بنچمارک AnTuTu چیست و چکار می کند؟

بنچمارک AnTuTu چیست و چکار می کند؟

بنچمارک AnTuTu  یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های بنچمارکینگ برای دستگاه‌های اندروید و iOS است که بسیاری از قسمت‌های دستگاه شما را تست کرده و به آن یک امتیاز کلی تخصیص می‌دهد. آنتوتو به عنوان یک منبع معتبر برای سنجش عملکرد کلی یک دستگاه، محسوب می‌شود.

دانلود AnTuTu Benchmark 9.3.8 - اپلیکیشن بنچمارک تست کامل اندروید

 

بنچمارک AnTuTu یک امتیاز کلی و همچنین یک سری امتیاز جزئی به هر بخش دستگاه شما و آزمونی که بر روی آن قسمت انجام می‌شود، اختصاص می‌دهد. نمره کلی، از میانگین نمرات جزئی هر بخش بدست می‌آید. البته باید این را در نظر بگیریم که نمراتی که دستگاه در آزمون آنتوتو کسب می‌کند، امتیاز خودِ دستگاه و معیاری برای قضاوت در خصوص عملکرد آن تلفن هوشمند، تبلت و یا لپ‌تاپ نیست؛ بلکه این اعداد و ارقام، تنها زمانی کاربردی هستند که برای قیاس با سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.بی‌شک AnTuTu را باید یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای بنچمارک برای گوشی‌های اندرویدی به حساب آورد. این برنامه به بررسی قسمت‌های مختلف از گوشی هوشمند شما خواهد پرداخت و نهایتا امتیازی کلی را به آن منتصب می‌کند. اما به راستی شیوه امتیازدهی این برنامه بر چه اساسی است و چه قسمت‌هایی از گوشی هوشمند شما مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

امتیاز کلی(Overall Score)

همانند دیگر برنامه‌های بنچمارک AnTuTu امتیازی کلی که در واقع حاصلی از امتیازهای جزئی دستگاه شما است را در پایان تست به شما نشان می‌دهد. این عدد به خودی خود هیچ معنای مستقلی ندارد و تنها کاربرد آن مقایسه دستگاه شما با دیگر دستگاه‌هاست. برای مثال اگر امتیاز دستگاه شما ۱۰۰۰ بوده و دستگاهی دیگر امتیاز ۲۰۰۰ را بدست آورده این بدان‌معناست که دستگاه دیگر دوبرابر سریع‌تر است. از امتیازهای جزئی هم می‌توانید برای مقایسه بین قسمت‌های مختلف بهره ببرید.

UX

دلیلی خاص وجود دارد که امتیاز مرتبط با بهره کاری و یا تجربه کاری کاربر در ردیف اول لیست قرار دارد. در واقع UX، امتیازی کلی برای کارایی گوشی در دنیای واقعی است. احساس کاربر در هنگام کار با گوشی در این امتیاز نهفته است.

این امتیاز به دو قسمت تقسیم شده است. Multitask و Runtime، که امتیاز Multitask در واقع نشان‌دهنده عملکرد گوشی در هنگام وجود چندین وظیفه همزمان است و به همین دلیل دستگاه‌هایی که از پردازنده‌های چندهسته‌ای بهره می برند عملکرد مطلوب‌تری در این قسمت دارند.

Runtime نیز نشان‌دهنده عملکردی است که Dalvik runtime اندروید در هنگام اجرای برنامه‌ها از خود نشان می دهد. با کوچ به ART Runtime می‌توانید امتیاز خود را در این قسمت افزایش دهید.

Multitask (بنچمارک AnTuTu)

این امتیاز نشان‌دهنده قدرت دستگاه در انجام چند کار به صورت همزمان است. حضور یک پردازنده چند هسته‌ای در این قسمت، می‌تواند بسیار موثر باشد.

Runtime

این قسمت، توانایی دستگاه در اجرای برنامه‌ها را نشان می‌دهد. در این بخش، می‌توان نحوه عملکرد Dalvik اندروید را نیز مشاهده کرد.

اگر به قسمت Developer Option تلفن هوشمند اندرویدی خود بروید و وارد قسمت switch to the experimental ART runtime شوید (در دنیای واقعی توصیه می‌شود)، زمان Runtime دستگاه شما باید بهبود یافته باشد. به همین دلیل است که ART جدیدتر و بهتر از زمان اجرای Dalvik در دستگاه‌های اندروید است و در واقع عملکرد واقعی‌تری را نشان می‌دهد.

RAM (بنچمارک AnTuTu)

دستگاه شما از حافظه‌ای با دسترسی تصادفی بهره می‌برد که به عنوان حافظه فعال به حساب می‌آید و فضای ذخیره‌سازی داخلی و یا مموری کارت نیز به منظور ذخیره بلندمدت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه سریع‌تر اطلاعات بر روی رم نوشته و یا خوانده شود، عملکرد دستگاه شما نیز مطلوب‌تر خواهد بود. هر کاری که دستگاه شما انجام می‌دهد، حافظه رم دستگاه شما در حال استفاده است.

AnTuTu امتیاز رم را به دو قسمت کارایی رم و سرعت رم تقسیم می‌کند. این تقاوت به طور کامل واضح و آشکار نیست و با توجه به عدم انتشار مستندات از نحوه امتیازبندی، به نظر می‌رسد این دو امتیاز به سرعت خواندن و سرعت نوشتن بر روی رم مرتبط باشند. امتیاز نهایی نیز عملکرد کلی دستگاه شما را نشان می‌دهد.

CPU(بنچمارک AnTuTu)

واحد پردازش مرکزی دستگاه شما وظیفه‌ای خطیر برعهده دارد. هرچه پردازنده، برنامه‌ها را سریع‌تر اجرا کند، دستگاه شما نیز سریع‌تر خواهد بود. البته وقتی به حد بالایی از سرعت برسید، این تاثیر خود را کمتر نمایش خواهد داد. امتیاز ارائه شده در این قسمت نیز به دو بخش زیرمجموعه تقسیم خواهد شد. امتیاز CPU integer و CPU float-point که البته به عنوان کاربر معمولی نباید تفاوت این دو برای شما مسئله برانگیز باشد.

اگر بخواهیم به توصیف تفاوت این دو اشاره‌ای داشته‌باشیم، باید بدانید که integer تنها به ذخیره مقادیر صحیح اعداد یا تمام اعداد می‌پردازد. به زبان دیگر، اعدادی مانند ۲ یا ۸ یا ۲۴۲۳۴۳۴۲۳۴۲۳۴۲۳ در این مقدار جای خواهند گرفت ولی عدد ۳.۱۴ در این دسته قرار نمی‌گیرد. مقادیری که با نام Floating Point شناسایی می‌شوند می‌توانند اعدادی مانند ۳.۱۴ یا ۵۳.۲۳۴۲ باشند و یا حتی مقدار ۱ داشته باشند.

همان‌طور که مشخص است پردازش‌های مرتبط با Floating Point، با سرعت پایین‌تری انجام می‌پذیرند.

GPU(بنچمارک AnTuTu)

واحد پردازش گرافیکی (GPU)، وظیفه پردازش تصاویر را برعهده دارد. زمانی‌که یک بازی را در تلفن هوشمند خود اجرا می‌کنید، وظیفه پردازش تصاویر سه بعدی یا دو بعدی آن بر عهده واحد پردازش گرافیکی است. البته حوزه کاری GPU، تنها به بازی‌ها ختم نمی‌شود؛ هر تصویری که در دستگاه خود مشاهده می‌کنید و اجرا می‌کنید، پردازش آن برعهده GPU است. هرچه تصاویر سنگین‌تر باشند، باری که بر روی GPU وارد می‌شود بیشتر بوده و در نتیجه باتری بیشتری مصرف خواهد شد.

مانند سایر آزمون‌های آنتوتو، بخش GPU نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود: آزمون دو بعدی (۲D) و آزمون سه بعدی (۳D). گرافیک دو بعدی، برای بازی‌هایی مانند Angry Bird بوده که تصاویر به صورت به حرکت در آوردن پرندگان و سایر عناصر در صفحه است. بازی Angry Bird Go نیز مثالی برای گرافیک ۳ بعدی محسوب می‌شود.

I/O(بنچمارک AnTuTu)

امتیاز ورودی/خروجی یا I/O، بیان‌کننده سرعت ذخیره‌سازی دستگاه شما، روی حافظه‌هایی مانند فلش مموری یا کارت حافظه است. حافظه بلند مدت، جایی است که اطلاعاتی مانند تنظیمات، فایل‌ها، برنامه‌های کاربردی و یا هرچیز دیگری را در آن ذخیره می‌کنید. تلفن‌ هوشمند، اطلاعات را از حافظه بلندمدت خوانده و آنها را در حافظه داخلی ذخیره می‌کند. حافظه داخلی سریع‌تر، به معنای بارگذاری سریع‌تر برنامه‌ها و ذخیره سریع‌تر فایل‌ها بوده و در نتیجه شما لگ و هنگی کمتری را در پس زمینه دستگاه مشاهده خواهید کرد.آنتوتو، امتیاز این بخش را برای دو قسمت ذخیره‌سازی ورودی/خروجی (Storage I/O) و پایگاه داده ورودی/خروجی (Database I/O) در نظر گرفته است. Storage I/O، نشان‌دهنده سرعت ورودی/خروجی ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی حافظه داخلی و Database I/O نشان‌دهنده سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در پایگاه داده است که نسبت به آزمون اول، سرعت پایین‌تری دارد.

این را در نظر داشته باشید که آزمون‌های بنچمارک، در یک محیط شبیه‌سازی شده اجرا شده و امتیازات بر اساس شرایط، به دستگاه و بخش‌های مختلف آن تعلق می‌گیرد. برخی از تولیدکنندگان ممکن است به منظور اینکه تلفن‌ هوشمند آنها امتیاز بالاتری را در آزمون‌های بنچمارکینگ کسب کند، محصول خود را بهینه‌سازی کنند و در نتیجه، سرعت بالاتری را در این آزمون‌ها شاهد خواهیم بود. برای مثال ممکن است یک محصول، در آزمون آنتوتو و در بخش عملکرد پردازنده، بسیار سریع‌ ظاهر شود، اما در دنیای واقعی، نتیجه خلاف آنچه در تست گفته شده، ظاهر شود.

شما میتوانید نمونه‌ای از بنچمارک AnTuTu که بر روی سه پرچمدار سال ۲۰۱۸، یعنی اپل آیفون ۱۰ اس مکس، هواوی میت ۲۰ پرو و شیائومی می ۸ انجام شده را مشاهده کنید.