مقایسه گوشی های شیائومی Xiaomi Poco X4 Pro 5G و شیائومی Xiaomi Redmi Note 11 Pro

شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G:

در بررسی و مقایسه شیائومی نوت ۱۱ پرو ۵G با گوشی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G قصد داریم نگاهی دقیق و فنی به مشخصات و امکانات گوشی های جدید شیائومی داشته باشیم. تصور می‌کنید فرق بین Redmi Note 11 Pro 5G و Poco X4 Pro 5G در چیست و کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارند؟

بعد از مدت‌ها انتظار، گوشی های جدید شیائومی سرانجام به صورت رسمی معرفی شدند تا کاربران بتوانند برای سال جدید، این تلفن های هوشمند را خریداری کنند. در زمان نگارش این مقاله، چند روزی هست که ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱S وارد بازار ایران شده‌اند؛ اما پوکو X4 Pro 5G هفته پیش معرفی شده و احتمالا یک ماهی طول می‌کشد که رد پای آن را در بازار ایران مشاهده کنیم. با این حال، در این مقاله به مقایسه شیائومی نوت ۱۱ پرو ۵G با Poco X4 Pro 5G پرداخته و می‌خواهیم در مورد تفاوت‌های این دو تلفن هوشمند صحبت کنیم.

جدول مشخصات فنی شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

گوشی

شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو

پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

ابعاد و وزن

۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ در ۸.۱ میلی‌متر، ۲۰۲ گرم۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ در ۸.۱ میلی‌متر، ۲۰۵ گرم

نمایشگر

۶.۶۷ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، سوپر امولد۶.۶۷ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، امولد

پردازنده

مدیاتک هلیو G96، هشت هسته‌ای ۲.۲ گیگاهرتزکوالکام اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G، هشت هسته‌ای ۲.۲ گیگاهرتز

حافظه

۶ گیگ رم/۶۴ گیگ حافظه
۶ گیگ رم/ ۱۲۸ گیگ حافظه
۸ گیگ رم/ ۱۲۸ گیگ حافظهاسلات کارت microSD
۶ گیگ رم/ ۱۲۸ گیگ حافظه
۸ گیگ رم/۲۵۶ گیگ حافظهاسلات کارت microSD

نرم افزار

اندروید ۱۱، MIUIاندروید ۱۱، MIUI

ارتباطات

وای فای، بلوتوث ۵.۱، GPSوای فای، بلوتوث ۵.۱، GPS

دوربین

سه‌گانه ۱۰۸ + ۸ + ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و f/2.2 و f/2.4

سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4

سه‌گانه ۱۰۸ + ۸ + ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و f/2.2 و f/2.4

سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4

باتری

باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتیباتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

سایر امکانات

اسلات سیم کارت دوگانهاسلات سیم کارت دوگانه، اینترنت ۵G

طراحی و نمایشگر شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

شاید مهم‌ترین تفاوتی که بتوان در مقایسه شیائومی نوت ۱۱ پرو ۵G با Poco X4 Pro 5G به آن اشاره کرد، به طراحی مربوط شود. محصولات سری ردمی نوت ۱۱ با ظاهری مشابه نسل قبلی طراحی شده‌اند و ماژولی مستطیلی متشکل از سه دوربین با آرایشی عمودی روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند. موقعیت این دوربین‌ها با Poco X4 Pro 5G کاملا یکسان است؛ با این تفاوت که گوشی جدید پوکو، طرحی مستطیلی و مشکی‌رنگ دارند و نام این برند در بخش راستی حک شده است.

شاید حتی بتوان گفت قاب‌های موبایلی که برای این دو تلفن هوشمند طراحی می‌شوند، ابعادی یکسان خواهند داشت و برای هر دو مناسب خواهند بود. مسئله دیگری که سه‌سختی می‌توان آن را یک «تفاوت» معرفی کرد، به رنگ‌بندی مربوط می‌شود. ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G قرار است در سه رنگ آبی، زرد و خاکستری عرضه شود، در حالی که پوکو ایکس ۴ پرو با رنگ‌های آبی، مشکی و زرد به فروش خواهد رسید. مابقی موارد، از ابعاد تا وزن دستگاه و محل قرارگیری کلیدها، دقیقا در این دو تلفن هوشمند یکسان است!بر خلاف Poco X3 Pro که نمایشگری از نوع IPS LCD داشت، حالا نسل جدید این تلفن هوشمند به نمایشگر AMOLED مجهز شده تا در کنار گوشی های خانواده Redmi Note 11 که نمایشگری با همین فناوری دارند، هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد؛ این یعنی نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی صفحه، تراکم پیکسلی ۳۹۵ppi، وضوح +FHD و محافظ پوشش گوریلا گلس ۵ در هر دو این تلفن های هوشمند، کاملا یکسان است.

سخت افزار و نرم افزار شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

مهم‌ترین تفاوت بین این دو گوشی، در زیر قاب آن‌ها است. جایی که گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو شیائومی به چیپست ۱۲ نانومتری Helio G96 مدیاتک با معماری ۱۲ نانومتری و حداکثر فرکانس ۲.۰۵ گیگاهرتزی مجهز است، در حالی که گوشی پوکو از یک تراشه مدرن‌تر ۶ نانومتری به نام اسنپدراگون ۶۹۵ با حداکثر فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد. تراشه اسنپدراگون چه از نظر سرعت عملکرد و چه مصرف انرژی، نسبت به تراشه مدیاتک برتری دارد. ضمن اینکه در بین این دو فقط اسنپدراگون ۶۹۵ است که از اینترنت ۵G نیز پشتیبانی می‌کند.

حداکثر حافظه داخلی در مدل پوکو به ۲۵۶ گیگ هم می‌رسد، در حالی که حداکثر حافظه داخلی مدل ردمی ۱۲۸ گیگ است. هر دو گوشی به یک حسگر اثر انگشت روی فریم جانبی و اسپیکرهای استریو نیز مجهز هستند و اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 13 روی آن‌ها نصب است. اگرچه به زودی آپدیت اندروید ۱۲ را هم دریافت خواهند کرد.

شیائومی نوت11پرو 5G یا پوکو ایکس 4 پرو 5G

دوربین شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

شباهت‌ها میان این دو تلفن هوشمند، در دپارتمان دوربین نیز به‌وضوح دیده می‌شود؛ شیائومی از دوربین سه گانه پشتی با سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی در کنار سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو استفاده کرده است و سلفی‌بازان نیز می‌توانند برای ثبت تصاویر سلفی، از دوربین جلویی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کنند.

البته، در این بخش از مقایسه شیائومی نوت ۱۱ پرو ۵G با پوکو X4 Pro 5G نمی‌خواهیم این دو گوشی را از نظر عملکرد دوربین با یکدیگر مقایسه کنیم؛ با این حال می‌توان گفت که تقریبا هیچ تفاوتی در این زمینه نیست. محصولات پیش رو قادرند در محیط‌های پرنور، تصاویر را با وضوحی بالا ثبت کنند و اگر نور محیط کاهش پیدا کند نیز عملکرد دستگاه تا حدودی دچار اختلال خواهد شد که برای موبایلی میان رده کاملا طبیعی است.

باتری شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

در بخش باتری هم تفاوتی بین شیائومی نوت۱۱پرو ۵G یا پوکو ایکس ۴ پرو ۵G وجود ندارد. هر دو از یک باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برخوردارند که با توان ۶۷ واتی به سرعت شارژ می‌شود. علی‌رغم اینکه ظرفیت باتری هر دو گوشی یکسان است، این گوشی پوکو است که به خاطر پردازنده مدرن‌تر ۶ نانومتری خودش، مصرف انرژی پایین‌تری داشته و شارژدهی طولانی‌تری دارد.

نقاط مثبت و منفی ردمی نوت ۱۱ پرو

نقاط مثبتنقاط منفی
قیمت پایین‌ترفاقد پشتیبانی از ۵G
سبک‌ترپردازنده ضعیف‌تر
حسگر تشخیص عمق_
طراحی شیک‌تر_
قاب پشتی شیشه‌ای

نقاط مثبت و منفی پوکو ایکس ۴ پرو ۵G

نقاط مثبتنقاط منفی
اینترنت ۵Gجنس بدنه ضعیف‌تر
پردازنده بهتر_
طراحی نام آشنای پوکو_
تا ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی