بررسی گلکسی بادز ۲ سامسونگ

گلکسی بادز ۲ سامسونگ با کیفیت صدای عالی و قابلیت حذف نویز فعال یکی از بهترین گزینه‌های فعلی بازار هدفون‌های واقعا بی‌سیم است.

سامسونگ شاید بیشتر به خاطر تولید گوشی های هوشمند سری گلکسی در دنیا شناخته می‌شود. با این حال شرکت کره‌ای در زمینه‌های دیگری نیز فعال است که می‌توان به تولید انواع لوازم جانبی، هندزفری، مانیتور، تلویزیون و ده‌ها موارد دیگر اشاره کرد. از محصولات محبوب سامسونگ نیز به سری هندزفری گلکسی بادز می‌توان اشاره کرد که آخرین محصول آن  هندزفری گلکسی بادز ۲ پرو است.

کره‌ای‌ها چند ماه پیش نسخه جدید گلکسی بادز را به همراه گوشی پرچم‌دار زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ معرفی کردند. گلکسی بادز ۲ نسبت به گذشته بهبود یافته و از کیفیت صدای بهتر، قابلیت نویز کنسلینگ فعال (ANC) و بلوتوث ۵.۲ بهره می‌برد. این هدفون میان‌رده که حالا جایگزین بادز پلاس شده، سبک‌ترین هدفون سامسونگ تا به امروز است و می‌توان گفت از تمام جهات به جز عمر باتری، نسبت به محصولی که جایگزینش شده، برتری دارد. بااین‌حال،، آیا گلکسی بادز ۲ در حال حاضر بهترین گزینه پیش روی کاربران اندرویدی (یا حتی کاربران اپل) برای خرید هدفون واقعا بی‌سیم است؟ یا اینکه بهتر است با کمی پس‌انداز، سراغ مدل پرو گلکسی بادز رفت؟

سامسونگ از هدفون بی‌سیم گلکسی بادز 2 با قابلیت حذف نویز اکتیو رونمایی کرد • دیجی‌کالا مگ

مشخصات فنی

گلکسی بادز ۲ پرو به قطر درایو ۱۰ میلی متر  مجهز شده و از ویژگی نویز کنسلینگ بهره می‌برد که می‌تواند نویز فعال تا ۳۲ دسی بل را حذف کند همچنین دارای توییتر ۵.۳ میلی‌متری برای ایجاد صدایی واضح با حداقل اعوجاج است.

طراحی گلکسی بادز ۲

ظاهر گلکسی بادز ۲ نسبت به گذشته تغییر کرده و حالا کمی کشیده‌تر و کمی سبک‌تر شده و در رنگ‌های متنوع‌تری موجود است. ایربادهای نخودشکل که از بلوتوث ۵.۲ پشتیبانی می‌کنند، هر یک با وزن حدودا ۵ گرم، سبک‌ترین هدفون‌ های سامسونگ هستند و با کنار گذاشتن طراحی دو رنگ بادز قدیمی، حالا به‌طور یکدست در چهار رنگ سفید، خاکستری تیره، زیتونی و یاسی عرضه شده‌اند.

بدون شک ظاهر گلکسی بادز ۲ با سلیقه‌ی تمام کاربران جور نیست، اما صرف نظر از جنبه‌های زیبایی‌شناختی، هدفون سامسونگ به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند به بهترین شکل ممکن در گوش جای بگیرد و بدون شک یکی از راحت‌ترین هدفون‌های توگوشی موجود در بازار است. علاوه بر این، در جعبه هدفون سَری‌های سیلیکونی در سه اندازه مختلف قرار داده شده است تا برای فرم‌های مختلف گوش مناسب باشد. همچنین، ازآنجاکه ایربادها به سمت بیرون برآمده نیستند، خطر افتادن از گوش بسیار کم است و حتی می‌توان با آن‌ها به خواب رفت! درواقع، میزان سبکی و راحتی این هدفون به حدی است که می‌توانید ساعت‌ها بدون کوچک‌ترین آزردگی‌خاطر از موسیقی مورد‌علاقه خود لذت ببرید. بااین‌حال،، این نکته را هم باید یادآور شد که گلکسی بادز ۲ برای آن دسته افرادی که سَری سیلیکونی برایشان آزاردهنده است و ترجیح می‌دهند ایربادها کمترین تماس را با گوششان داشته باشند، مناسب نیست.

زیر سطح پلاستیکی هر ایرباد، یک بلندگوی توییتر برای تولید و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا، یک بلندگوی ووفر برای پوشش ضعف پردازش فرکانس‌های پایین و سه میکروفون برای حذف صدای محیط و افزایش کیفیت تماس گنجانده شده است. در گلکسی بادز ۲ خبری از تکنولوژی بادگیر نیست تا صدای وزش باد را به‌خصوص هنگام برقراری تماس، حذف کند؛ اما سامسونگ برای افزایش وضوح صدا از هوش مصنوعی استفاده کرده و چون ایربادها به سمت بیرون برآمده نیستند، تماس کمتری با وزش باد دارند.

سامسونگ گلکسی بادز 2 رسماً رونمایی شد - تکراتو

مشخصات فیزیکی گلکسی بادز ۲ سامسونگ

وزن هر ایرپاد برابر ۵.۵ گرم و وزن محفظه شارژ به ۴۳.۴ گرم می‌رسد و در ابعاد – ۱۸.۷ × ۱۹.۹ × ۲۱.۶ میلی‌متر (ایرباد) – ۲۷.۷ × ۵۰.۱ × ۵۰.۲ میلی‌متر (محفظه شارژ) با سه رنگ مشکی، سفید و بنفش در بازار به فروش می رسد.

حذف نویز

گلکسی بادز لایو اولین دستگاهی در خانواده سامسونگ بود که قابلیت حذف نویز فعال را داشت. در بررسی گلکسی بادز ۲ متوجه شدیم که عملکرد حذف نویز و عایق بندی غیرفعال بهتری نسبت به اولین گلکسی بادز پرو دارند. در گلکسی بادز ۲ پرو قابلیت حذف نویز تا ۳۲ دسی بل وجود دارد.

قابلیت‌های ویژه گلکسی بادز ۲

گلکسی بادز ۲ از قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله ANC، تقویت صدای محیط (Ambient Sound)، حسگر مجاورتی و پشتیبانی از کدک اختصاصی سامسونگ و AAC بهره می‌برد که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

قابلیت ANC گلکسی بادز ۲ سامسونگ

یکی از ویژگی‌های جذاب گلکسی بادز ۲ که آن را به انتخاب ایده‌آلی در بازه هدفون‌های میان‌رده برای کاربران اندرویدی تبدیل کرده است، قابلیت «حذف صدای محیط فعال» معروف به ANC است که کیفیت صدای دریافتی را افزایش می‌دهد و همچنین به کاربر امکان می‌دهد با حجم صدای کم در محیط‌های نسبتاً شلوغ به موسیقی گوش دهد.

هدفون‌های واقعا بی‌سیم به خاطر فضای بسیار کمی که در طراحی آن‌ها لحاظ شده، معمولا جای کافی برای گنجاندن سیستم ANC قدرتمندی که در هدفون‌های روگوشی با درایورهای بزرگ می‌بینیم، ندارند؛ درنتیجه، سطح انتظار از عملکرد این سیستم در هدفونی چون بادز ۲ آنچنان بالا نیست. با این وجود، سامسونگ موفق شده با وجود این محدودیت، یکی از بهترین تجربه‌های ANC را با بادز ۲ ارائه دهد.

باتری

در بخش باتری شاهد باتری با ظرفیت ۶۱ میلی‌آمپر ساعت (ایرباد) و باتری با ظرفیت ۵۱۵ میلی‌آمپر ساعت (محفظه شارژ) هستیم. حداکثر ۵ ساعت حالت پخش صدا (روشن بودن حذف نویز) (تا ۱۸ ساعت با محفظه شارژ) – حداکثر ۸ ساعت حالت پخش صدا (خاموش بودن حذف نویز) (تا ۲۹ ساعت با محفظه شارژ) – حداکثر ۳.۵ ساعت حالت مکالمه (روشن بودن حذف نویز) (تا ۱۴ ساعت با محفظه شارژ) – حداکثر ۴ ساعت حالت پخش صدا (خاموش بودن حذف نویز) (تا ۱۵ ساعت با محفظه شارژ) را برای کاربر فراهم می‌کند. هم چنین  از طریق محفظه شارژ با درگاه USB نوع C دستگاه مورد نظر شارژ می‌شود.

حالت تقویت صدای محیط (Ambient Sound)

گلکسی بادز ۲ علاوه بر حذف سروصدای محیط به لطف قابلیت ANC، می‌تواند صدای محیط را به کمک حالت تقویت صدای محیط موسوم به Ambient Sound افزایش دهد تا بهتر به گوش کاربر برسد. به عبارتی می‌توان گفت این قابلیت نقطه مقابل ANC است و در شرایطی کاربرد دارد که کاربر لازم است در حین گوش دادن به موسیقی از اتفاقاتی که در اطرافش می‌افتد، مطلع باشد. مثلا اگر در حال دوچرخه‌سواری در خیابان هستید یا نیاز دارید صدای اعلام ایستگاه‌های قطار را در مترو بشنوید، اما نمی‌خواهید از گوش دادن به آهنگ محبوب خود دست بکشید، می‌توانید قابلیت Ambient Sound را فعال کنید.

برخلاف ANC، درجه‌ی Ambient Sound را می‌توان کم یا زیاد کرد. اگر این قابلیت را در بالاترین درجه قرار دهید، احساس می‌کنید هدفون شما به یک جفت سمعک تبدیل شده است یا در دالانی نشسته‌اید که صداها عجیب و شاید کمی ربات‌وار به گوش می‌رسند. در کل، این قابلیت در تقویت صدای محیط عملکرد بسیار بهتری از تقویت صدای افراد دارد و مثلا می‌توانید صدای خش‌خش کاغذ، کشیده شدن صندلی روی زمین یا باز شدن پاکت چیپس را در فاصله‌ای نسبتاً دور با وضوح بسیار بالایی بشنوید، انگار قدرت شنوایی شما در حد یک خون‌آشام ارتقا یافته است! بااین‌حال،، در تجربه شخصی من، اگر موسیقی در حال پخش باشد حتی با حجم صدای کم، به سختی می‌شود صحبت افراد را تشخیص داد، مگر اینکه در حال فریاد زدن باشند.

متأسفانه در بادز ۲ خبری از قابلیت تشخیص صدای بادز پرو نیست که به محض شنیدن صدای کاربر، قابلیت Ambient Sound را فعال می‌کرد و برای فعال کردن آن باید از فرمان لمسی یا ازطریق اپلیکیشن اقدام کنید.

میکروفون گلکسی بادز ۲ سامسونگ

گلکسی ایربادز ۲ در کنار سه میکروفون در هر ایرباد برای فعال کردن قابلیت ANC و تقویت صدای محیط، از یادگیری ماشین نیز برای تشخیص صدای محیط بهره می‌برد تا هنگام برقراری تماس، سروصدای محیط را کاهش و وضوح صدا را افزایش دهد. هنگام برقراری تماس و با فعال کردن نویز کنسلینگ، عملکرد رضایت‌بخشی از میکروفون‌های بادز ۲ مشاهده شد و صدا با وضوح بسیار خوبی در دو سمت خط منتقل شد. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که کیفیت میکروفون‌ها تنها برای مکالمه‌ی تلفنی رضایت‌بخش است و نباید از آن‌ها انتظار ضبط حرفه‌ای صدا را داشته باشید.

سازگاری با آیفون

این روزها به‌‌سختی می‌توان کاربر اپلی را پیدا کرد که نخواهد به‌طور یکپارچه از اکوسیستم اپل استفاده کند؛ بااین‌حال،، قیمت بسیار بالای ایرپاد ۳، نبود سری سیلیکونی و ناسازگاری با برخی گوش‌ها و همچنین نبود قابلیت ANC باعث شده نگاه برخی از این کاربران به سوی گلکسی ایربادز ۲ به‌عنوان هدفون جایگزین اپل معطوف شود. اما آیا هدفون سامسونگ با گوشی‌های آیفون سازگار است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت گلکسی بادز ۲ می‌تواند با آیفون جفت شود (هرچند فرایند جفت شدن هم ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد)، اما متأسفانه قابلیت‌های آن بسیار محدود است. کاربران آیفون می‌توانند بدون مشکل با این هدفون موسیقی گوش دهند و از کنترل لمسی آن استفاده کنند، اما سامسونگ برای این هدفون هیچ اپلیکیشن همراهی مختص iOS عرضه نکرده تا کاربران این اکوسیستم بتوانند به تنظیمات ANC، اکولایزها، درصد باتری یا به‌روزرسانی فرمور هدفون دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن Wearable اگرچه در اپ استور موجود است، به طرز عجیبی فقط با بادز پلاس و بادز لایو سازگار است.

به همین خاطر، گلکسی بادز ۲ برای کاربران اندرویدی انتخاب ایده‌آل‌تری است و اگر به هر دلیلی ایرپاد نتوانسته رضایت شما را جلب کند، می‌توانید به خرید بیتس استودیو بادز فکر کنید که علاوه بر سازگاری کامل با محیط iOS، از قابلیت ANC، حالت شفاف و شارژدهی زیاد بهره می‌برد.