ایلان ماسک کیست ؟

ایلان ماسک کیست ؟

ایلان ماسک (Elon Musk) اگر چه در زمره صد فرد ثروتمند جهان است، اما او را به ندرت به عنوان یک سرمایه دار و حتی سرمایه گذار می‌شناسند.

حتی مدیرعامل تسلا هم به اندازه‌ی کافی نمی‌تواند جایگاه ماسک را توصیف کند.

شهرت ایلان ماسک به خاطر اندیشه پیشرو او در زمینه تکنولوژی و تلاش برای توسعه تکنولوژی است.

او در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شده. «ایلان ماسک» (Elon Musk) کارآفرین و سرمایه‌گذار مطرح جهانی است که از چهره‌های مهم دنیای کسب و کار محسوب می‌شود. او عمده شهرت خود را در سِمت مدیرعامل شرکت‌های «تسلا» (Tesla) و «اسپیس ایکس» (SpaceX) به دست آورده است. ماسک همچنین یکی از هم‌بنیان‌گذاران «پی‌پل» (PayPal) به شمار می‌رود و در بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی و حوزه ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است.

شهرت ایلان ماسک تنها مدیون سرمایه‌گذاری‌های او در پروژه‌های گوناگون نیست و او همچنین در توسعه پروژه‌هایی همچون سیستم حمل و نقل تندروی «هایپرلوپ» (Hyperloop) نیز نقش داشته است. پروژه‌های ماسک به طور معمول با هدف ایجاد تغییرات مهم در جهان اجرا می‌شوند و به همین دلیل،‌ او توانسته تا جایگاه خود را در میان یکی از تأثیرگذارترین افراد حال حاضر در دنیا تثبیت کند.

ایلان ماسک تنها یک کارآفرین و سرمایه‌گذار نیست، بلکه به ابداع و اختراع و حتی مهندسی پروژه‌ها نیز می‌پردازد. به عنوان مثال، او شخصا در طراحی خودروهای الکتریکی و سفینه‌های فضایی نقش ایفا می‌کند. موفقیت‌ها و مدل شخصیت او، باعث شده تا با بسیاری از مشاهیر و سرمایه‌داران آمریکایی همچون هنری فورد،‌ استیو جابز و هوارد هیوز مقایسه شود.

ماسک به سخت‌کوشی، تفکر انتقادی، و شخصیتی پرهیاهو مشهور است و گفته می‌شود که در هفته، بین ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت کار می‌کند. او در اکتبر سال ۲۰۲۲ در معامله‌ای خبرساز، شرکت توییتر را خریداری کرد که این معامله حواشی زیادی به دنبال داشت. در زمان نگارش این مطلب، توییتر ایلان ماسک در حدود ۱۱۱.۴ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد.

تحصیلات ایلان ماسک

رشته تحصیلی ایلان ماسک در مقطع کارشناسی، فیزیک و اقتصاد بوده است. او از دانشگاه پنسیلوانیا مدرک BSc اقتصاد و BA فیزیک را دریافت کرده است.

ایلان ماسک در دوره دکترای دانشگاه استنفورد برای تحصیل در فیزیک انرژی ثبت نام کرد که پس از دو روز تحصیل در این دانشگاه، تصمیم به ترک تحصیل گرفت و Zip2 را تاسیس کرد. بنابراین آخرین مدرک تحصیلی ایلان ماسک را – به شکل رسمی – باید همان اقتصاد و فیزیک در نظر گرفت.

ایلان ماسک از دوستان و همکاران نزدیک پیتر ثیل به شمار می‌رود.

فعالیت‌های ایلان ماسک

پس از رونق گرفتن اینترنت و ظهور حباب دات‌کام، علاقه ایلان ماسک به کارآفرینی شدت یافت. هما‌ن‌طور که پیش‌تر اشاره شد،‌ او تنها دو روز پس از حضور در استنفورد از این دانشگاه انصراف داد تا شرکت‌های خود را راه‌اندازی کند. ایلان در سال ۱۹۹۵، با ۱۵,۰۰۰ دلار سرمایه و به همراه برادرش «کیمبال ماسک» (Kimbal Musk)، شرکت زیپ۲ را راه‌اندازی کرد که به ارائه خدمات راهنمای شهری آنلاین به نشریات و روزنامه‌ها می‌پرداخت.

در سال ۱۹۹۹، شرکت زیپ۲ توسط شرکت کامپیوتری «کامپک» (Compaq) به میزان ۳۴۱ میلیون دلار خریداری شد. ماسک در سال ۲۰۰۲ توانست به طور رسمی تابعیت ایالات متحده را به دست آورد. ایلان ماسک پس از فروش زیپ۲، با مبلغ فروش آن استارت‌آپ «ایکس دات‌‌کام» (X.com) را راه‌اندازی کرد که یک نمونه اولیه از یک بانک آنلاین بود. ایکس دات‌کام بعدها با شرکت انتقال پول «کانفینیتی» (Confinity) ادغام شد و در نهایت، این ادغام منجر به ایجاد کمپانی‌ای گردید که امروزه آن را با نام پی‌پل می‌شناسیم.

ماسک تا پیش از فروخته‌شدن شرکت پی‌پل به «ای‌بی» (eBay) به میزان ۱.۵ میلیارد دلار، در این شرکت به عنوان مدیرعامل فعال بود. پس از فروش پی‌پل به ای‌بی، ماسک نیز از سمت خود برکنار شد اما از طریق ۱۱.۷ درصد سهام خود در پی‌پل، توانست از این معامله سود قابل توجهی به دست آورد.

در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، ایلان ماسک ادعا کرد که درآمدش از پی‌پل پس از کسر مالیات، در حدود ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. به گفته وی، از این میزان درآمد، ۱۰۰ میلیون دلار به اسپیس ایکس، ۷۰ میلیون دلار به تسلا و ۱۰ میلیون دلار به «سولار سیتی» (SolarCity)‌ اختصاص یافته است. او همچنین ادعا می‌کند که به دلیل این سرمایه‌گذاری‌ها، در آن زمان قادر به پرداخت اجاره‌بهای خود نبوده است! در سال ۲۰۱۷، ماسک نام دامنه ایکس دات‌کام را به دلیل علاقه شخصی خود به این نام، از پی‌پل خریداری کرد.

زندگی نامه ایلان ماسک؛ نابغه‌ای بلندپرواز - مجله اعتبارکالا

معرفی کتاب در باره Elon Musk

اگر در جستجوی کتابی هستید که با چارچوب مشخص‌تر و نیز با مراجعه به منابع معتبرتر، زندگینامه Elon Musk را بررسی کرده باشد، می‌توانید کتاب اشلی ونس را با عنوانِ تسلا، اسپیس ایکس و جستجوی یک آینده‌ی خارق العاده را بخوانید. این کتاب داستان زندگی ایلان ماسک را به زبانی ساده و شیوا روایت کرده است:

Telsa, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future

کتاب زندگی نامه ایلان ماسک با تیتر فرعیِ تسلا، اسپیس ایکس و تلاش برای آینده‌ای شگفت‌انگیز توسط مریم قمری به فارسی ترجمه شده.

پیشنهاد برای مطالعه

اگر به بحث ارتباط مغز انسان و کامپیوتر علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید که چه تلاش‌هایی برای ایجاد ارتباط مستقیم میان مغز انسان‌ها انجام شده و این تلاش‌ها تا کنون چه دستاوردی داشته است، می‌‌توانید داستان شرکت نورالینک را که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس کرده و در چند مرحله هم سرمایه‌گذاران تازه‌ای را جذب کرده است بخوانید.

هم‌چنین داستان خودرو لوسید ایر هم می‌تواند برایتان جالب باشد. داستانی که نشان می‌دهد چگونه ایلان ماسک مجبور شد وارد رقابتی غیرضروری شود؛ آن هم با یک شرکت خودروساز متعلق به عربستان سعودی.

ایلان ماسک چه کتاب‌هایی را برای مطالعه پیشنهاد کرده است؟

سایت فرنام استریت گزارشی در این زمینه تهیه کرده و برخی از کتابهایی را که Elon Musk در جلسات و مصاحبه‌ها پیشنهاد داده فهرست کرده است. در میان این کتاب‌ها زندگی نامه اینشتین (نوشته آیزاکسون) و همین‌طور کتاب صفر تا یک (نوشته پیتر ثیل)‌ دیده می‌شود. کتاب هوش برتر نوشته‌ی نیک بوستروم هم در فهرست کتابهای ایلان ماسک قرار دارد.

ایلان ماسک و تسلا

در سال ۲۰۰۴، ایلان ماسک به عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه به خودروهای الکتریکی علاقمند شد و با سرمایه‌ای در حدود ۶.۳ میلیون دلار، به تیم سازنده این خودروها از جمله مهندسی به نام «مارتین ابرهارد» (Martin Eberhard) پیوست. شرکت سازنده این خودروها در آن زمان «تسلا موتورز» (Tesla Motors) نام داشت. به دنبال یک سری اختلافات، ابرهارد در سال ۲۰۰۷ از تسلا موتورز برکنار شد و کمی بعد، ایلان ماسک سکان شرکت را به عنوان مدیرعامل و معمار محصول به دست گرفت.

با مدیریت ماسک، امروزه شرکت تسلا توانسته به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان تبدیل شود. شرکت تسلا پس از خرید سولار سیتی، علاوه بر تولید وسایل نقلیه الکتریکی، در زمینه انرژی خورشیدی نیز به فعالیت می‌پردازد.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس

پس از فروش پی‌پل، Elon Musk بیشتر درآمد حاصل از سهام خود را در تأسیس شرکتی به نام اسپیس ایکس سرمایه‌گذاری کرد. اسپیس ایکس شرکتی است که به توسعه راکت‌های فضایی می‌پردازد. به گفته وی، او در سال ۲۰۰۲ میلادی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

با رهبری ماسک، اسپیس ایکس توانسته چندین قرارداد مهم را با «اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا» (NASA) و نیروی هوایی ایالات متحده به منظور طراحی موشک‌های فضایی منعقد کند. ایلان ماسک همچنین برنامه‌ای را منتشر کرده است که با توجه به آن، تا سال ۲۰۲۵ میلادی و با همکاری ناسا امکان سفر فضانوردان به سیاره مریخ را فراهم سازد.

ایلان ماسک و توییتر

در آوریل سال ۲۰۲۲، ایلان ماسک از سهام ۹.۲ درصدی خود از شرکت توییتر پرده‌برداری کرد. پس از این اقدام، توییتر به ماسک پیشنهاد داد که به هیئت مدیره این شرکت بپیوندد. ماسک در ابتدا این پیشنهاد را پذیرفت، اما پس از چند روز نظر خود را عوض کرد و پیشنهاد داد که توییتر را با هزینه ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم، خریداری کند. توییتر در نهایت پیشنهاد او را پذیرفت.

در ژوئیه ۲۰۲۲، ماسک با این استدلال که توییتر نتوانسته اطلاعات خاصی را در مورد اکانت‌های جعلی ارائه کند، تلاش کرد این معامله را لغو کند. به تبع این اتفاق، توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را ملزم به تکمیل قرارداد کند. پس از ماه‌ها کشمکش قانونی، طرح ایلان ماسک برای خرید این شبکه اجتماعی پذیرفته شد و این بیلیونر در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ کنترل توییتر را به دست گرفت.

سرمایه ایلان ماسک چقدر است؟

سرمایه Elon Musk تا اواسط سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد (آخرین عدد رسمی برآورد شده برای ثروت خالص ایلان ماسک حدود ۱۶۷/۵ میلیارد دلار بود).

اما با افزایش سریع ارزش بازار شرکت تسلا و عبور آن از یک میلیارد دلار، ثروت ایلان ماسک هم – که سهامدار اصلی تسلا محسوب می‌شود – افزایش یافت. وال استریت ژورنال در اکتبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ثروت ماسک اکنون به ۳۰۰ میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

Elon Musk و ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر،‌ ماسک به فضای ارزهای دیجیتال علاقمند شده و این رمز ارزها را «فناناپذیر» خوانده است. او همچنین تأکید کرده که قانون‌گذاران نباید مانعی بر گسترش و همه‌گیری ارزهای دیجیتال شوند.

به خاطر موقعیت سلبریتی-کارآفرین ایلان ماسک، او تا به امروز توانسته بیش از ۱۱۱ میلیون دنبال‌کننده در توییتر داشته باشد و بر تحرکات بازار ارزهای دیجیتال تأثیر فراوانی بگذارد. به عنوان نمونه‌ای از میزان تأثیرگذاری ایلان ماسک بر بازار، می‌توان حضور او در برنامه «SNL» را مثال زد که موجب شد قیمت دوج کوین به میزان ۲۹.۵ درصد سقوط کند.

در مارس ۲۰۲۱، ماسک عنوان کرد که کمپانی تسلا برای فروش ماشین‌های خود پرداخت‌های بیت کوین را نیز قبول می‌کند و همین اعلام، شوری در میان سرمایه‌گذاران برانگیخت. در همان سال با اشاره به نگرانی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف بالای انرژی در استخراج بیت کوین، از طرح‌های اعلام شده عقب‌نشینی کرد و همین باعث سقوط بازار ارزهای دیجیتال شد. پیش از جهش قیمت، تسلا به ارزش ۱.۵ میلیارد بیت کوین خریداری کرد و سپس در ژوئیه عنوان کرد که ده درصد از آن را فروخته تا قابلیت نقدشوندگی این حجم از بیت کوین را آزمایش کند.

اما بیت کوین تنها رمز ارزی نبود که ایلان ماسک به آن توجه نشان داد. علاقه او به میم‌های اینترنتی و دوج کوین، هر دو باعث شد تا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در شبکه‌های اجتماعی به این ارز دیجیتال علاقه عمومی نشان دهد.

در همان سال، ماسک اظهار کرد که دوج کوین را برای پرداخت‌ها،‌ از بیت کوین بهتر می‌داند و تسلا از این به بعد برای فروش محصولات خود، این رمز ارز را می‌پذیرد. با این حال، امروزه اشتیاق برای میم کوین‌ها از قبل کمتر شده و قیمت آن‌ها نسبت به سال ۲۰۲۱ سقوط زیادی داشته است.

ماسک کماکان به ارائه نظرات مشروح و سانسورنشده خود در رابطه با ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهد. فارغ از بحث سرگرمی، با دنبال کردن فعالیت‌های ایلان ماسک می‌توانیم در آینده شاهد تطبیق تعداد بیشتری از کمپانی‌های او با رمز ارزها و دنیای ارزهای دیجیتال باشیم.

ضریب هوشی Elon Musk چقدر است؟

درباره‌ی ضریب هوشی Elon Musk حرف‌های بسیاری گفته می‌شود. برخی ضریب هوشی او را ۱۵۵ و برخی بیشتر از ۲۰۰ اعلام می‌کنند. اما چنین عددهایی رسماً اعلام نشده است. بهتر است به جای این‌که موفقیت‌ها و دستاوردهای افراد موفق را به ضریب هوشی‌شان ربط بدهیم و در این باره جستجو کنیم، تلاش و پشتکار آن‌ها را ببینیم و سعی کنیم تشخیص دهیم تصمیم‌های کلیدی آن‌ها در زندگی چه بوده است. از ویژگی‌های مهم ایلان ماسک (که می‌تواند موثرتر از هوش باشد) تحمل شکست است.

ایلان ماسک، مغز انسان را با هوش مصنوعی(کامپیوتر) مرتبط می کند.