شیائومی: خبر قفل شدن گوشی ها در ایران صحت ندارد
شیائومی: خبر قفل شدن گوشی ها در ایران صحت ندارد

آیا مسدود شدن گوشی های شیائومی در ایران حقیقت دارد؟ علت قفل شدن گوشی های شیائومی چیست؟ شایعات اخیر بازار موبایل حاکی از آن است که گوشی‌های شیائومی در کشورهای تحت تحریم آمریکا از جمله کوبا، سوریه، کره شمالی، سودان، کریمه و ایران احتمالاً مسدود خواهند شد. اما در حقیقت ماجرا از چه قرار است؟ در پی قفل شدن تعدادی از گوشی‌ های شیائومی در کشور کوبا، احتمال مسدود شدن دستگاه‌های بیشتری از این برند در کشورهایی که در لیست تحریم آمریکا قرار دارند، از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد.
این در حالی است که در روز یکشنبه، سخنگو شرکت شیائومی در گفتگو با نشریه گلوبال تایمز اعلام کرد که این شرکت هیچ قصدی برای مسدود کردن محصولات فعال در بازار خاصی را ندارند. همچنین وی در ادامه افزود که مسدود کردن تعداد محدودی از گوشی های شیائومی، تنها به دلیل حفاظت سیاست‌های این کمپانی در کنترل قاچاق محصولات این شرکت به بازارهای خاکستری انجام شده است.
با آنکه سیاست‌های صادرات شرکت شیائومی اجازه صادرات واسطه‌ای هیچ محصولی را به کشورها و مناطق ممنوعه نمی‌دهد اما گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که بازار خاکستری محصولات شیائومی در سال‌های اخیر در حال گسترش است و خرید محصولات این شرکت به یک امری بدیهی برای کاربران تبدیل شده است.

قفل شدن گوشی های شیائومی مشکوک به انتقال از بازار خاکستری

• منظور از بازار خاکستری، کالاهایی هستند که به صورت قانونی اما بدون اجازه شرکت مالک برند فروخته می‌شوند.
همچنین برخی از رسانه‌ها اقدام اخیرشیائومی را برای مسدود کردن برخی از گوشی‌ها در کشورهای تحت تحریم را به حوزه قضایی آمریکا نسبت داده‌اند و گمان می‌کنند که واشنگتن بر چینی‌ها فشار آورده است تا گوشی‌های فعال در این کشورها را مسدود کند.
با این وجود شرکت شیائومی در گفتگو اخیر خود اعلام کرده است که مسدود شدن تعداد محدودی از گوشی‌های این شرکت، موقتی بوده و با هدف پیشگیری از قاچاق احتمالی و حفظ امنیت اطلاعات کاربران انجام شده است. مطابق اظهارات سخنگوی این شرکت، بررسی‌های مورد نظر به اتمام رسیده و نتایج مورد نظر حاصل شده است، در نتیجه اکنون گوشی‌های مسدود شده می‌توانند به حال عادی بازگرداننده شوند.
بر اساس گزارشی که از گارتنر منتشر شده است، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ فروش شرکت شیائومی با رشد چشمگیری همراه شده و این برند توانسته برای اولین‌بار در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند گوشی موبایل در بازار جهانی قرار بگیرد.
جالب است بدانید که این شرکت چینی تبار حدود %۱۵ از بازار گوشی‌ های هوشمند کوبا را در اختیار دارد.