مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max
مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

در دنیای گوشی‌های هوشمند هیچ نبردی به اندازه نبرد اپل و سامسونگ جذاب و پرهیجان نیست! در این میان نبرد نهایی همیشه بین پرچمداران این دو غول صنعت موبایل است و این بار این نبرد به Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max رسیده است. این دو گوشی بدون شک از بهترین‌های دنیا هستند؛ خیلی‌ها آیفون ۱۲ پرو مکس را بهترین گوشی مبتنی بر iOS و گلکسی اس ۲۱ اولترا را بهترین گوشی مبتنی بر اندروید می‌دانند. اگر می‌خواهید برنده جدال بزرگ بین گوشی‌های غول‌پیکر سامسونگ و اپل را بشناسید تا انتهای مطلب را بخوانید.

 

قبل از شروع مقایسه گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس این نکته را بگوییم که هر دو گوشی حاضر در این مقایسه از بهترین‌ها هستند. اگر قصد خرید یکی از این دو گوشی را دارید این راهنمای خرید می‌تواند کارگشای شما باشد اما در نهایت انتخاب هرکدام از این گوشی‌ها، انتخاب درستی است و شما قطعا از خرید خود پشیمان نخواهید شد. اینجا گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ را در بخش‌های مختلف مانند طراحی، عملکرد، دوربین و … باهم مقایسه خواهیم کرد.

 

مقایسه طراحی Galaxy S21 Ultra در برابر iPhone 12 Pro Max

 

 

وقتی بهترین گوشی‌های اندرویدی و iOS جهان را مقایسه می‌کنید انتظار دارید بهترین طراحی موجود در بازار موبایل را ببینید! خوشبختانه هر دو گوشی در زمینه طراحی بسیار عالی عمل کرده‌اند و در نوع خود بهترین هستند. Galaxy S21 Ultra سامسونگ با معرفی طراحی جدید با نام “برش کانتور” می‌خواهد مشکل بیرون‌زدگی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را حل کند. این طراحی با انحنایی زیبا پنل دوربین را به بدنه متصل می‌کند و باید اعتراف کرد که از طراحی‌های موجود زیباتر است. طراحی گلکسی اس ۲۱ اولترا یکپارچه و جذاب است اما اندازه بزرگ و غول‌پیکر آن در برابر آیفون ۱۲ پرو مکس یک نکته منفی است.

مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

 

جهت خرید گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا، اینجا کلیک کنید!

آیفون ۱۲ پرو مکس باریک‌تر و کوتاه‌تر است و این موضوع در تجربه کاربری آن تاثیر مثبتی دارد. به علاوه لبه‌های تخت آیفون ۱۲ پرو مکس در برابر لبه‌های خمیده گلکسی اس ۲۱ اولترا، جلوه زیباتر و مدرن‌تری دارد. در نگاه اول آیفون ۱۲ پرو مکس ظاهر لوکس‌تری دارد، مخصوصا وقتی آن را در رنگ طلایی ببینید!

گلکسی اس ۲۱ اولترا در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی و قهوه‌ای عرضه شده است. در طرف مقابل آیفون ۱۲ پرو مکس در ۴ رنگ نقره‌ای، نوک مدادی، طلایی و آبی در اختیار کاربران است. گلکسی اس ۲۱ اولترا در طراحی بدنه از ترکیب شیشه با پوشش گوریلا گلس و آلمینیوم استفاده کرده است. هیمن ترکیب در آیفون ۱۲ پرو مکس نیز دیده می‌شود با این تفاوت که آیفون ۱۲ برای محافظت از پوشش سرامیک شیلد مخصوص خود استفاده کرده است.

مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

طبق ادعای آیفون این محافظ تا ۴ برابر بیشتر از نسل‌های قبلی گوشی را در برابر شکستگی در اثر افتادن، محافظت کند. مقاومت آیفون در برابر آب نیز بالاتر است و می‌تواند تا عمق ۶ متری دوام بیاورد در صورتی که گلکسی اس ۲۱ اولترا تنها می‌تواند تا عمق ۱.۵ زنده بماند! شاید بزرگ‌ترین مزیت گلکسی اس ۲۱ اولترا نسبت به آیفون ۱۲، حفره پانچ کوچک آن نسبت به ناچ در آیفون است.

برنده بخش طراحی: iPhone 12 Pro Max

مقایسه صفحه‌نمایش iPhone 12 Pro Max با Galaxy S21 Ultra

سامسونگ همیشه بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل را ساخته است؛ پس دیدن یک نمایشگر بی‌نقص در Galaxy S21 Ultra چندان دور از انتظار نیست. در مقایسه نمایشگرهای Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max این پرچمدار سامسونگ است که می‌درخشد! سامسونگ در اس ۲۱ اولترا از یک نمایشگر آمولد استفاده کرده که می‌تواند نرخ بروزرسانی را از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد در حالی که نرخ بروزرسانی آیفون ۱۲ پرو مکس ثابت و عدد ۶۰ است.

در بخش رزولوشن و تراکم پیکسلی باز گوشی سامسونگ است که نسبت به آیفون برتری دارد. تصاویر در گلکسی اس ۲۱ اولترا کمی دقیق‌تر از رقیب آیفونی آن است؛ اس ۲۱ اولترا تراکم پیکسلی ۵۱۵ پیکسل در اینچ دارد در صورتی که این عدد برای آیفون ۴۵۸ است.

مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

روشنایی اس ۲۱ اولترا نیز هم در پخش محتوای معمولی و هم محتوای HDR بیشتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است؛ حداکثر روشنایی اس ۲۱ در محتوای معمولی ۸۲۱ نیت و در محتوای HDR عدد خارق‌العاده ۱۵۰۰ نیت است. در طرف مقابل حداکثر روشنایی ۱۲ پرو مکس در محتوای معمولی ۶۵۴ نیت و در محتوای HDR 1200 نیت است. البته سامسونگ در تمامی بخش‌های نمایشگر برتری ندارد؛ آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند ۸۴.۸ درصد از طیف رنگی DCI-P3 را تولید کند اما اس ۲۱ اولترا تنها توانایی تولید ۸۱.۴ درصد این طیف رنگی را دارد.

برنده بخش نمایشگر: گلکسی اس ۲۱ اولترا

مقایسه دوربین Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

 

 

نبرد این دو غول دوست داشتی اندرویدی و iOS وارد بخش مهم و تعیین‌کننده خودش شده است. هرکدام از گوشی‌ها که بتواند از این مقایسه سربلند بیرون آید می‌تواند در مقایسه کلی نیز موفق باشد. هر دو گوشی مسلح به این نبرد آمده‌اند؛ سامسونگ با یک مجموعه چهارتایی متشکل از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دو دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت روم ۳ و ۱۰ برابری عرضه شده است.

 

جهت خرید آیفون ۱۲ پرو مکس، اینجا کلیک کنید!

آیفون ۱۲ پرو مکس با یک دوربین سه‌گانه متشکل از سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۲.۵ برابری عرضه شده است. به این مجموعه یک سنسور LiDAR برای عکاسی پرتره و عکاسی در نور کم را نیز اضافه کنید. دوربین‌های گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس هردو عالی هستند و می‌توانند کاملا شما را راضی‌ نگه دارند. شاید در نگاه اول تفاوتی بین این دوربین‌ها دیده نشود اما با نگاه دقیق‌تر می‌توانید تفاوت‌ها را پیدا کنید.

اول از همه سراغ زوم دوربین‌ها برویم. نکته‌ای که سامسونگ مانور زیادی روی آن داده است. با توجه به مشخصات دوربین‌ها پیش‌بینی می‌شد کا اس ۲۱ در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد و با زوم حداکثر ۱۰۰ برابری بتواند برنده این بخش باشد. هرچند زوم ۱۰۰ برابری در مواردی  مبهم و بی‌کیفیت است اما داشتن همچین قابلیتی برای یک گوشی هوشمند واقعا جذاب است. در طرف دیگر آیفون ۱۲ پرو مکس توانایی زوم ۱۲ برابری دارد. درست است که در مقایسه با سامسونگ عدد کمتری است اما بازهم کاربردی و جذاب است.

جزئیات تصاویر و نمایش رنگ‌ها بخش دیگری است که دوربین‌ها در آن رقابت می‌کنند. هر دو گوشی در این زمینه عالی عمل می‌کنند. گلکسی اس ۲۱ در مجموع عکس‌هایی با ظاهر جذاب و خوش رنگ و لعاب‌تر می‌گیرد. عکس‌ها در اس ۲۱ اولترا جزئیات بسیار بالایی دارند و کنتراست تصاویر هم بالاست. در طرف مقابل عکس‌ها را طبیعی‌تر ثبت می‌کند. جزئیات تصاویر هم بسیار بالاست اما نه به اندازه اس ۲۱ اولترا!

مزیت دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دربرابر گلکسی اس ۲۱ اولترا، واقع‌گرایانه بودن عکس‌هاست. در آیفون خبری از اشباع رنگ‌ها نیست و سوژه همان گونه که وجود دارد ثبت می‌شود. البته در نگاه اول ظاهر عکس‌ها در اس ۲۱ اولترا جذاب‌تر است و شاید برای بعضی‌ها انتخاب نهایی همین رنگ جذاب و شاد باشد.

اگر بیشتر عکاسی‌های شما در شب انجام می‌شود باید آیفون ۱۲ پرو مکس را انتخاب کنید زیرا عملکرد بهتری نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا دارد و عکس‌ها را با نویز کمتری ثبت می‌کند. هرچند در این بخش گلکسی اس ۲۱ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

اگر عاشق عکاسی پرتره هستید باید به سراغ گوشی اپل بروید. آیفون ۱۲ پرو مکس هم در نور روز و هم در شب پرتره‌های بهتری نسبت به گلکسی اس ۲۱ ثبت می‌کند و افکت بوکه بهتری ایجاد می‌کند. سامسونگ در این بخش از هوش مصنوعی نیز برای بهتر کردن افکت‌ بوکه کمک می‌گیرد اما در مجموع عکس‌های آیفون ۱۲ پرو مکس گرم‌تر و طبیعی‌تر است. در عکاسی سلفی نیز کفه ترازو کمی به سمت گوشی آیفون سنگینی می‌کند. هرچند فاصله آنقدر زیاد نیست و گوشی سامسونگ هم عکس‌های سافی با کیفیتی می‌گیرد.

در نهایت بیایید عملکرد دو گوشی در فیلم‌برداری را بررسی کنیم. هر دو گوشی توانایی فیلم‌برداری با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰fps را دارند و برای بهبود کیفیت ویدئوها از لرزشگیر استفاده می‌کنند. در مجموع باید گفت عملکرد هر دو گوشی در فیلم‌برداری عالی است؛ به ویژه سامسونگ که نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفت بسیار خوبی داشته است. اما آیفون ۱۲ پرو مکس در این بخش نیز برتری محسوسی نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا دارد و ویدئوهای باکیفیت‌تری برای شما ضبط می‌کند.

برنده بخش دوربین: آیفون ۱۲ پرو مکس

مقایسه عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

 

 

گوشی‌های شرکت اپل همیشه در بخش سخت‌افزار و عملکرد بهترین بوده‌اند. در این مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز برگ برنده با قدرتمندترین گوشی هوشمند جهان است! گلکسی اس ۲۱ در دو نسخه جهانی و آمریکای شمالی عرضه شده است. اولی از تراشه اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۲۱۰۰ و دومی از آخرین پردازنده شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ بهره می‌برد. در طرف مقابل آیفون ۱۲ پرو مکس از تراشه اختصاصی اپل A14 Bionic استفاده می‌کند. هر سه این پردازنده‌ها ۵ نانومتری و قدرتمند هستند اما بدون شک قدرت واقعی در دستان آیفون ۱۲ پرو مکس است؛ هم روی کاغذ و هم در دنیای واقعی!

در بچمارک Geekbench 5 و در بخش چند هسته‌ای، گلکسی اس ۲۱ اولترا امتیار عالی ۳۴۴۰ را بدست آورده است و در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۱۱۲۳ را ثبت کرده که بسیار خوب است اما نه به خوبی آیفون ۱۲ پرو مکس! گوشی اپل در این بنچمارک امتیازهای ۴۱۰۰ و ۱۶۰۰ را ثبت کرده که نشان از قدرت بالای این گوشی است.

مقایسه گوشی Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max

در بنچمارک ۳DMark Wild Life graphics عملکرد خوبی داشته است و توانسته محتوا را در ۳۴ فریم بر ثانیه اجرا کند که عدد بسیار قابل قبولی است. با این حال آیفون ۱۲ پرو مکس در این بخش نیز عملکرد بهتری دارد و با ۴۱ فریم بر ثانیه رکورد دارد است. ما برای تست قدرت این دو گوشی در دنیای واقعی، از اپلیکیشن Adobe Premiere Rush برای تبدیل یک ویدئوی ۴K به ۱۰۸۰p استفاده کردیم. گلکسی اس ۲۱ اولترا این ویدئو را در ۲ دقیقه و ۲ ثانیه تبدیل کرد درحالی که آیفون ۱۲ پرو مکس این کار را تنها در ۲۸ ثانیه انجام داد!

برنده مقایسه عملکرد: آیفون ۱۲ پرو مکس

مقایسه ارتباطات، امکانات و قیمت گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس

هر دو گوشی سامسونگ و آیفون از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر این فناوری آنقدر توسعه نداشته که بتوان مقایسه درستی بین این دو گوشی انجام داد. با توجه به پوشش فعلی و اپراتورهایی که فناوری ۵G را عرضه می‌کنند باید گفت گلکسی اس ۲۱ اولترا سرعت بیشتری در شبکه ۵G دارد. البته این موضوع به دلیل جدیدتر بودن مودم کوالکام X60 استفاده شده در گلکسی اس ۲۱ اولترا نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس است.

برنده سرعت ۵G: گلکسی اس ۲۱ اولترا

در مقایسه باطری Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max نیز برگ برنده برای غول کره‌ای است. این گوشی با باطری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپری خود می‌تواند تا ۱۱ و نیم ساعت در تست استفاده مداوم دوام بیاورد. در طرف مقابل آیفون ۱۲ پرو ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه در این تست دوام می‌آورد. هیچ کدام از این دوگوشی درون جعبه شارژر ارائه نمی‌دهند اما هردوی آنها از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. اس ۲۱ اولترا در زمان ۳۰ دقیقه به ۵۶ درصد شارژ می‌رسد و آیفون در همین مدت می‌تواند ۴۷ درصد شارژ شود.

برنده مقایسه باتری: گلکسی اس ۲۱ اولترا

مقایسه نرم‌افزار

مقایسه نرم‌افزاری گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس بیشتر شبیه به مقایسه iOS 14 و اندروید ۱۱ است! آیفون همیشه رابط کاربری ساده و کاربرپسندی داشته است و این ویژگی در آیفون ۱۲ پررنگ‌تر نیز شده است. در سیستم‌عامل جدید اپل شاهد حضور قابلیت‌های جدیدی هستیم. حالا در آی‌او‌اس می‌توانید در صفحه اصلی ویجت اضافه کنید تا انجام کارها آسان‌تر شود. iOS 14 ویژگی‌های کاربردی دیگری نیز دارد؛ پین کردن مکالمات و پیام‌ها در صفحه اصلی، مدیریت و دسته‌بندی سریع اپلیکیشن‌ها. در این نسخه از iOS، سیری سرحال‌تر و آماده‌تر از قبل آماده اجرای دستورات شماست.

در طرف مقابل گلکسی اس ۲۱ اولترا با اندروید ۱۱ و رابط اختصاصی UI 3.0 عرضه شده است. ویژگی مهم و اصلی رابط کاربری سامسونگ، امکان شخصی‌سازی بالای آن است. بسیاری از ویجت‌های گلکسی اس ۲۱ اولترا بدون نیاز به باز کردن قبل گوشی در دسترس است. شاید مهم‌ترین ویژگی گلکسی اس ۲۱ اولترا، پشتیبانی از قلم S سامسونگ است که یک مزیت عمده برای آن محسوب می‌شود. قلم S حالا دقت بالاتری داردو  برای یاداداشت برداری و طراحی بیسیار کارآمد است.

برنده بخش نرم‌افزار: هر دو گوشی عملکرد عالی در این بخش دارند و انتخاب بسته به سلیقه شماست.

مقایسه قیمت آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

آخرین بخش مقایسه ما و شاید یکی از مهم‌ترین آنها، قیمت گوشی است. یک گوشی هرچقدر هم امکانات عالی داشته باشد نمی‌تواند بدون یک قیمت‌گذاری معقول مشتری پیدا کند. اول از همه باید دقت کنید که این دو گوشی از بهترین‌های بازار هستند و برچسب قیمتی بالایی دارند. اما با توجه به امکاناتی که دریافت می‌کنید پرداخت چنین قیمتی معقول است. هر دوی این گوشی‌ها بالای ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند.

 

 

تفاوت قیمت بین مدل‌های مختلف خیلی زیاد نیست ولی برای در مدل پایه این آیفون است که قیمت پایین‌تری دارد اما در مدل ۵۱۲ گیگابایتی این گلکسی اس ۲۱ است که ۲۰ دلار ارزان‌تر است.

اعلام برنده!

جنگ بین اپل و سامسونگ هیچ‌گاه اینقدر نزدیک نبوده است. در مقایسه ما، این دوگوشی عملکرد بسیار خوب و نزدیک به همی دارند و انتخاب بهترین گوشی از بین این دو کار سختی است. اما اگر بخواهیم در مقایسه بین Galaxy S21 Ultra و iPhone 12 Pro Max یکی را انتخاب کنیم، کفه ترازو مقداری به سمت گوشی اپل سنگینی می‌کند. این به معنای شکست سامسونگ در این نبرد نیست؛ هر دو گوشی پرچمدار آیفون و اپل ارزش خرید بالایی دارند و بهترین امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در نهایت انتخاب بین گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس تا حدودی زیادی بسته به سلیقه شما نیز دارد. اینکه کدام طراحی را بپسندید، طرفدار iOS باشید یا اندروید، صفحه نمایش برای شما مهم باشد یا دوربین. همه این موارد می‌تواند انتخاب شما را تغییر دهد. نظر شما درباره این دو غول دنیای موبایل چیست؟ به نظر شما در مقایسه بین آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا کدام برنده می‌شود؟