پوکو M3 پرو فایوجی
نقد و بررسی پوکو M3 پرو فایوجی؛ گوشی اقتصادی ۵G

اگر به دنبال گوشی‌های اقتصادی و خوش‌قیمت باشید، حتماً نام محصولات برند پوکو را شنیده‌اید. پوکو که از زیرمجموعه‌های شیائومی شناخته می‌شود، به ساخت گوشی‌هایی با قیمت مناسب و مشخصات فنی خوب معروف است. این سیاست شیائومی برای پوکو تا اینجا کاملاً موفقیت‌آمیز بوده و گوشی‌های پوکو با مشخصات و قیمت خوبی که دارند، تاکنون توانسته‌اند نظر کاربران این حوزه را به خود جلب کنند. در این مطلب به نقد و بررسی کامل یکی از گوشی‌های اقتصادی پوکو که از فناوری ۵G هم پشتیبانی می‌کند خواهیم پرداخت، پوکو M3 پرو فایوجی.

طراحی و کیفیت ساخت پوکو M3 پرو فایوجی

طراحی پوکو M3 پرو فایوجی همانند دیگر گوشی‌های برند پوکو است و از همان زبان طراحی معمول شرکت در آن استفاده شده است. از مهم‌ترین مشخصه‌های این گوشی، قسمت مشکی رنگی است که در زیر دوربین‌های آن کشیده شده است. بر روی این بخش مشکی رنگ، طرح لوگو POCO هم مشخص است.

 

پنل پشتی پوکو M3 پرو فایوجی
پنل پشتی پوکو M3 پرو

همانند دیگر گوشی‌های اقتصادی، در ساخت پوکو M3 پرو فایوجی هم از پلاستیک استفاده شده است. در جلوی گوشی و برای محافظت از صفحه نمایش گوریلا گلس ۳ قرار گرفته است تا در برابر ضربه و خط و خش بتواند از نمایشگر محافظت کند. وزن ۱۹۰ گرمی و ضخامت ۸.۹ میلی‌متری روی هم رفته ابعاد خوبی را به این گوشی داده‌اند و می‌توان آن را به عنوان یک گوشی خوش‌دست معرفی کرد. با وجود پنل پشتی پلاستیکی، این گوشی اصلاً لیز نیست و به خوبی در دست قرار می‌گیرد. استاندارد مقاومت در برابر نفوذ این گوشی هم IP53 است که در برابر پاشش آب مقاومت دارد.

 

ضخامت پوکو M3 پرو و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا

بدنه پلاستیکی در بازخورد اولیه حس یک گوشی ارزان‌قیمت را به شما منتقل خواهد کرد. اما اگر کمی در بحث کیفیت ساخت دقت کنید، خواهید دید پوکو M3 پرو کیفیت ساخت خوبی دارد و کیفیت آن فراتر از قیمت پایینی است که برای آن در نظر گرفته شده است.

در سمت راست گوشی دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور را خواهید دید. در سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت قرار گرفته است. حسگر اثر انگشت هم مانند اکثر گوشی‌های دیگر با دکمه پاور ادغام شده است و در سمت راست پنل جانبی است. در لبه بالایی هم درگاه جک ۳.۵ صدا و حسگر مادون قرمز قرار دارند.

پنل پشتی با وجود پلاستیکی بودن، حالت شیشه‌ای دارد و زیباتر از دیگر گوشی‌های پلاستیکی به نظر می‌رسد. البته در عین این زیبایی باید مشکلات داشتن یک گوشی با پنل براق را هم به جان بخرید. هر اثر انگشت و لکه‌ای بر روی پشت گوشی به صورت واضح دیده‌ می‌شود و برای داشتن یک گوشی تمیز باید همیشه آن را با دستمال تمیز کنید یا از خیر این زیبایی بگذرید و از کاور استفاده کنید. این موضوع در رنگ خاکستری کمی شدیدتر از رنگ‌های آبی و زرد است و اگر می‌خواهید کمتر با مشکل کثیفی مواجه شوید، رنگ‌های روشن انتخاب‌های بهتری خواهند بود.

صفحه نمایش و اسپیکرها

همیشه در گوشی‌های اقتصادی شاهد ضعف عملکرد صفحه نمایش بوده‌ایم و معمولاً شرکت‌ها علاقه‌ای به استفاده از صفحه نمایش باکیفیت را در این رده ندارند. اما از حق نگذریم پوکو M3 پرو صفحه نمایش خوبی را به نسبت قیمتی که دارد ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش ۶.۵ اینچی که ۸۳.۷ درصد از قسمت جلویی گوشی را اشغال کرده است مسئولیت نمایش تصاویر را دارد. فناوری ساخت این صفحه نمایش IPS LCD است که وضوح تصویر آن FHD+ می‌باشد. تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل بر اینچ مربع به همراه حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیتی هم دیگر مشخصه‌های این صفحه نمایش هستند. این میزان روشنایی صفحه نمایش در رده متوسط قرار می‌گیرد و نباید انتظار زیادی از آن در زیر نور مستقیم آفتاب داشته باشید.

 

پوکو M3 پرو فایوجی
صفحه نمایش پوکو M3 پرو

البته در کنار این ویژگی‌ها باید در نظر داشته باشید که صفحه نمایش پوکو M3 پرو از HDR پشتیبانی نمی‌کند. این مورد باعث افت کیفیت تصاویر و رنگ‌ها در بخش‌های بسیار روشن و بسیار تیره تصاویر می‌شود. برای انتخاب کنتراست رنگ تصاویر سه تنظیم مختلف وجود دارد که همه آن‌ها مطابق با فضای رنگ sRGB هستند. با انتخاب گزینه خودکار و Saturated، رنگ‌ها کمی با سایه آبی رنگ دیده می‌شوند و سرد هستند که باعث می‌شود واقعی به نظر نرسند. اما برخلاف این دو، گزینه استاندارد دقت رنگ فوق‌العاده‌ای را در فضای رنگ sRGB به نمایش می‌گذارد و بهترین انتخاب در بین سه گزینه کنتراست رنگ پوکو M3 پرو است.

حداکثر نرخ نوسازی تصاویر نمایشگر پوکو M3 پرو فایوجی ۹۰ هرتز است. در تنظیمات گوشی می‌توان دو گزینه ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز را برای نرخ نوسازی تصویر در این نمایشگر انتخاب کرد. با انتخاب ۹۰ هرتز، نرخ نوسازی تصاویر به حالت متغیر در می‌آید و با توجه به برنامه‌، عکس و یا ویدیویی که در حال تماشا هستید این عدد به ۳۰، ۵۰، ۶۰ و ۹۰ هرتز تغییر می‌یابد. این ویژگی باعث می‌شود تا این گوشی هم در عملکرد باتری و هم در عملکرد خوب صفحه نمایش بتواند کاربران را راضی نگه دارد.

 

تنظیمات نرخ نوسازی تصویر در پوکو M3 پرو

ضخامت حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش مناسب هستند و نسبتاً باریک به حساب می‌آیند و افتی را در ظاهر پوکو ام ۳ پرو ایجاد نکرده‌اند. تنها نکته منفی در رابطه با ظاهر صفحه نمایش، پانچ‌هول دوربین سلفی در بالای آن است که البته نمی‌توان از این گوشی با این رده قیمتی انتظار فراتر از این را هم داشت.

اسپیکرها

پوکو M3 پرو فایوجی با یک اسپیکر در لبه پایینی، محتواهای صوتی را پخش می‌کند. این اسپیکر در مقایسه با اسپیکر دیگر گوشی‌های اقتصادی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. کیفیت صدا و بلندی صدا هم هر دو خوب ارزیابی می‌شوند و با توجه به قیمت ارزان این گوشی، در بخش اسپیکر با مشخصات خوبی روبه‌رو هستیم.

پوکو M3 پرو فایوجی
میکروفون، درگاه USB-C و اسپیکر پوکو M3 پرو

دوربین‌های پوکو M3 پرو فایوجی

در کل دوربین‌های پوکو M3 پرو عملکرد متوسط به بالایی را دارند و با توجه به قیمتی که این گوشی دارد، دوربین‌های آن در رده مناسبی قرار می‌گیرند. در نور کافی و بدون لرزش دست، تصاویر مطلوبی را می‌توان با استفاده از این گوشی ثبت کرد. اما در صورتی که نور کمی کمتر از ایده‌آل باشد، افت کیفیت مشهود است و بهتر است در این شرایط از HDR برای عکاسی استفاده شود.

دوربین پوکو M3 پرو

دوربین اصلی پوکو M3 پرو فایوجی

دوربین اصلی تعبیه شده در پوکو M3 پرو از سه دوربین مجزا تشکیل شده است. دوربین اول ۴۸ مگاپیکسلی با لنز عریض است. اندازه هر پیکسل این دوربین ۰.۸ میکرون و گشودگی دیافراگم آن f/1.8 است. فوکوس خودکار با تشخیص فاز و قابلیت عکاسی در حالت شب هم در این دوربین وجود دارند. با توجه به استفاده از قابلیت Quad-Bayer برای ثبت تصاویر با این دوربین، به صورت پیش‌فرض عکس‌ها ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند.

همانطور که اشاره کردیم، کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در روز مناسب هستند و جزئیات و وضوح خوبی را دارند. رنگ‌ها هم به حالت طبیعی دیده می‌شوند و رنج دینامیکی خوبی را به نمایش می‌گذارند. البته تمام این تعاریف با در نظر گرفتن رده قیمتی این گوشی هستند. به عنوان یک بررسی کلی می‌توان گفت با در نظر گرفتن قیمت مناسبی که پوکو M3 پرو دارد، این دوربین در روز می‌تواند نیازهای کاربران را برطرف کند.

گزینه AI هم برای به کار بردن هوش مصنوعی در عکاسی وجود دارد. البته با فعال کردن این گزینه عملکرد آنچنان فوق‌العاده‌ای دیده نمی‌شود و این سیستم با تشخیص بعضی مناظر مانند ساختمان‌ها، درختان، آسمان و … تغییرات و اصلاح‌هایی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات گاهی بیش از حد می‌شوند و باعث ایجاد کنتراست بالا و رنگ‌های غیرطبیعی می‌شوند.

با استفاده از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی هم می‌توانید عکس‌های خوبی را ثبت کنید. عکس‌های ثبت شده در این حالت حجم بیشتری دارند. ولی در عوض با جزئیات و رنگ‌های طبیعی‌تر هستند و کمتر اصلاحات نرم‌افزاری بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

عکس پرتره

با وجود حسگر تشخیص عمق تصاویر ۲ مگاپیکسلی در ترکیب دوربین‌های پوکو M3 پرو، عکس‌های پرتره کیفیت قابل قبولی را دارند. عملکرد این گوشی در تشخیص و جداسازی سوژه از پس‌زمینه و مات کردن پس زمینه به لطف حضور این حسگر نسبتاً خوب است و در بازه قیمتی این گوشی می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد. اما گاهی اشتباهاتی در این پروسه دیده می‌شود و در تفکیک سوژه از پس‌زمینه با دقت کمتری روبه‌رو می‌شویم.

دوربین ماکرو

پوکو M3 پرو، یک دوربین ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو را هم همراه خود دارد که البته خبری از فوکوس خودکار در آن نیست. تصاویر ثبت شده با این دوربین در صورتی که فاصله ۵ سانتی‌متری از سوژه رعایت شود، می‌توانند کیفیت خوبی را داشته باشند. برای عملکرد بهتر این دوربین هم باید نور کافی را در محیط داشته باشید و در غیر این صورت با نویز بسیار زیاد و افت کیفیت شدیدی در تصاویر مواجه خواهید شد.

دوربین سلفی پوکو M3 پرو

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی جزئیات خوبی را ثبت می‌کند و دقت رنگ‌ها و وضوح تصاویر ثبت شده با آن، برای این رده قیمتی مناسب هستند. برای ارزیابی عکاسی پرتره با دوربین سلفی هم باید نمره قبولی را برای آن ثبت کنیم.

حالت شب عکاسی با پوکو M3 پرو

با استفاده از حالت شب در دوربین اصلی، تصاویر بهتری را در شب نسبت به حالت عادی می‌توان ثبت کرد. در این حالت عکاسی، نویز نورها در تصویر کاهش می‌یابند و نوردهی بهتری را می‌بینیم که نکته خوبی تلقی می‌شود. اما در عوض حالت عکاسی در شب با افت جزئیات همراه است و جزئیاتی را که در حالت عادی به همراه داشتید را نمی‌توانید در این حالت ببینید.

فیلم‌برداری

پوکو M3 پرو قادر به فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰@۳۰fps با دوربین اصلی خود است و با دوربین ماکرو هم تا حداکثر کیفیت ۷۲۰p@30fps امکان فیلم‌برداری وجود دارد.

عدم پشتیبانی از کیفیت ۴K و فیلم‌برداری با ۶۰ فریم بر ثانیه، از مهم‌ترین ضعف‌های دوربین این گوشی است. نهایت کیفیت فیلم‌برداری با دوربین سلفی هم ۱۰۸۰p@30fps است که مشابه با دوربین اصلی است.

در کل کیفیت ویدیوهای ضبط شده با دوربین‌ها نسبتاً خوب هستند و رنگ‌ها طبیعی و زنده به نظر می‌رسند و کنتراست مناسبی دارند. جزئیات دیده شده در ویدیوها هم با توجه به قیمت گوشی، کافی هستند.

سخت‌افزار

پوکو M3 پرو برای پردازش متکی به تراشه Dimensity 700 5G است که از ارزان‌ترین تراشه‌های ۵G مدیاتک محسوب می‌شود.

این تراشه ۷ نانومتری برای پردازنده مرکزی هشت هسته دارد که دو هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 آن‌ها را تشکیل داده‌اند. برای پردازش گرافیکی هم از پردازنده Mali-G57 استفاده می‌کند.

 

تراشه Dimensity 700 عملکرد خوبی را اجرا برنامه‌های مختلف و بازی‌ها دارد و در این رده قیمتی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. پردازنده مرکزی و گرافیکی در پوکو M3 پرو نسبت به پوکو ام ۳ پیشرفت چشم‌گیری را داشته‌اند و هر دو عملکرد سریع‌تر و بهتری را نسبت به نسخه عادی دارند. در اجرا بازی‌ها هم این گوشی قدرتمند ظاهر می‌شود و برای اجرا بازی‌هایی مانند کال اف دیوتی و پابجی با گرافیک HD و متوسط، افت فریم ندارد و با ۴۰ الی ۶۰ فریم، این بازی‌ها را اجرا می‌کند.

 

برای انتخاب حافظه داخلی و حافظه رم هم دو نسخه برای پوکو M3 پرو وجود دارد. نسخه کم حجم با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایتی و در نسخه دیگر حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت به همراه رم ۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. البته در رابطه با حافظه داخلی مشکل چندانی وجود ندارد و پوکو ام ۳ پرو از کارت حافظه microSDXC پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار و امنیت

پوکو M3 پرو به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 عرضه می‌شود.

رابط کاربری استفاده شده در این گوشی همانند دیگر مدل‌های پوکو، بر اساس لانچر پوکو طراحی شده است و با گوشی‌های شیائومی کمی متفاوت است. در این لانچر با برنامه‌های پیش‌فرض بیشتری روبه‌رو هستیم که ممکن است برای برخی ناخوشایند باشید. البته امکان حذف آن‌ها وجود دارد و مشکلی از این بابت برای کاربران ایجاد نمی‌شود.

 

پوکو M3 پرو فایوجی
رابط کاربری MIUI 12 در پوکو M3 پرو

برای بحث امنیت گوشی هم دو روش حسگر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره علاوه بر دیگر روش‌های متداول وجود دارد. حسگر اثر انگشت همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در سمت راست گوشی و ادغام شده با دکمه پاور است. سرعت و دقت حسگر اثرانگشت خوب است و می‌تواند نسبت به سیستم تشخیص چهره امن‌تر و سریع‌تر عمل کند.

باتری

مانند بسیاری از گوشی‌های اقتصادی دیگر، پوکو M3 پرو هم باتری خوبی را دارد. ترکیب صفحه نمایش‌های نسبتاً کم کیفیت و تراشه‌هایی با قدرت کمتر باعث می‌شود تا این نوع گوشی‌ها عملکرد خوبی را در شارژدهی داشته باشند. پوکو ام ۳ پرو هم از این قاعده مثتسنی نیست و با یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری دوام و شارژدهی خوبی را دارد.

 

دوام باتری پوکو M3 پرو

باتری پوکو M3 پرو با وجود پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی در مدت دو ساعت به شارژ کامل می‌رسد که نسبتاً زمان طولانی محسوب می‌شود.

اما دوام و مدت زمان شارژدهی باتری این گوشی برخلاف سرعت شارژ شدن آن بسیار عالی است. در استفاده معمولی و سبک از پوکو ام ۳ پرو، حتی تا دو روز استفاده را هم می‌توانید با یک بار شارژ کامل داشته باشید. اما اگر کمی بیشتر به بازی کردن و تماشا فیلم علاقه دارید، احتمالاً هر روز نیاز داشته باشید تا باتری را از نو شارژ کنید. که در هر حالت مدت زمان قابل توجه و عملکرد خوبی برای باتری یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود.

رقبا

اگر به دنبال گوشی در همین رده قیمتی و با مشخصاتی نزدیک به پوکو M3 پرو هستید. اما نمی‌خواهید این مدل را بخرید، گزینه‌های دیگری هم موجود هستند که در این قسمت آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. یکی از هم‌رده‌های این گوشی، شیائومی ردمی نوت ۱۰ فایوجی است که همانند پوکو زیر نظر شیائومی تولید شده است. اما اگر آنچنان علاقه‌ای به این برند چینی ندارید و نمونه‌های مشابه دیگر که ساخت سامسونگ هستند را ترجیح می‌دهید، بی شک باید به دنبال خرید گلکسی A22 5G باشید. این گوشی که از ارزان‌ترین گوشی‌های سامسونگ با پشتیبانی از فناوری فایوجی است می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای شما باشد.

جمع‌بندی؛ آیا پوکو M3 پرو ارزش خرید دارد؟

شیائومی خوب بلد است که چگونه گوشی‌های خوب و مشتری‌پسند را بسازد و در ساخت پوکو M3 پرو هم از همین روش استفاده کرده است تا بیشترین جذابیت را برای خریداران به نمایش بگذارد.

با قیمت نزدیک به ۵ میلیون تومان (شهریور ۱۴۰۰) که این گوشی دارد، این گوشی در رده گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. اما با وجود پشتیبانی از فناوری ۵G، صفحه نمایش باکیفیت با دقت رنگ و روشنایی بالا، قدرت سخت‌افزاری مطلوب، دوربین‌هایی با وضوح بالا و باتری فوق‌العاده خوب، این گوشی چیزی فراتر از یک گوشی ساده اندرویدی به نظر می‌رسد و می‌تواند جزو بهترین گوشی‌های این رده محسوب شود.

اما این گوشی در عین حال که برتری‌هایی را دارد، ضعف‌هایی را هم به علت وجود فناوری گران‌قیمت ۵G تجربه کرده است که می‌تواند باعث افت عملکرد آن شود. یکی از مهم‌ترین این ضعف‌ها، پردازنده گرافیکی ضعیف آن است که آنچنان عملکرد سریع و بدون وقفه‌ای را ندارد. ضعف دیگر هم نبود امکاناتی نظیر اسپیکر دوگانه و فیلم‌برداری ۴K است که محبوبیت بسیاری را در بین خریداران دارند.

نگاهی کلی به پوکو M3 پرو

پوکو M3 پرو از محصولات اقتصادی شرکت پوکو است که با وجود فناوری ۵G در آن، از ارزان‌ترین گوشی‌های ۵G بازار محسوب می‌شود و برای شیفتگان این فناوری، ارزان‌ترین راه برای دستیابی به آن است. پوکو M3 پرو با وجود صفحه نمایش ۶.۵ اینچی IPS LCD با وضوح FHD+ و تراشه Dimensity 700، در بحث فنی هم عملکرد قابل قبولی را با توجه به برچسب قیمتی خود دارد. در بحث دوربین‌ها هم عملکرد خوبی را از این گوشی می‌بینیم که با استفاده از دوربین های ۴۸، ۲ و ۲ مگاپیکسلی عکس های خوبی را ثبت می‌کند.

مزایا

  • پشتیبانی از فناوری ۵G با کمترین هزینه
  • صفحه نمایش ۹۰ هرتزی با کنتراست عالی
  • شارژدهی و دوام بالا باتری
  • کیفیت صدا خوب اسپیکر
  • دوربین‌های قابل قبول
  • پشتیبانی از کارت حافظه برای ارتقای حافظه داخلی
معایب

  • ضعف در پردازنده گرافیکی
  • روشنایی نسبتاً کم نمایشگر
  • نبود اسپیکرهای استریو
  • عدم امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K