فرق حافظه RAM رم با ROM رام چیست ؟

درباره حافظه RAM

حافظه RAM رم با ROM رام

حافظه RAM در کنار پردازنده استفاده میشود تا سرعت پردازش اطلاعات توسط پردازنده بیشتر شود.اطلاعات در هارد ذخیره میشه اما سرعت هارد از سرعت پردازنده اصلی خیلی کمتره و پردازنده تا بخواد یه سری اطلاعات رو از هارد بیرون بکشه کلی زمان از دست میره واسه همین یه حافظه رم RAM طراحی کردند که سرعتش از هارد بیشنره و در هر لحظه هم میتونه اطلاعات خودش رو تغییر بده.

داخل حافظه رم اطلاعاتی از برنامه در حال اجرا کپی میشه مثلا موقعی که شما برنامه فتوشاپ رو باز میکنید یه سری اطلاعات از فتوشاپ که روی هارد هست داخل رم کپی میشه تا پردازنده بتونه با سرعت بیشتر اونارو بخونه و پردازش کنه.

حافظه رم انواع مختلفی داره که معروفترینشون SRAM و DRAM هست.

همه چیز درباره حافظه رم ( ram )

درباره حافظه ROM رام (حافظه RAM رم با ROM رام)

حالا که کاربرد حافظه رم در گوشی را دانستیم، وقت آن است که نگاهی به کاربرد حافظه رام در گوشی بیندازیم. رام (ROM) مخفف کلمه Read Only Memory یا “حافظه فقط خواندنی” می باشد و همانطور که از اسمش پیداست ایجاد تغییر یا نوشتن اطلاعات بر روی آن امکان پذیر نیست. داده های موجود بر روی این حافظه توسط شرکت سازنده بر روی آن ریخته می شود و معمولا اعمال تغییرات بر روی آن زمان گیر و سخت خواهد بود و توسط هر کسی قابل اجرا نیست. رام ها تقریبا در تمام مادربرد ها از جمله گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ و … وجود دارند و وظیفه آن ها نگهداری و اجرای یک سری از داده های پیش فرض می باشد. به عنوان مثال داده های مربوط به بایوس کامپیوتر در این حافظه ذخیره می شود تا با خراب شدن هارد از دست نرود. البته بعضی از سیستم های جدید از حافظه های فلش برای ذخیره اطلاعات بایوس استفاده می کنند به همین دلیل می توانید آن ها را آپدیت کنید.

در گوشی ها نیز معمولا اطلاعات مربوط به لودینگ سیستم عامل در حافظه رام ذخیره می شود و توسط کاربر قابل تغییر نیست. با دانستن کاربرد رام، این سوال به وجود می آید که تفاوت رام اصلی با رام گلوبال و یا رام کاستوم چیست؟ اکثر کمپانی ها گوشی های خود را با هدف فروش در منطقه خاصی تولید می کنند، از این رو رام پیش فرض نصب شده بر روی آن ها متفاوت خواهد بود؛ رام گلوبال به معنی بازار جهانی است و منظور از رام اصلی رام اورجینال موجود در گوشی می باشد. از سوی دیگر کاستوم رام ها یا رام های شخصی سازی شده نیز وجود دارند و اندکی ظاهر گوشی را از حالت پیش فرض دور می کنند. با این وجود این اصطلاح ربطی به قطعه سخت افزاری ROM ندارد و تنها برای تشخیص ریجن گوشی مورد استفاده قرار می گیرد.

حافظه ROM - فروشگاه جانیار - یار جان

 

 تفاوت رم و رام در گوشی (حافظه RAM رم با ROM رام)

  • واژه RAM مخفف RANDOM ACCESS MEMORY هست به معنی حافظه با دستیابی تصادفی ولی واژه ROM مخفف READ ONLY MEMORY هست به معنی حافظه فقط خواندنی
  • RAM تنها اطلاعات را به صورت موقت ذخیره می کند و پس از خاموش شدن گوشی اطلاعات از دست می روند در حالی که ROM اطلاعات را به صورت دائمی در خود نگه می دارد.
  • حافظه RAM برای نگهداری موقتی اطلاعات و افزایش سرعت پردازش دیتا استفاده میشود اما حافظه ROM برای نگهداری بلند مدت و بدون تغییر دیتا مثل فرمور استفاده میشود
  • ظرفیت حافظه RAM می تواند تا چندین گیگابایت هم افزایش پیدا کند، این در حالی است که RAM معمولا تا چند مگابایت فراتر نمی روند.
  • سرعت حافظه RAM بیشتر از ROM هست به خاطر همین یه وقتایی اطلاعات رام داخل رم کپی میشه
  • RAM در تعامل با CPU کار می کند و فرایند های آن را بهبود می بخشد در حالی که ROM وظیفه فراخوانی اطلاعات پیش از ورود به سیستم عامل را بر عهده دارد.

ودر اخر

در این مقاله، تفاوت رم با رام در گوشی بررسی کردیم تا یکبار برای همیشه با مفهوم این ۲ واژه آشنا شوید. طبیعتا در هنگام انتخاب گوشی، باید توجه ویژه ای به ظرفیت رم داشته باشید، رام اما یک حافظه ثابت است و حق انتخاب زیادی برای آن نخواهید داشت. با اینکه تفاوت زیادی بین رم و رام وجود دارد، همچنان بعضی از کاربران این ۲ قطعه را با یکدیگر اشتباه میگیرند.