مقایسه اندروید و IOS

مقایسه اندروید و IOS 

اندروید بهتر است یا iOS؟ [تماشا کنید]

 

برای مقایسه اندروید و IOS می‌توان گفت که این دو سیستم عامل تقریبا تمام تلفن‌های همراه هوشمندی را که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده است را در بر می‌گیرند.در حقیقت گروه دیگر انقد کوچک است که حتی ۰.۱% را به خود اختصاص نمی‌دهد و در مقایسه اندروید و IOS بازار کوچکی را دارند.

حال میخواهیم به مقایسه‌ اندروید و IOS بپردازیم توقع نداشته باشید که نتیجه برد یا باخت یکی از این دو را مشاهده کنید. این تنها یک مقایسه است نتیجه گیری و انتخاب اصلی با شماست که اولویت‌تان کدام یک از این دو سیستم عامل باشد.

در ابتدا میخواهیم اصلا بدانیم که سیستم عامل چیست؟

سیستم‌عامل به‌طور خلاصه به نرم‌افزاری گفته می‌شود که توسط سازنده‌ روی هرنوع وسیله‌ی هوشمندی پیاده‌سازی می‌شود تا کاربر بتواند از آن استفاده کند. درواقع یک دستگاه هوشمند بدون سیستم‌عامل، وسیله‌ای بی‌فایده است که هیچ‌کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

وظیفه‌ی سیستم‌عامل این است که با ارتباط با اجزای درونی دستگاه (سخت‌افزار) بتواند یک محیط مجازی را به‌وجود آورد که کاربر بتواند با آن کار کند و وظایفی که امروزه برای گذران امورات لازم است را بدون داشتن این دستگاه‌های هوشمند ناممکن کرده است، انجام دهد.

با بیان این مفهوم پی می‌بریم که دلیل این دوگانگی برسر سیستم‌عامل است اما سؤال بعدی که مطرح می‌شود آن است که چرا نام‌هایی که برای تفکیک این دو دسته به‌کار برده می‌شود ارتباطی با یکدیگر ندارند؟

«آیفون» نام تجاری گوشی‌های ساخت شرکت اپل است. درحالی‌که «اندروید» نام گوشی نیست، نام سیستم‌عاملی است که روی طیف وسیعی از گوشی‌هایی با برند‌های مختلف پیاده‌سازی شده است. این درحالی‌است که سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون iOS نام دارد اما استفاده از نام iOS برای انتخاب نوع گوشی رایج نیست. برای پاسخ به این پرسش نیز لازم است تاریخچه‌ای مختصر از هریک را مورد بررسی قرار دهیم.

در سال ۲۰۰۷ استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین اپل، اولین آیفون را با سیستم‌عامل iPhone OS 1 به بازار معرفی کرد. نام این سیستم‌عامل به مدت سه سال حفظ شد، تااینکه با انتشار iOS 4 در ژوئن ۲۰۱۰ این نام به iOS تغییر کرد. سیستم عامل iOS مختص به گوشی‌های آیفون است که حق استفاده از آن تنها در انحصار شرکت اپل است؛ بدین معنا که این سیستم‌عامل تنها روی گوشی‌های آیفون قابل اجرا است.

سیستم‌عامل اندروید برای اولین بار توسط اندی رابین در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل اندروید را خرید و عرضه سیستم‌عامل اندروید به سازندگان گوشی‌های هوشمند را آغاز کرد. اینگونه بود که HTC در سال ۲۰۰۸ اولین گوشی اندرویدی به نام HTC Dream را با اندروید ۱.۰ معرفی کرد.مالکیت اندروید از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شرکت گوگل تعلق دارد. اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است که اکنون گوگل توسعه‌ی آن را برعهده داشته و شرکت‌های مختلفی مجاز به استفاده از آن هستند؛ بدین معنا که هر سازنده‌ای می‌تواند از این سیستم‌عامل در محصولات هوشمند خود استفاده کند و حتی کد آن را بنا بر نیاز و ترجیح‌ خود تغییر دهد.

تفاوتهای اندروید و iOS 

اکنون قصد داریم به تفاوت های سیستم عامل های اندروید و IOS در چندین بخش مختلف بپردازیم. مسلما بهترین سیستم عامل برای شما کاملا به خودتان بستگی دارد. مواردی که برایتان اهمیت دارند را در نظر بگیرید و سیستم عامل برنده را در هر بخش یادداشت کنید. بدین ترتیب می‌توانید با توجه به علاقه شخصی خود، سیستم عامل مورد نظرتان را پیدا کنید. اکنون می‌خواهیم در چندین بخش مجزا به مقایسه تفاوت های سیستم عامل اندروید و IOS بپردازیم و ببینیم آیفون بهتر است یا اندروید؟

مقایسه اندروید و IOS از لحاظ قیمت

اپل از لحاظ قیمت همواره گران‌قیمت‌ترین گوشی موجود در سطح بازار بوده است؛ اما آیفون X با شروع قیمت از ۱۰۰۰ دلار، قیمت‌ها را به سطح کاملا جدیدی سوق داد و آیفون ۱۱ پرو مکس نیز با قیمت ۱۱۰۰ دلار روانه بازار شد. حالا اما قیمت گوشی‌های آیفون کمتر شده ولی نه‌ خیلی زیاد. آیفون ۱۳ با قیمت پایه ۸۰۰ دلار بفروش می‌رسد و ارزان‌ترین آیفون یعنی آیفون SE هم از حدود ۴۰۰ دلار شروع می‌شود. اگر می‌خواهید از این قیمت‌ها نیز پایین تر بروید باید وارد بازار گوشی‌های کارکرده شوید.

از جهت تنوع و انتخاب‌های گسترده‌، هیچ گوشی هوشمندی نمی‌تواند با اندروید رقابت کند. در صورت تمایل می‌توانید هزینه زیادی را برای خرید گوشی‌های اندرویدی صرف کنید. برای نمونه، گلکسی زی فولد ۳ از حدود ۱۸۰۰ دلار شروع می‌شود؛ اما گزینه‌های بسیار متنوع و فراوانی از گوشی‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت‌تر از تولیدکنندگان مختلفی وجود دارند که دقیقا همین کارایی‌ها را دارند.

در واقع، اندروید با ارائه برنامه‌های رایگان در بازه‌های قیمتی بسیار کمتر، برگزیده خواهد شد. چرا که در هر بازه قیمتی می‌توانید یک گوشی اندروید پیدا کنید ولی iOS اینطور نیست. برنده این بخش، سیستم عامل اندروید است.

از لحاظ اپلیکیشن‌

به‌طور کلی اندروید و IOS تفاوت چندانی در بحث اپلیکیشن‌ها ندارند و فروشگاه‌های هریک از این پلتفرم‌ها نیازهای هرکاربری را به برنامه‌های موردنیازش تأمین می‌کند. اما یک تفاوت عمده در اندروید و IOS وجود دارد که می‌تواند در انتخاب گوشی به‌خصوص برای کاربران ایرانی تعیین‌کننده باشد و آن‌هم امکان نصب (سایدلودکردن) برنامه‌های خارج از فروشگاه است گرچه شایعاتی مطرح شده که به‌دلیل لایحه‌ی جدید قوانین ضد انحصار، احتمالاً امکان سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها به iOS اضافه خواهد شد. همچنین به‌علت قوانین فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS (اپ‌استور)، اپلیکیشن‌هایی که درگاه پرداخت اختصاصی داشته باشند، اجازه‌ی انتشار در این فروشگاه را ندارند.

از طرفی بیشتر اپلیکیشن‌های مهم و ضروری ایرانی از درگاه پرداخت داخلی استفاده می‌کنند و ازاین‌رو از مبدا اپ استور نمی‌توان آن‌ها را نصب کرد. سیستم‌عامل iOS درحال حاضر (به‌صورت رسمی) امکان نصب برنامه از هر منبع دیگری را به کاربر نمی‌دهد. اما تمامی راه‌ها بسته نیست.

بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی خدمات خود را در بستر وب‌اپلیکیشن‌ها عرضه می‌کنند. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات داخلی نیز ازطریق وب‌سایت خود امکان دانلود اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهند، اما این کار را با استفاده از پروفایل‌های سازمانی انجام می‌دهند که گاهی اپل به‌دلیل اطلاع از این موضوع، این پروفایل‌ها را مسدود می‌کند.

مسیرهای غیررسمی دیگری برای نصب اپلیکیشن‌ها خارج از اپ‌استور وجود دارد. اما اگر دنبال راه‌حل‌های سریع و بی‌دردسر برای نصب برنامه‌های داخلی هستید، آیفون به‌شما توصیه نمی‌شود. چراکه که کاربران اندروید به‌راحتی می‌توانند فایل نصبی برنامه موردنظرشان را از منابع خارجی و منبعی غیر از گوگل پلی دانلود و نصب کنند.

علاوه بر این وجود طیف وسیعی از گوشی‌های اندرویدی با قیمت‌هایی اقتصادی سبب شده است که تمرکز بازار به‌این سمت رفته و تمایل توسعه‌دهندگان ایرانی به تولید اپلیکیشن‌های اندروید بیشتر باشد؛ بنابراین تنوع اپلیکیشن‌های فارسی برای گوشی‌های اندروید نسبت به گوشی‌های آیفون بالاتر است. گرچه تمامی اپلیکیشن‌های داخلی ضروری برای iOS موجودند، اما به‌طور کلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان تعداد اپلیکیشن‌های فارسی اندروید و iOS وجود دارد.

 

IOS 14 - ویژگی های اندروید - سیستم عامل جدید اپل - ویژگی های جدید اپل

مقایسه اندروید و IOS از لحاظ محیط کاربری و عملکرد

با کمی کارکردن در محیط های کاربری اندروید و ios، شاید سیستم عامل اندروید به دلیل انیمیشن هایی که بصورت پیاپی دارد، منو تفکیک شده، صفحه نمایش سوپر امولد، آیکون های بزرگ با طراحی مختلف و تنوع در رابط کاربری نظر شما را به خود جلب کند. اما سیستم عامل ios هم در محیط کاربری نسبت به اندروید، کاستی ندارد و بسیار جذاب می باشد و رابط کاربری سازگارتر دارد که جدیدا هم به لطف ios 14 شاهد محیط کاربری به روزتری نسبت به موارد قبلی هستیم که امکان شخصی سازی افزایش یافته است.

با این حال اگر واقع بینانه تر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، قطعا متوجه این خواهید شد که گزینه های شخصی سازی اندروید نسبت به سیستم عامل ios بیشتر است و حتی شما می توانید تعدادی لانچر را بر روی گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کنید و محیط کاربری را بصورت صفر تا صد تغییر دهید! اما خیلی جزئی تر بخواهیم در این بخش تنها یک سیستم عامل را انتخاب کنیم، بدون شک سیستم عامل ios برنده این بخش می باشد چرا که محیط کاربری کاربردی تری دارد.

از لحاظ تنوع برنامه ها

جهت یادآوری سیستم عامل اندروید متعلق به شرکت بزرگ گوگل و سیستم عامل ios هم متعلق به شرکت اپل است هر دو از بزرگترین شرکت های جهانی هستند. این دو شرکت، فروشگاه هایی را برای عموم کاربران خود فراهم کرده اند که برنامه های مورد تائید آنها در این فروشگاه ها بارگذاری می شوند و عموم کاربران این سیستم عامل ها می توانند از قبل در این فروشگاه ها افتتاح حساب کنند و برنامه های مدنظر خود را تنها با جستجویی ساده دانلود و نصب کنند.

هدف اصلی اندروید و IOS از طراحی و ایجاد فروشگاه آنلاین برای برنامه ها، بدون شک به ارمغان آوردن امنیت برای کاربران است چرا که تمام برنامه هایی که در این فروشگاه ها قابل دانلود هستند، توسط تیم های حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته اند و برنامه هایی که باگ دارند، قابل دانلود از طریق این فروشگاه ها نیستند. از این رو توصیه بسیار مهمی که برای شما داریم این است حتما و حتما از دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استور برای دانلود برنامه های مورد نیاز خودتان اقدام کنید تا خطری اطلاعات شما را تهدید نکند.

با جستجویی در دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استوری با صدها برنامه در زمینه های مختلف روبرو خواهید شد که تعداد این برنامه ها در فروشگاه گوگل پلی، بسیار بیشتر از فروشگاه اپ استور اپل می باشد و با این تفاوت که برنامه اپ استور، هم کاربردی تر و هم محیط کاربری جذاب تری نسبت به برنامه های اندرویدی گوگل پلی دارند. همچنین بازی های سیستم عامل ios نسبت به اندروید، از وضوح بالاتری برخوردارند. به همین دلیل انتخاب ما کمی سخت می باشد و با این منوال با تفاوت بسیار کم، سیستم عامل ios برنده این بخش می باشد.

از لحاظ عمر باتری و شارژ

یکی از بزرگ‌ترین شکایات دارندگان گوشی‌های هوشمند، عمر باتری است که موضوع حائز اهمیتی محسوب می‌شود. مقایسه فرق هایhدر این بخش بسیار دشوار است؛ زیرا هیچ سخت افزار مشترکی میان این دو سیستم عامل وجود ندارد. از این رو می‌توان گفت که iOS برای کسب بیشترین میزان باتری در هر میلی‌آمپر ساعت بهینه شده است؛ اما می‌توانید یک دستگاه اندروید با ظرفیت باتری بالاتری خریداری کنید تا از آیفون پیشی بگیرید.

هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به شما امکان می‌دهند میزان مصرف باتری خود را مشاهده کنید؛ اما فقط اندروید است که تخمینی از عمر باتری شما را نشان می‌دهد. هر دو سیستم عامل دارای حالت صرفه‌جویی در مصرف میزان باتری هستند که در این حالت با محدود کردن عملکرد، اتصال و سایر ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌توانید عمر متوسط باتری خود را توسعه دهید؛ اما چگونگی عملکرد دقیق آن در اندروید قابل تنظیم است.

سیستم عامل اندروید برای مدتی طولانی در قسمت شارژ باتری از مزیت‌هایی برخوردار بود؛ زیرا گوشی‌های اندروید قابلیت شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را ارائه می‌دادند. با این حال، آیفون ۱۳ و مدل SE نیز قابلیت شارژ سریع و بی‌سیم را ارائه کردند و تمام آیفون‌های جدیدتر از هر دو ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

از لحاظ تماس و پیام رسانی 

شیوه عملکرد اولیه تماس و پیام‌رسانی در هر دو سیستم عامل خوب است؛ اما در سیستم عامل اندروید کمی گیج‌کننده است. به نظر می‌رسد که گوگل همه چیز را با نرم افزار پیام‌رسان هنگ اوت (Hangout) پوشش می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد تا پیامک‌ها، چت تصویری، چت گروهی و موارد دیگر را از طریق وای فای و یا داده‌های تلفن همراه خود دریافت کنید؛ اما گوگل مدتی بعد پیام‌رسان‌های الو (Allo) و دوو (Dou) را منتشر کرد که به نوعی برای کاربران کمی گیج‌کننده بود و اکنون پیام‌رسان هنگ اوت و الو در حال منسوخ شدن هستند.

در سیستم عامل اندروید نیز برنامه پیام‌های اندروید (Android Messages) وجود دارند که قبلا گوگل مسنجر (Google Messeneger) نامیده می‌شد که برنامه ارسال پیام کوتاه پیش‌فرض است. تولیدکنندگان برای رقابت بیشتر با یکدیگر تمایل دارند گزینه‌های فرعی و خاصی را ارائه دهند. برنامه فیس تایم (FaceTime) و آی مسیج (iMessage) نیز که به صورت پیش‌فرض بر روی تمام گوشی‌های آیفون و همچنین آیپدها نصب شده‌اند، ارتباط با خانواده و دوستان را بسیار راحت‌تر می‌کنند.

در حالی که کار کردن با آی مسیج بسیار ساده است، اما تنها برای دارندگان گوشی آیفون قابل استفاده است؛ یعنی هر دو کاربر باید گوشی آیفون داشته باشند. شما در آی مسیج می‌توانید ترکیب برنامه‌های شخص سوم، استیکرهای جالب، گیف (GIF) و غیره را پیدا کنید. بنابراین در این بخش از مقایسه اندروید و iOS به دلیل سهولت استفاده و کاربردی بودن برنامه‌ها، به سیستم عامل iOS رای می‌دهیم.

از لحاظ دوربین

مقایسه این بخش کمی دشوار است. در گذشته بر این باور بودیم که اپل در عکاسی، ترکیب رنگی، کیفیت دوربین و سایر ویژگی‌های مشابه، عملکرد بهتری نسبت به اندروید دارد؛ اما جدیدترین گوشی‌های اندروید در این ادعا شک و تردیدهای زیادی را در میان کاربران به وجود آورده‌اند. گوشی‌های سری گوگل پیکسل ۶ دارای دوربین‌های بسیار عالی و باکیفیتی هستند و گوشی‌های آیفون ۱۳ نیز با این دو گوشی رقابت می‌کنند.

اگرچه بسیاری از محصولات فعلی اندروید، دوربین‌های خوب یا بعضا عالی دارند، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که کیفیت دوربین گوشی‌های آیفون به مراتب بسیار بهتر از گوشی‌های میان‌رده اندروید است.

برنامه‌های عکاسی برای هر دو سیستم عامل بسیار متنوع و عالی هستند. تنوع بیشتری در کثرت این برنامه‌ها در اندروید وجود دارد؛ زیرا تولیدکنندگان تمایل دارند ویژگی‌های فراوانی را در برنامه‌های عکاسی اضافه کنند که برخی از آن‌ها خوب و برخی دیگر نیز خسته‌کننده هستند.

 

بهترین گوشی های سال 2021 (مدل، مشخصات، عکس 10 گوشی برتر 2021)

مقایسه اندروید و IOS از لحاظ حافظه 

پشتیبانی از کارت حافظه این روزها کمتر در گوشی‌های رده‌بالای اندرویدی پیدا می‌شود ولی بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و رده‌پایین همچنان از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. با کمک این قابلیت می‌توانید یک کارت حافظه را به گوشی اضافه کرده و عکس‌ها، ویدیوها و برنامه‌ها را روی آن ذخیره کنید تا فضای داخلی خود گوشی اشغال نشود.

این مورد یک قابلیت بسیار کاربردی است. بخصوص با توجه به قیمت اضافه‌ای که اپل و دیگر سازندگان گوشی‌ها، به ازای حافظه داخلی بیشتر از شما می‌گیرند. مثلا ممکن است اختلاف نسخه ۱۲۸ گیگابایتی یک گوشی با نسخه ۲۵۶ گیگابایتی به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار هم برسد، تازه این عدد را هم باید در قیمت دلار در کشور ضرب کنید. در عوض اگر گوشی شما کارت حافظه داشته باشد، می‌توانید یک کارت حافظه با قیمت مناسب خریداری و خیالتان را از این بابت راحت کنید.

محدودیت های اپل نسبت به اندروید چیست؟

اندروید سیستم‌عامل متن باز است. به همین خاطر دست شما در نصب برنامه‌ها، روت کردن و اعمال تغییرات در این سیستم‌عامل کاملا باز است. از طرف دیگر iOS اینگونه نیست. شما در این سیستم‌عامل نمی‌توانید از بسیاری از برنامه‌های اندروید استفاده کنید. بسیاری از برنامه‌ها نیز قابلیت‌های محدودتری نسبت به نسخه‌های اندرویدی خود دارند

در اخر

مقایسه اندروید و IOS کار بسیار دشواری است؛ زیرا هر دو سیستم عامل بسیار غنی هستند و کاربران فراوانی دارند. ما در این مقاله تعدادی از ویژگی‌های فنی اندروید و IOS را با یکدیگر مقایسه کردیم و در هر بخش، سیستم عامل بهتر را معرفی کردیم. با این حال انتخاب اندروید و iOS به عنوان سیستم عامل منتخب شما با توجه به تفاوت هایشان، کاملا به خودتان بستگی دارد.

 

۱۰ دلیل برای اینکه بدانید اندروید از iOS بهتر است