به سایت checkcoverage.apple.com  مراجعه کرده و در فیلد  Enter your serial number سریال گوشی خود وارد کرده (برای فهمیدن سریال آیفون ‌باید به مسیر Settings > General > About مراجعه کنید) و اگر گوشی شما نات اکتیو باشد، پیغام Please activate your iPhone به نمایش در می‌آید و این موضوع خیال شما را از بابت اورجینال و آکبند بودن گوشی آیفون راحت می‌کند.

در عین حال اگر آیفون شما اکتیو شده باشد در این حالت به جای پیغام ذکر شده، با تصویری مواجه خواهید شد که اطلاعاتی در مورد پشتیبانی تلفنی و تاریخ گارانتی نشان‌ می‌دهد که البته گارانتی اپل به عدم وجود نمایندگی رسمی در ایران تأثیری در خرید و پاسخگویی به نیازهایتان نخواهد داشت و برای این بحث باید به زمان گارانتی شرکتی محصولات دقت کنید، چون در صورت بروز مشکلات و خرابی برای تعمیر و تعویض قطعات باید به این گارانتی مراجعه کنید.

البته اکتیو بودن همیشه به معنای اینکه گوشی به طور مداوم استفاده شده است و یا از طرفی دیگر فیک بودن گوشی نیست، اما با توجه به اینکه تفاوت قیمت آیفون اکتیو و نات اکتیو در ایران چندان چشم‌گیر نیست و همچنین برای آسودگی بیشتر از بابت خرید آیفون پیشنهاد می‌شود که گوشی خود را به صورت نات آکتیو خریداری کنید تا دیگر با مشکلی از این بابت مواجه نباشید.

اطلاع از تاریخ فعال سازی گوشی

بعد از اینکه گوشی را فعال و اپل آیدی خود را وارد کردید، برای اطلاع از تاریخ فعال شدن آیفونتان و مطابقت آن با تاریخ خرید گوشی به سایت mysupport.apple.com بروید. اپل آیدی و رمزعبور را وارد کنید.

در صفحه بعد تمام دستگاه‌های اپل که با این اپل‌آیدی ثبت شده‌اند خواهید دید. از آن میان آیفون خود را انتخاب کنید تا در صفحه‌ای که نشان داده خواهد شد، تاریخ فعال‌سازی و خرید آیفون را مشاهده کنید. در صورت مطابقت این تاریخ با تاریخ خریداری دستگاه، می‌توانید از نات اکتیو بودن و عدم استفاده قبلی از این دستگاه، اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که تاریخ خرید یا Date of Purchase در مورد آیفون‌های خریداری‌شده از خرده‌فروشی‌ها، از زمان روشن‌شدن و اکتیو شدن دستگاه محاسبه می‌گردد؛ بنابراین اگر تاریخی قبل از اولین روز روشن‌ شدن دستگاه توسط شما درج‌ شده باشد، احتمالاً گوشی در آن روز یک‌بار روشن و فعال‌سازی شده است.

آیا گوشی‌های اندروید Not active و  Active iPhone هم وجود دارند؟

در مورد گوشی‌های اندروید هم همین استکلاً مسئله ما این است که بخشی از دستگاه‌هایی که از خارج از ایران خریداری می‌کنیم باید به کشورهای دیگر ارسال و فعال شوند تا مشخص نشود به سمت ایران بارگیری می‌شوند تا مشکل تحریم‌ها برایشان به وجود نیایددر مورد همه گوشی‌ها هم این مسئله می‌تواند وجود داشته باشدشرکت‌های خارجی برای این که دولت آمریکا متوجه این موضوع نشود که گوشی به بازار ایران وارد شده، آن را در یک کشور دیگر روشن و فعال می‌کنند بعد به ایران می‌فرستنداین صرفاً یک فرایند تجاری برای دور زدن تحریم‌ها استاین هم بحثی نیست که مشکل‌ساز باشد و خریداران و مصرف‌کنندگان در ایران هیچ مشکلی نخواهند داشتهمین که مصرف‌کننده استعلام اصالت بگیرد و واردکننده کالا هم مشخص باشد و کد فعال‌سازی هم داشته باشد کفایت می‌کندچنین کالایی قاعدتاً مشمول ۱۸ ماه گارانتی می‌شود و از لحاظ اکتیو بودن هم مشکلی نخواهد داشت.

این توضیحات مهر تأییدی بر ورود گوشی‌های اندرویدی از قبل راه‌اندازی‌شده می‌زند. بااین‌حال برخلاف اپل، سازندگان اندرویدی سازوکاری برای اطلاع‌یافتن از تاریخ فعال‌سازی گوشی ترتیب نداده‌اند، اما عمدتا گوشی‌هایی که تنها به‌منظور فعال‌سازی روشن و راه‌اندازی شده‌اند، بازنشانی نمی‌شوند و کاربر پس از روشن کردن گوشی با صفحه‌ی راه‌اندازی مواجه نمی‌شود. بااین‌حال احتمال هر چیزی وجود دارد و از آنجاکه راهی برای اطلاع‌یافتن از تاریخ روشن شدن گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد در صورت مواجه شدن با یک گوشی از قبل باز و روشن‌شده (که پلمپ جعبه باز شده و گاهی نیز پلمپ تقلبی روی آن زده می‌شود) موضوع را با فروشنده درمیان گذاشته و از پذیرش آن به‌عنوان گوشی نو خودداری کنید.