مقایسه redmi note 10 و Galaxy A32: جنگ میانی بازار!

مقایسه redmi note 10 و Galaxy 32: جنگ میانی بازار!

به طور کلی انتخاب یک گوشی میانرده در بازار به خودی خود دشوار می‌باشد و زمانی که در کنار این موضوع تعداد بسیار زیاد گوشی تولید شده توسط سازنده‌هایی مانند سامسونگ، شیائومی، هواوی و … را اضافه کنید، منطقا انتخاب بین گزینه‌های مختلف به کار طاقت فرسایی بدل می‌شود، چرا که اکثر ما بعد از خرید یک گوشی جدید ترجیح می‌دهیم که چند سالی از آن استفاده کنیم و به این دلیل می‌خواهیم بهترین گزینه موجود و منطبق بر نیازهای‌مان را برگزینیم.در این مطلب قرار است پیرامون دو گوشی جدید از شیائومی و سامسونگ به نام‌های redmi note 10 و galaxy A32 سخن بگوییم، دو میانرده جدید که آمده‌اند تا رقبای خود را زمین گیر کنند و بتوانند در بازه‌ی قیمتی خود جولان دهند. در ادامه به مقایسه‌ی کامل این دو گوشی در قسمت‌های مختلف خواهیم پرداخت و در آخر هر بخش، محصول برتر را معرفی خواهیم کرد تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود.

طراحی: redmi note 10 بخریم یا Galaxy A32؟

سامسونگ در نسل جدید گوشی‌های سری A تغییراتی اساسی در طراحی‌های خود داده و این محصولات حالا جذاب‌تر به نظر می‌رسند. از طرف دیگر ردمی نوت ۱۰ شیائومی هم طراحی جدیدی نسبت به نسل قبل دارد و بهبودهایی را به خود دیده است. هر دو محصول از قاب پشتی و فریم پلاستیکی استفاده می‌کنند که برای محصولاتی در این بازه قیمتی امری کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

GALAXY A32 وزنی ۱۸۴ گرمی دارد که در مقابل ۱۷۸ گرم ردمی نوت ۱۰ کمی سنگین‌تر می‌باشد. از نظر ضخامت اما تقریبا مشخصات یکسانی را میان این دو رقیب شاهد هستیم و کهکشانی سامسونگ تنها ۰.۱ میلی متر ضخیم‌تر می‌باشد. به طور کلی‌تر این دو گوشی از نظر اندازه بسیار نزدیک به هم هستند و تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود ندارد.

GALAXY A32

مقایسه طراحی دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

خرید Galaxy A32

همان طور که بالاتر گفته شد قاب پشتی هر دو گوشی کاملا پلاستیکی است و هر دو طراحی براق دارند که می‌تواند اثرانگشت زیادی را به خود جذب کند. در لبه‌های قاب پشتی نماینده شیائومی انحنای بیشتری در مقایسه با گلکسی سامسونگ دیده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که ردمی نوت ۱۰ بهتر در دست قرار بگیرد و حس مطمئن‌تری داشته باشد (لبه‌های پشتی GALAXY A32 کمی تخت می‌باشند و انحنای رقیب را ندارند).

در مورد زیبایی قاب پشتی خیلی نمی‌توان حرف خاصی زد، چرا که بحث زیبایی تا حد زیادی سلیقه‌ای بوده و باید هر کاربر بنا به سلیقه خود تصمیم بگیرد. از نظر طراحی اما سه لنز از چهار لنز پشتی کهکشانی سامسونگ بیرون زدگی دارند که این نکته می‌تواند باعث آسیب بیشتر آن‌ها شود. دوربین‌های ردمی نوت ۱۰ هم بیرون زدگی دارند اما از آن جهت که مجموعه دوربین‌ها درون یک فریم کلی قرار گرفته‌اند آسیب پذیری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

GALAXY A32
مقایسه طراحی دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

قاب جلویی اما به چه شکل است؟ تفاوت اصلی که با اولین نگاه توجه شما را به خود جلب می‌کند این است که نماینده شیائومی دوربین سلفی خود را درون یک ناچ قطراه‌ای جای داده در صورتی که نماینده سامسونگ از یک ناچ قطره‌ای استفاده می‌کند. این که با کدام نوع از بریدگی نمایشگر راحت‌تر باشید تصمیم شماست اما به نظر می‌رسد که ناچ قطره‌ای کمتر لذت تماشای محتوای مختلف را تحت تأثیر قرار دهد و پرچمداران خود سامسونگ هم حتی از همین طراحی ناچ قطراه‌ای استفاده می‌کنند.

از نظر حاشیه‌های اطراف نمایشگر هیچ کدام از دو گوشی خیلی عالی نیستند و حاشیه‌های نسبتا ضخیمی دارند که می‌تواند کمی از لذت مشاهده‌ی محتوا بکاهد، اما از محصولاتی با این قیمت نمی‌توان خیلی بخاطر این نکته ایراد گرفت. ناگفته نماند که بالای دوربین سلفی هر دو دستگاه اسپیکر مکالمه به صورت کشیده و چسبیده به لبه‌ی بالایی قرار گرفته است.

GALAXY A32
مقایسه نمایشگر دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

اطراف این دو گوشی و نحوه‌ی قرار گیری دکمه‌ها و درگاه‌های مختلف تا حد بسیار زیادی شبیه به هم می‌باشد و تنها تفاوت عمده‌ی آن‌ها به ادغام حسگر اثرانگشت ردمی نوت ۱۰ با دکمه پاور برمی‌گردد. البته ناگفته نماند که در لبه‌ی بالایی ردمی نوت ۱۰ اسپیکر دوم هم مشاهده می‌شود در صورتی که لبه‌ی بالایی GALAXY A32 تنها از میکروفون دوم میزبانی می‌کند.

نکته‌ی مهمی که در این بخش قابل ذکر است پشتیبانی ردمی نوت ۱۰ از گواهی IP53 می‌باشد و این یعنی این محصول می‌تواند در برابر پاشش آب و قطرات آب مقاومت کند که گوشی رقیب از این ویژگی بهره نمی‌برد (توجه داشته باشید که این گواهی به معنای ضد آب بودن نیست و تنها بدین معنی است که مثلا هنگام بارش عادی باران می‌توانید از گوشی خود با خیال راحت استفاده کنید).

مقایسه چیدمان دوربین‌های دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

در نهایت نماینده شیائومی با تنوع رنگ سه عددی مشکی، سفید و سبز و همچنین کهکشانی سامسونگ با تنوع چهار رنگ بنفش، آبی، سفید و مشکی تولید شده و به بازار عرضه شده است تا شما بنا به استایل و سلیقه خود رنگ مورد علاقه را انتخاب کنید.

برای جمع بندی بخش طراحی شاید نتوان برنده‌ی قطعی مشخص کرد و باید اعلام برنده را به سلیقه‌ی شخصی شما واگذار کنیم. اما اگر بخواهیم کمی دقیق شویم نماینده شیائومی به سبب بهره از گواهی IP53 و همچنین طراحی بهتر دوربین‌ها و بیرون زدگی کمتر آن‌‌ها شاید بتواند این قسمت را به خود اختصاص دهد.

 

خربد Redmi note 10

نمایشگر

موضوعی که در دنیای تکنولوژی در حال وقوع است و واقعا جذاب می‌باشد این است که با پیشرفت سریع و اضافه شده فناوری‌های جدید شرکت‌های سازنده فناوری‌های پرچمداران قبلی خود را کم کم به گوشی‌های میانرده هم اضافه می‌کنند و این یعنی با کمی صبر شما می‌توانید گوشی با قیمت بسیار خوب بخرید که بعضا ویژگی‌های پرچمدار دو سال قبل را داشته باشد.

مثالی واضح برای این نکته نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی می‌باشد که در ابتدا تنها در گوشی‌های پرچمدار و نهایت بالارده آن را مشاهده می‌کردیم و حالا سازندگان آن را به دنیای میانرده‌ها وارد کرده‌اند و شما با هزینه‌ی بسیار کمتر نسبت به پرچمدارها می‌توانید از نرخ نوسازی ۱۲۰ یا ۹۰ هرتزی لذت ببرید.

مقایسه نمایشگر دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

خوشبختانه هر دو محصول با وجود قیمت مناسبی که دارند از پنل امولد برخوردار می‌باشند و این یعنی محتوای جذاب‌تر، رنگ مشکی عمیق‌تر و رنگ‌های جذاب‌تری را به روی آن‌ها مشاهده خواهید کرد. هر دو نمایشگر رزولوشن FHD+ دارند و اندازه‌ی صفحه نمایش میانرده شیائومی ۶.۴۳ و نماینده سامسونگ ۶.۴ می‌باشد.

این یعنی از نظر اندازه هم تقریبا همه چیز مشابه است و به این دلیل و داشتن رزولوشن یکسان تراکم پیکسلی تقریبا یکسانی را هم مشاهده می‌کنیم. اما پس تفاوتی هم میان آن‌ها وجود دارد؟ بله! شیائومی نهایت روشنایی ردمی نوت ۱۰ را ۱۱۰۰ نیت اعلام کرده در صورتی که نهایت روشنایی GALAXY A32 برابر با ۸۰۰ نیت می‌باشد (البته این نکته شاید خیلی در دنیای واقع احساس نشود و هر دو گوشی روشنایی خوبی دارند).

مقایسه نمایشگر دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

تفاوت دیگری که کهکشانی سامسونگ را در این بخش به گوشی برتر تبدیل می‌کند این است که GALAXY A32 از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی بهره می‌برد و این در حالی است که ردمی نوت ۱۰ از نرخ نوسازی معمول ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند. به بیان خیلی ساده همه‌ی محتوا در صفحه نمایش میانرده سامسونگ روان‌تر به نمایش گذاشته می‌شوند و این یعنی حس بهتری هنگام استفاده از این نمایشگر خواهید داشت.

پس با گفته‌های بالا شاید انتخاب برنده‌ی این بخش خیلی دشوار نباشد و به سادگی بتوان GALAXY A32 را برنده‌ی این قسمت دانست. البته ردمی نوت ۱۰ هم نمایشگر بسیار خوبی دارد و کاملا می‌تواند رضایت شما را جلب کند (درواقع دلیل برنده بودن نمایشگر سامسونگ کیفیت بهتر آن نیست، بلکه دلیل برتر بودن آن نرخ نوسازی بالاتر آن می‌باشد).

اسپیکر

اسپیکرهای گوشی‌های میانرده همیشه بخشی است که به راحتی می‌توان از شرکت‌های سازنده انتقاد کرد، زیرا معمولا از اسپیکرهای تکی با کیفیت کاملا معمولی استفاده می‌کنند. در مورد یکی از دو محصول اما این اتفاق رخ نداده و ردمی نوت ۱۰ می‌تواند صدای استریو تولید کند. نماینده شیائومی از یک اسپیکر در لبه‌ی پایینی و از اسپیکر دوم در لبه‌ی بالایی میزبانی می‌کند. اما GALAXY A32 تنها یک اسپیکر در لبه‌ی پایینی دارد و نمی‌تواند صدایی استریو تولید کند.

مقایسه
مقایسه لبه‌ی پایینی و اسپیکر دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

از نظر بلندی صدا نماینده شیائومی به سبب استفاده از دو اسپیکر نسبت به رقیب خود برتری محسوسی دارد و از نظر کیفیت و شفافیت صدا هم عملکرد بهتری را شاهد هستیم. سامسونگ در این گوشی از اسپیکر استریو استفاده نکرده که قطعا باعث می‌شود این دستگاه از دیگر رقبا که اسپیکر استریو دارند عقب‌تر قرار بگیرد.

اسپیکر تکی GALAXY A32 عملکردی کاملا معمولی دارد و از نظر کیفیت و بلندی صدا خیلی نمی‌توان آن را خوب ارزیابی کرد و در نهایت قطعا در این بخش ردمی نوت ۱۰ شیائومی برنده خواهد بود.

دوربین: ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32؟

از نظر ترکیب دوربین‌ها هر دو رقیب از ترکیب یکسان چهار لنز عریض، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان استفاده می‌کنند، اما از نظر سنسورها اعداد و ارقام با هم متفاوت است.

مقایسه چیدمان دوربین‌های دو گوشی در مطلب ردمی نوت ۱۰ بخریم یا A32

دوربین اصلی

شیائومی برای دوربین اصلی میانرده خود به سراغ یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۲.۰ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸ میکرون رفته است که این سنسور در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی کرده و به دلیل برخورداری از قابلیت Quad Bayer به صورت پیش فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

دوربین اصلی کهکشانی سامسونگ اما سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی دارد و در پس لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین نیز از فوکوس خودکار تشخیص فاز برخوردار می‌باشد و به صورت پیش فرض تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند (این دوربین هم از قابلیت Quad Bayer بهره می‌برد).

دوربین فوق عریض

دوربین‌های فوق عریض هر دو گوشی از نظر اعداد و ارقام شرایط یکسانی دارند و باید دید که در عمل کدامیک عکس‌های بهتری به ثبت رسانده است. هر دو گوشی از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۴.۰ اینچ و اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرونی بهره می‌برند که این سنسورها در پس یک لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.