کدام اپ استور ایرانی بهتر است ؟
کدام اپ استور ایرانی بهتر است ؟

همانطور که اطلاع دارید کاربرانی که از دستگاه های شرکت اپل استفاده می کنند، یکی از مشکلات بزرگی که دارند نصب اپلیکیشن های ایرانی می باشد. در واقع با تحریم شدن کاربران ایرانی توسط شرکت اپل، نصب اپلیکیشن های ایرانی برای نسخه iOS با مشکل مواجه شده است. طی سالهای گذشته اپ استورهای ایرانی مختلفی برای این پلتفرم شروع به کار کردند و امکان نصب برنامه های ایرانی را برای این دسته از کاربران فراهم کردند.

در این مطلب قصد داریم تا تجربه تلخ استفاده از یکی از این اپ استورها را با شما در میان بگذاریم تا شاید چراغ راهی برای انتخاب کاربران شود و یا مسئولین این شرکت ها فکری برای جلب رضایت مشتریان خودشان بکنند.

داستان از اینجا شروع شد که من طی سال های گذشته طرفدار سیستم عامل اندروید بودم و مدلهای مختلف از برندهای مختلف این سیستم عامل را تجربه کردم. بروی این سیستم عامل مشکل خاصی در خصوص نصب اپلیکیشن وجود نداشت و اپلیکیشن های ایرانی و یا خارجی و یا حتی نسخه های کرک شده نرم افزارهای مختلف بدون مشکل نصب می شدند.

اما بنا به دلایل شخصی تصمیم به تغییر سیستم عامل به iOS گرفتم و این شد که یک گوشی آیفون خریداری کردم. قطعا خیلی از کاربران همانند من با اپلیکیشن هایی مانند موبایل بانک ها، تاکسی های اینترنتی، اپلیکیشن های پرداخت یا کیف پول و … زیاد کار می کنند. اینکه بخواهید از نسخه تحت وب این اپلیکیشن ها استفاده کنید مشکلاتی وجود خواهد داشت :

  • برای ورود معمولا نیاز دارید نام کاربری و رمز عبور خود را حفظ باشید و برای هر بار استفاده آنها را وارد کنید
  • از قابلیت های FaceID نمی توانید استفاده کنید
  • برای همه اپ ها نظیر اپلیکیشن های تولید رمز پویای بانک نسخه تحت وب وجود ندارند
  • نسبت به اپلیکیشن های نصب شده، نسخه وب کند تر است
  • و …

اپ استورهای ایرانی

در حال حاضر تعداد ۶ اپ استور ایرانی وجود دارد که در بین کاربران تقریبا شناخته شده هستند که اسامی ها آنها به شرح زیر می باشد:

  1. سیبچه
  2. سیب اپ
  3. اپل اپس
  4. آی اپس
  5. سیب ایرانی
  6. اناردونی

با توجه به تبلیغاتی که در برخی بیلبوردها و یا سایتها دیده بودم به سراغ اپ استور ایرانی “اناردونی” رفتم. ابتدا با جستجو در اپلیکیشن های این اپ استور مطمئن شدم که تمام برنامه های مورد نیاز من را در لیست برنامه های خود ارائه می دهد. به سراغ نصب این برنامه رفتم و اولین موردی که برای من جلب توجه کرد تعرفه اشتراک این اپ استور بود.

موضوع اول اینکه شما امکان دیدن هیچ تعرفه ای در سایت این شرکت و یا دیگر اپ استور ها ندارید و حتما باید گوشی اپل داشته باشید و اپلیکیشنشان را نصب کنید تا بعد به قسمت خرید اشتراک و دیدن تعرفه برسید و موضوع دوم اینکه امکان انتخاب اشتراک یک ماهه تقریبا در تمامی اپ استورها وجود نداشت و به اجبار می بایست حداقل اشتراک ۳ ماهه خریداری کنید.

بابت خرید اشتراک سه ماهه اناردونی مبلغ ۲۰۹ هزار تومان در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ پرداخت کردم و تمام برنامه های مورد نیازم را بدون هیچ مشکلی نصب کردم.

تجربه تلخ استفاده از اپ استور ایرانی اناردونی

قطع شدن دسترسی برنامه ها

همه چیز خوب بود تا تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۰، یعنی حدود ۱ ماه استفاده بدون مشکل از کلیه برنامه هایی که نصب کرده بودم. از تاریخ اول تیر ماه هیچ کدام از برنامه هایی که توسط اناردونی نصب کرده بودم باز نمیشد. در واقع به محض باز کردن برنامه، سریعا بسته میشد. به خاطر عدم اطلاع از مشکل، در ابتدا گفتم شاید مشکل از گوشی باشه و با یک بار خاموش روشن کردن مشکل برطرف بشه، اما نشد. بعد گفتم شاید اختلال از سمت اناردونی باشه و بعد چند ساعت حل بشه، اما نشد.

تصمیم گرفتم با پشتیبانی این شرکت ارتباط بگیرم که با مراجعه به سایت اناردونی تنها راه های ارتباطی با پشتیبانی استفاده از چت آنلاین سایت و یا تماس تلفنی بود. در چت آنلاین پیغام گذاشتم اما بعد از گذشت چند ساعت به پیغام من پاسخ داده نشد. تصمیم گرفتم تلفنی مشکل را پیگیری کنم که بعد تماس با واحد پشتیبانی در ساعت اداری، بعد از حدود ۳ الی ۴ دقیقه منتظر ماندن، تماس بدون پاسخ قطع شد. در نهایت بعد از گذشت چند ساعت در چت سایت پاسخ زیر به من داده شد :

سلام وقت بخیر
در حال حاضر اکانت شما در حال بررسی در تیم فنی اناردونی میباشد
احتمال ریوک (از سمت اپل ) وجود دارد و تیم فنی در حال بررسی این موضوع هستند
تا ۴۸ ساعت اینده وضعیت دیوایس خود را بررسی کنید و درصورت ریوک مجددا یودی ایدی خریداری کنید

با توضیحاتی که داده شد چند موضوع مطرح می شود :

  1. سایتی که اینقدر هزینه از کاربر دریافت می کند چرا به مشتریان خود پشتیبانی درستی ارائه نمی کند، با توجه به اینکه در چت آنلاین سایت مذکور، قبل از شروع مکالمه اطلاعات تماس کاربر گرفته می شود، بدیهیست برای احترام به مشتری می بایست با مشتری تماس بگیرند و پاسخ را به صورت تلفنی اعلام کنند، نه اینکه تنها در چت سایت جواب بدهند که کاربر مجبور باشد هرچند دقیقه یا چند ساعت یکبار صفحه سایت را باز کند تا ببیند پاسخی دریافت کرده یا خیر.
  2. اینکه اشتراک خریداری شده با مشکل مواجه می شود که دلیل آن سمت مشتری نیست و از سمت اپل این مسدودی بوجود می آید که دلیل آن استفاده تجاری از اکانت دولوپر و دور زدن تحریم است، چرا باید مشتری ضرر و زیان این مشکل را بدهد و مجددا اشتراک خریداری کند؟؟
  3. هزینه خود اشتراک به کنار، اگر شما اپلیکیشن های غیررایگان را هم خرید و نصب کرده باشید، آنها هم از دسترسی خارج می شوند و عملا تمام پولهایی که به این شرکت دادید بابت خرید اشتراک و خرید برنامه یک شبه برباد می رود.

داستان ریوک چیست ؟

به دلیل اینکه اپلیکیشن های ایرانی امکان قرار گرفتن در اپ استور خود اپل را ندارند، تنها راه نصب اپلیکیشن ها، استفاده از اکانت Developer اپل می باشد که با خرید این اکانت با هزینه حدود ۱۰۰ دلار، اپل این امکان را به شخص دولوپر میدهد که اپلیکیشن های مورد نظر خودش را تا بروی نهایت ۱۰۰ دستگاه نصب و تست کند. در واقع این امکان برای تولید کنندگان نرم افزار ایجاد شده که بتوانند برنامه های تولید شده خودشان را روی دستگاه های مختلف تست کنند.

حالا شرکت های ایرانی از این قابلیت اپل برای حل مشکل تحریم استفاده کردند و در واقع با یک خرید ۱۰۰ دلاری، امکان نصب برنامه را به ۱۰۰ نفر می دهند. یک حساب سر انگشتی بکنید متوجه سود حاصله از این کار خواهید شد. در واقع یک اکانت دولوپری برای اپ استورهای ایرانی حدود ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد و آن را به قیمت تقریبی ۲۰۰ هزار تومن به ۱۰۰ نفر می فروشند که ۲۰ میلیون تومان درآمد از آن حاصل میشود. در نهایت ۱۷.۵ میلیون تومان سود خالص برای اپ استور می ماند.

حالا اگر اپل متوجه این سو استفاده از اکانت دولوپر شود، کل UDIDهایی که با آن اکانت دولوپر اپلیکیشن نصب کردند را مسدود می کند و باعث میشود که دیگر برنامه ها باز نشوند (ریوک شود). در این حالت اپ استور ایرانی تعهدی برای ارائه خدمات روی اشتراک قبلی ندارد و کاربر مجبور میشود دوباره هزینه اشتراک را پرداخت کند و این یعنی ضرر و زیان برای مشتری و سود مجدد برای اپ استور ایرانی. البته برخی اپ استورهای ایرانی تا یک بار گارانتی مسدود شدن را به کاربر می دهند اما اکثرا در این خصوص خدماتی به مشتری ارائه نمی دهند.

از کدام اپ استورها اشتراک بخریم ؟

با بررسی اپ استورهای ایرانی اعلام شده در این مطلب، هزینه اشتراک و اینکه آیا این اپ استور تعهدی در خصوص مسدود شدن اکانت کاربر در مدت زمان اشتراکش دارد یا خیر، جدول زیر تهیه گردیده است که با یک نگاه شما می توانید اپ استور مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید.

نام اپ استورتعرفه ۱ ماههتعرفه ۳ ماههتعرفه ۳ ماههتعرفه ۱ سالهگارانتی
سیبچه۲۰۹.۰۰۰۳۸۹.۰۰۰ندارد
سیب اپ۱۹۰.۰۰۰۲۴۰.۰۰۰ندارد
اپل اپس۱۵۹.۰۰۰۲۲۹.۰۰۰ندارد
آی اپس۹۹.۹۰۰۳۱۰.۰۰۰بدون محدودیت
سیب ایرانی۱۶۹.۰۰۰۱۹۹.۹۰۰۳۹۹.۰۰۰۵۹۹.۰۰۰ندارد
اناردونی۲۰۹.۰۰۰۴۰۰.۰۰۰ندارد
کلیه قیمت های ذکر شده به تومان می باشد (بروزرسانی تیر ماه ۱۴۰۰)

نتیجه گیری

این مطلب تنها تجربه شخصی ما در استفاده از اپ استور ایرانی بوده و سعی کردیم تا با ارائه مطالب ذکر شده ابهامات کاربران در خصوص استفاده از این سرویس ها را برطرف کنیم و در انتخاب اینکه کدام اپ استور خدمات بهتری با قیمت مناسب تر ارائه می کند اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا شما هم تجربه مشابه و مشکل ریوک شدن را داشتید ؟ در حال حاضر از کدام اپ استور ایرانی استفاده میکنید؟ آیا از خدمات اپ استور خود راضی هستید ؟ نظرات خودتان را در قسمت نظارت با ما درمیان بگذارید تا در صورت نیاز اطلاعات بیشتری به این مطلب اضافه و تکمیل گردد.

منبع: موبایلستان


بیشتر بخوانید