آموزش نحوه رجیستری موبایل در سامانه همتا و روش‌های دریافت کد فعال‌سازی
آموزش نحوه رجیستری موبایل در سامانه همتا و روش‌های دریافت کد فعال‌سازی

در چند سال اخیر روند خرید و فروش گوشی‌ها کمی تغییر کرده است و با توجه به قوانین جدیدی که جهت مبارزه با قاچاق وضع شده‌اند، گوشی‌های جدید وارد شده به کشور ملزم به ثبت شدن در یک سامانه جامع با نام سامانه همتا هستند. در صورت عدم رجیستری موبایل و تبلت‌های سیم‌کارت‌خور طی مدت‌زمان ۳۰ روز از ابتدای استفاده، اتصال دستگاه شما به اپراتورهای سرویس‌دهنده قطع خواهد شد و دستگاه شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به همین دلیل بعد از خرید گوشی‌ها باید آن‌ها را در این سامانه فعال‌سازی کنید. در این مطلب نحوه رجیستری موبایل را به صورت تصویری به شما آموزش خواهیم داد تا پس از خرید گوشی جدید با مشکل مواجه نشوید.

نحوه استعلام اصالت گوشی

در ابتدا و هنگام خرید گوشی جدید، حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که اصالت آن را از طریق سامانه همتا بررسی کنید و از قانونی بودن واردات آن مطمئن شوید تا در ادامه روند رجیستری موبایل با مشکلی مواجه نشوید.

برای استعلام اصالت گوشی راه‌های مختلفی وجود دارد که از این قرار هستند:

  • استعلام اصالت از طریق سایت سامانه همتا
  • ارسال پیامک به شماره ۷۷۷۷
  • شماره‌گیری کد دستوری#۷۷۷۷*
  • استعلام از طریق برنامه سامانه همتا بر روی گوشی همراه

 

نحوه دریافت کد فعال‌سازی

یکی از اطلاعات مورد نیاز در طی روند رجیستری موبایل، وارد کردن کد فعال‌سازی ارائه شده از سوی شرکت گارانتی‌کننده است.

در صورتی که محصول خریداری شده آکبند باشد، به احتمال زیاد کد فعال‌سازی بر روی کارت گارانتی نصب شده بر روی جعبه درج شده است و از آن می‌توانید در روند فعال‌سازی استفاده کنید.

در غیر این صورت، ممکن است آدرس سایت شرکت گارانتی‌کننده بر روی جعبه ثبت شده باشد. برای دریافت کد فعال‌سازی می‌توانید وارد سایت شرکت گارانتی‌کننده شوید و در قسمت مشخص شده شناسه IMEI گوشی را وارد کنید و کد فعال‌سازی را به این ترتیب از سایت دریافت کنید. امکان دریافت کد فعال‌سازی از طریق سامانه پیامکی برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی نیز ممکن است. در این روش هم با وارد کردن شناسه IMEI دستگاه خریداری شده، کد فعال‌سازی را دریافت خواهید کرد.

اما اگر هیچ‌گونه اطلاعاتی از شرکت گارانتی‌کننده محصول وجود نداشت باید ابتدا از طریق سامانه همتا اصالت آن را استعلام کنید، در این قسمت شرکت گارانتی‌کننده نیز مشخص خواهد شد و پس از آن می‌توانید در سایت شرکت یا از طریق تماس با شرکت ارائه‌دهنده گارانتی، کد فعال‌سازی را دریافت کنید.

آموزش کامل مراحل رجیستری موبایل در سامانه همتا

برای رجیستری موبایل ها و فعال‌سازی آن‌ها در سامانه همتا هم روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه استفاده از هر کدام از آن‌ها را به طور کامل و تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

  • رجیستری موبایل از طریق سایت سامانه همتا

در ابتدا پس از ورود به سایت این سامانه در قسمت پایین صفحه دو گزینه استعلام اصالت و فعال‌سازی را مشاهده خواهید کرد. بر روی گزینه فعال‌سازی کلیک کنید.

 

رجیستری موبایل
منو اصلی سایت سامانه همتا

پس از آن به صفحه دیگری وارد خواهید شد، در این قسمت نیز اطلاعاتی مانند شماره تلفن سیم‌کارتی را که از آن بر روی گوشی جدید استفاده خواهید کرد را به همراه شناسه IMEI گوشی و کد فعال‌سازی که بر روی برگه گارانتی است را باید وارد کنید تا رجیستری موبایل شما انجام شود و فعال‌سازی آن در سامانه همتا به پایان برسد.

 

  •  قسمت فعال‌سازی تلفن همراه در سایت سامانه همتا

     

    استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*

روش دیگری که برای رجیتسری گوشی و فعال‌سازی آن در سامانه همتا از آن می‌توانید استفاده کنید هم استفاده از کد دستوری USSD است.

برای فعال‌سازی با این روش، در ابتدا کد باید کد #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید.

 

رجیستری موبایل
شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*

پس از شماره‌گیری، منوی خدمات سامانه همتا را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت عدد نشان‌داده شده در کنار گزینه فعال‌سازی را وارد کنید تا وارد بخش رجیستری موبایل بشوید.

 

منو سامانه همتا

پس از ورود به قسمت فعال‌سازی با پیامی مبنی بر وارد کردن شناسه IMEI گوشی مواجه خواهید شد. در این بخش شناسه ۱۵ رقمی IMEI 1 را که بر روی جعبه گوشی یا در قسمت منو تنظیمات گوشی قابل مشاهده است را باید وارد کنید. از کد دستوری #۰۶# * هم می‌توانید برای به دست آوردن این شناسه استفاده کنید.

رجیستری موبایل
وارد کردن شناسه IMEI

در این قسمت باید شماره تلفن سیم‌کارت مورد نظرتان را که از آن بر روی گوشی استفاده خواهید کرد را به عنوان سیم‌کارت مالک دستگاه وارد کنید.

وارد کردن شماره تلفن همراه

پس از آن، کد فعال‌سازی را که در اختیار دارید را باید ثبت کنید. برای دریافت این کد هم روش‌های مختلفی را در ابتدا مطلب معرفی کردیم.

 

وارد کردن کد فعال‌سازی

در مرحله آخر و به عنوان یک بررسی نهایی، شناسه IMEI گوشی به همراه شماره تلفن وارد شده به شما نشان‌ داده می‌شود. با تایید این مشخصات فعال‌سازی و رجیستری موبایل به اتمام می‌رسد و گوشی شما در سامانه همتا ثبت می‌شود.

نحوه انتقال مالکیت و فعال‌سازی دستگاه‌های چند سیم‌کارته

دستگاه‌های چند سیم‌کارته

در ابتدا لازم است اشاره کنیم که برای فعال‌سازی دستگاه‌های دو سیم‌کارته یا بیشتر نیازی به فعال‌سازی جداگانه دیگر سیم‌کارت‌ها وجود ندارد و پس از فعال‌سازی سیم‌کارت اصلی دیگر با کد IMEI، دیگر سیم‌کارت‌ها هم به صورت خودکار فعال می‌شوند و دیگر نیازی به فعال‌سازی جداگانه آن‌ها نیست.

نحوه انتقال مالکیت

برای انتقال مالکیت هم همانند رجیستر اولیه گوشی دو راه وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سایت سامانه همتا است و دیگری هم استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* است.

  • نحوه انتقال مالکیت با استفاده از کد دستوری، هیچ تفاوت خاصی با نحوه رجیستر گوشی با استفاده از این روش ندارد و تنها تفاوت انتخاب گزینه انتخاب مالکیت در منو اصلی به جای فعال‌سازی است. دیگر مراحل مشابه مراحل توضیح داده شده در قسمت فوق است و می‌توانید از همان آموزش برای انتقال مالکیت نیز استفاده کنید.
  • در استفاده از سایت سامانه همتا برای انتقال مالکیت باز هم روند مشابهی را طی خواهیم کرد، البته کمی تفاوت‌های جزئی وجود دارد که به همین سبب با آموزش تصویری انتقال مالکیت گوشی از سایت سامانه همتا با شما همراه خواهیم بود.

در سایت سامانه همتا ابتدا گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید.

 

ثبت‌نام در سایت سامانه همتا

سپس در صفحه باز شده با ارائه اطلاعتی از قبیل شماره تلفن همراه، نام و نام خانوادگی و کد ملی ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

رجیستری موبایل

مرحله اول ثبت‌نام

پس از ثبت‌نام یک پنل کاربری همانند تصویر زیر برای شما نمایش داده خواهد شد. در این پنل کاربری دستگاه‌های تحت مالکیت شما دیده می‌شوند و برای انتقال مالکیت هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانید بر روی آن‌ها کلیک کنید و سپس گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کنید. در ادامه با وارد کردن شماره تلفن سیم‌کارت خریدار مراحل دیگر را طی خواهید کرد و پس از وارد کردن کد فعال‌سازی که به شماره خریدار ارسال می‌شود، انتقال مالکیت انجام می‌شود.