تاریخچه موبایل و گوشی همراه

مطمئنا دانستن اینکه تاریخچه موبایل که امروز در دست دارید و با آن تقریبا هر کاری را انجام می دهید، چه بوده می تواند جالب باشد.

حدود ۴۵ سال از عمر موبایل می‌گذرد و این وسیله کوچک به‌قدری زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده که حتی اگر لحظه‌ای از آن دور باشیم، احساس فلج بودن می‌کنیم.

این روزها برقراری تماس تلفنی دیگر ابتدایی‌ترین کاربرد موبایل محسوب می‌شود و تقریبا برای انجام تمام امور زندگی‌ به‌نوعی به گوشی‌های هوشمندمان وابسته‌ایم.

اما ایده ساخت تلفن همراه اولین بار از کجا و توسط چه کسی شروع شد؟ در این مقاله تاریخچه موبایل، مراحل تکامل و قابلیت‌هایی که هر ساله به آن اضافه شد، مورد بررسی قرار گرفته است.

ایده ابتدایی این بود که افراد بتوانند بیرون از خانه و در خودروهایشان تماس‌های ضروری را برقرار کنند و دقیقا به‌همین دلیل به مدل‌های اولیه موبایل، تلفن خودرو گفته می‌شود.

اولین گوشی دنیا در سال ۱۹۸۳ توسط شرکت موتورولا به نام Motorola DynaTAC 8000x عرضه شده است. این گوشی ۱۲۰۰ گرمی با قیمت حدودی ۴ هزار دلار و تنها با امکان نگه داشتن شارژ برای مدت سی دقیقه مکالمه اولین بار توسط آقای مارتین کوپر در سال ۱۹۷۳ با استفاده از آن در  خیابان به دنیا نشان داده شد. این مدل در ابتدا برای شارژ شدن نیاز به ۱۰ ساعت اتصال به برق داشت تنها برای ۳۰ دقیقه استفاده! بعدا شرکت موتورولا در سال ۱۹۸۳ مدلی را که نام بردیم، با امکان ۳۰ دقیقه مکالمه، ۶ساعت ماندن در حالت آماده به کار، قابلیت ذخیره ۳۰ شماره با قیمتی معادل ۲۶۳۹ یورو (۳۹۹۵دلار) به بازار عرضه کرد.

دو سال بعد در انگلیس، دومین تلفن همراه توسط پسر صاحب شرکت «راکال وودافون» ساخته شد. این تلفن همراه حدود پنج کیلوگرم وزن داشت.

در آن سال‌ها دو شرکت «راکال وودافون» و «بی‌تی سل‌نت» مجوز راه‌اندازی تلفن همراه را در انگلیس داشتند. تنها ۹ روز پس از ثبت اولین تماس با تلفن همراه وودافون، شرکت بی‌تی‌ سل‌نت هم توانست اولین تماس با تلفن همراه خود را انجام دهد.

در سال ۱۹۸۹، کمپانی موتورولا مدل دیگری از تلفن همراه به نام ۹۸۰۰X یا MicroTAC را طراحی و به بازار عرضه کرد. این موبایل کمی کوچک‌تر از مدل قبلی و صفحه‌ کلیدش پوشیده بود.

بعد از این اختراع و رونمایی شرکتهای مختلفی شروع به تحقیق و ساخت گوشی های همراه کردند. نوکیا و ان ای سی اولین پرچمداران این موضوع بودند. شرکت نوکیا اولین گوشی خود به نام Mobira Cityman 900 را در سال ۱۹۸۹ با وزنی معادل ۸۰۰گرم روانه بازار ساخت. (این تولید نوکیا نسبت به تولید ۹۸۰۰گرمی سال ۱۹۸۲اش، Mobira Senator، دارای پیشرفت چشمگیری بود)

از سال ۱۹۹۰ به بعد کم کم موبایل وسیله ای همه گیر شد و پیشرفتهای زیادی در این زمینه محقق شد. در ادامه آمار جالبی در این زمینه برایتان می آورم.

 

Mobira Cityman 5000

سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴: سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSM) راه‌اندازی شد

این سامانه اولین بار توسط کمپانی اربیتال (Orbital) در انگلیس و در سال ۱۹۹۱ راه‌اندازی شد. تا پیش از سال ۱۹۹۲، تلفن همراه تنها برای تجار و بازرگانان مورد استفاده قرار می‎گرفت؛ اما پس از آن با جذاب شدن این کالا برای مصرف‌کنندگان عادی، قیمت موبایل کاهش یافت.

نوکیا از این فرصت افزایش تقاضا و تولید گوشی‌های مقرون‌ به‌ صرفه در بازار بهره برد و در همین سال مدل نوکیا ۱۰۱۱ را تولید کرد.

امکانات موبایل‌ها در این دوره: پیام کوتاه، بازی‌های موبایلی ( تاریخچه موبایل)

 

سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸: موبایل‌ها رنگی شدند

البته منظور از رنگ فقط چهار رنگ است. در سال ۱۹۹۷، کمپانی زیمنس مدل S10 را در رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و سفید به بازار عرضه کرد.

طی این دوره کمپانی Hagenuk اولین موبایل بدون آنتن را تولید کرد.

در واقع می‌توان گفت، مدگرایی در صنعت موبایل از همین دوره آغاز شد. سونی اریکسون گوشی‌های رنگی خود را در این دوره به بازار عرضه کرد و نوکیا قاب‌های قابل تعویض برای مدل‌های سری ۵۱۰۰ در نظر گرفت.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: ارسال ایمیل، ویبره، نمایشگرهای رنگی (تاریخچه موبایل)

در سال ۱۹۹۷، کمپانی زیمنس مدل S10 را در چهار قرمز، سبز، آبی و سفید به بازار عرضه کرد.

موتورولا استار تک سال ۱۹۹۷

برگرفته از طرح ارتباط گیرنده فیلم جنگ ستارگان و اولین گوشی تاشوی جهان (یک اولین دیگر توسط شرکت موتورولا)

 

مشخصات فنی و قیمت گوشی موتورولا استار تک 130 | Motorola StarTAC 130

نوکیا ۵۱۱۰ سال ۱۹۹۸

باطری خوب ۹۰۰ میلی آمپر ساعتی، نازک (در زمان خودش) و دارای بازی اسنیک!

 

بهترین های نوکیا(Nokia): نگاهی به گوشی هایی که نوکیا را ساختند

بلک بری ۸۵۰ سال ۱۹۹۹

اولین محصول شرکت بلک بری

بلک بری " BlackBerry "

نوکیا ۳۳۱۰ سال ۲۰۰۰

موبایلی که بازار را ترکوند، خیلی ها خریدند و استفاده کردند. با ویبره و نداشتن آنتن بیرونی خود را به دنیا معرفی کرد. حتی تا سال ۲۰۱۳ هم عده ای آن را بهترین گوشی می خواندند و همینطور خراب نشدنی!

نوکیا 3310 در سال 2000 به بازار عرضه شد. در آن زمان، این - عکس ویسگون

سامسونگ SGH-T100 سال ۲۰۰۲ (تاریخچه موبایل)

اولین گوشی که در آن از نمایشگر ال سی دی با ماتریس اکتیو ترانزیستور لایه نازک در تاریخچه موبایل استفاده شده است.

مشخصات فنی و قیمت گوشی سامسونگ T100 | Samsung T100

بلک بری ۵۸۱۰ سال ۲۰۰۳ (تاریخچه موبایل)

بلندگو نداشت و برای مکالمه باید از هندزفری استفاده می شد، اما ایمیل و کیبورد QWERTY داشت!

 

تاریخچه گوشی های بلکبری که دنیای موبایل را تغییر داد| ✓ تعمیرات تخصصی تلفن همراه با قیمت و کیفیت قطعات 📱 - آقای تعمیرات موبایل

 

نوکیا N95 سال ۲۰۰۶ (تاریخچه موبایل)

یک تلفن هوشمند واقعی، با سیمبین، ۱۶۰مگ رم، دوربین ۵مگاپیکسلی، بلوتوث و وای فای! در تاریخچه موبایل

 

Nokia N95 8GB فروشندگان و قیمت گوشی موبایل

اپل آیفون ۳G سال ۲۰۰۸ (تاریخچه موبایل)

صفحه نمایش لمسی با کلی نرم افزارهای کاربردی، یکی از سریعترین گوشیهای زمان خودش.

Introduction | iPhone 3G S به روایت تصویر | mobile.ir - مرجع موبایل ایران

و اما آماری از جنسی دیگر: (تاریخچه موبایل) 

نزدیک به ۲۵۰ ملیون گوشی نوکیا ۱۱۰۰ تا سال ۲۰۱۵ فروش رفته

بسیاری از عکسها و فیلمهای فیس بوک توسط گوشی آپلود شده اند، نزدیک به ۲۷درصد ترافیک بارگزاری

تکنولوژی های موجود در یک تلفن همراه بر پایه ۲۵۰هزار اختراع ثبت شده می باشد

یک فرد معمولی در طول روز به طور میانگین ۱۱۰بار قفل گوشی اش را باز می کند!