مقایسه می بند ۶ و هواوی بند ۶: کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
مقایسه می بند ۶ و هواوی بند ۶: کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مچ‌بندهای هوشمند که اغلب با قیمتی ارزان‌تر نسبت به ساعت‌های هوشمند عرضه می‌شوند، امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی شده‌اند و کاربران با هزینه کم‌تر نسبت به آن ساعت‌ها می‌توانند از برخی ویژگی‌های آن‌ها مانند تحلیل و ارائه اطلاعات در مورد فعالیت‌های بدنی‌شان در طول روز و یا قابلیت نمایش اعلان‌های گوشی موبایل خود روی مچ‌بند استفاده کنند.در بازارِ کنونیِ مچ‌بند‌های هوشمند، وجود گزینه‌های متعدد برای خرید، خریداران را سردرگم کرده و انتخاب محصول بهتر و باارزش‌تر را برای‌شان دشوار کرده است و آن‌ها را نیازمند بررسی دقیق همه این محصولات برای خرید کرده است.در این مطلب قصد داریم به مقایسه دوتا از بهترین مچ‌بندهای بازار، می بند ۶ و هواوی بند ۶ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را برای شما بازگو کنیم.

بسته‌بندی

جعبه هواوی بند ۶
جعبه شیائومی می‌بند ۶
جعبه شیائومی می‌بند ۶

خرید می بند ۶

اگر بخواهیم به مقایسه بسته‌بندی این دو محصول بپردازیم باید گفت که بسته‌بندی شیائومی می‌بند ۶ با طراحی مدرن‌تر و اغواکننده، می‌تواند دست برتر را در مقایسه با بسته‌بندی ساده هواوی ‌بند ۶ داشته باشد.

در داخل بسته‌بندی هرکدام، یک کابل شارژ مغناطیسی، مچ‌بند به همراه بند سیلیکونی و یک دفترچه راهنما وجود دارد.

طراحی و ساخت

 

طراحی شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶

در نگاه اول، اولین تفاوتی که در مقایسه این دو محصول توجه‌ها را جلب می‌کند، تفاوت در شکل ظاهری و طراحی بدنه آن‌ها است. هواوی بند ۶ برخلاف می‌بند و بیشتر مچ‌بندهای هوشمند دیگر، به شکل مستطیل طراحی شده است و ظاهری شیک‌تر و زیباتر را در مقایسه با می‌بند دارد. می‌بند شیائومی از نظر طراحی ظاهری، شکلی مشابه به نسل قبل خود، می‌بند ۵ دارد و از همان طراحی بیضی شکل و کشیده بهره برده است و از سنّت طراحی ساده‌ی مچ‌بندهای هوشمند پیروی کرده است.

در ساخت بدنه هردو مچ‌بند از پلاستیک پلیمری استفاده شده است.

از تفاوت‌های جزئی دیگر در طراحی و ساخت این دو رقیب می‌توان به وزن آن‌ها اشاره کرد که هواوی بند ۱۸ گرم است و می‌بند با ۱۲ گرم وزن، چیزی در حدود ۶ گرم سبک‌تر از رقیب خود است.

طرح فلز مانند فریم جانبی هواوی بند ۶ هم دیگر تفاوت جزئی‌ میان این دو مچ‌بند است که می‌تواند باعث برتری هواوی بند ۶ در ظاهر نسبت به رقیب خود شود.

بندی که هر دو شرکت برای مچ‌بندهای خود در نظر گرفته‌اند، از بندهای سیلیکونی هستند. بند مچ‌بند در می‌بند با یک دکمه و در محصول هواوی به وسیله یک سگک به دست شما بسته می‌شود. بند هواوی بند ۶ نسبتاً عریض‌تر است و بیشتر شبیه به بند ساعت‌ها است تا یک مچ‌بند هوشمند.

می‌بند ۶ در شش رنگ مختلف و هواوی بند ۶ در چهار رنگ عرضه شده است.

تنوع رنگی هواوی بند ۶
تنوع رنگی شیائومی می‌بند ۶

صفحه نمایش

صفحه نمایش شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶
صفحه نمایش شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶

در ساخت صفحه نمایش هر دو مچ‌بند از تکنولوژی ساخت آمولد(AMOLED) استفاده شده است، می‌بند ۶ با صفحه نمایش ۱.۵۶ اینچی و بیضی شکل و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ مربع(PPI)، تصویر باکیفیت‌تر و واضح‌تری را نسبت به صفحه نمایش ۱.۴۷ اینچی مستطیلی هواوی بند ۶ با تراکم پیکسلی ۲۸۲ پیکسل بر هر اینچ مربع ارائه می‌دهد.

در رابطه با سهولت استفاده از این دو مچ‌بند، هواوی بند با داشتن یک صفحه نمایش عریض، برخلاف می‌بند که صفحه نمایش باریکی دارد، استفاده را برای کاربران آسان‌تر کرده و شما می‌توانید بسیار سریع‌تر به استفاده از آن عادت کنید.

هر دو مچ‌بند اطلاعات کاملی را از قبیل ساعت، اعلان‌ها، تعداد قدم‌ها، ضربان قلب و … را با توجه به شخصی‌‌سازی‌ای که برای صفحه اصلی مچ‌بند خود انجام داده‌اید، برای شما به نمایش می‌گذارند، ولی هواوی بند به واسطه صفحه نمایش مستطیل شکل خود، خواندن و تشخیص اطلاعات به نمایش گذاشته شده را برای شما آسان‌تر می‌کند و با یک نیم‌نگاه متوجه تمامی آن اطلاعات خواهید شد.

نکته قابل توجه دیگر، وجود ۲۵ نوع واچ‌فیس متفاوت بر روی هواوی بند ۶ است. در حالی‌ که می‌بند ۶ شیائومی فقط شش واچ‌فیس مختلف دارد. البته شیائومی برای جبران این کمبود، قابلیت نمایش برخی ایموجی‌ها را بر روی صفحه نمایش می‌بند ۶ قرار داده است که در نوع خود ویژگی جالبی برای این مچ‌بند است.

سنسورها و ویژگی های ورزشی و سلامتی

 

سنسورهای شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶
سنسورهای شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶

بیشتر استفاده کاربران از مچ‌بندهای هوشمند برای ثبت و تحلیل فعالیت‌های بدنی آن‌ها مانند شمارش قدم‌ها، ضربان قلب آن‌ها در طول روز و یا کیفیت خوابی که در شب داشته‌اند است و دقت و میزان جزییاتی که این مچ‌بندها به آن‌ها ارائه می‌دهند، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید برای اغلب این کاربران است.

در می‌بند ۶ از یک سنسور شش محوره استفاده شده است که شامل یک سنسور شتاب‌سنج سه محوره و یک ژیروسکوپ سه محوره همراه با سنسور ضربان قلب PPG است. هواوی بند ۶ نیز از همان ژیروسکوپ و شتاب‌سنج و سنسور ضربان قلب اپتیکال استفاده می‌کند.

هیچ‌کدام از این دو مچ‌بند GPS داخلی ندارند و برای استفاده از GPS، اتصال مچ‌بند به گوشی همراه شما ضروری است.

می‌بند ۶ با استفاده از سنسورهایی نظیر سنسور گام‌شمار، تعداد ضربان قلب، کیفیت خواب و سنسور میزان استرس، با بررسی بدن شما ‌در طول شبانه‌روز به شما اطلاعات کاملی از فعالیت های بدنی و ورزشی روزانه‌تان می‌دهد که کمک بزرگی در حفظ سلامتی شما خواهد کرد. می‌بند ۶ همچنین مجهز به سنسور تشخیص غلظت اکسیژن خون(SpO2) است که به خصوص در این شرایط پاندمی کرونا که یکی از مهم‌ترین عوامل عدم ابتلا، همین غلظت خون است، می‌تواند برای کاربران بسیار مفید باشد.

هواوی بند ۶ نیز تمامی سنسورها و ویژگی‌های می‌بند ۶ را دارد و با همکاری و استفاده از هوش مصنوعی(AI) می‌تواند داده‌های موجود را تحلیل کند و با توجه به آن‌ها پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بدنی شما بدهد. به عنوان مثال هواوی بند ۶ با تشخیص چهار حالت مختلف خواب که شامل خواب عمیق، خواب سبک، چرت زدن و حالت REM است و تحلیل داده‌های حاصل از آن‌ها، می‌تواند تا شش نوع اختلال خواب را در کاربران تشخیص و گزارش دهد.

نمایش غلظت اکسیژن خون (سنسور SpO2)

عامل دیگری که درباره مچ‌بندهای هوشمند بسیار مورد بحث است، تعداد ورزش‌هایی است که این مچ‌بندها توانایی اندازه‌گیری و تحلیل آن‌ها را دارند. هواوی بند ۶ با عدد خیره‌کننده ۹۶ نوع ورزش متفاوت در مقابل ۳۰ نوع ورزشی که می‌بند ۶ قابلیت پشتیبانی از آن‌ها را دارد، حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد ۹۶ ورزش برای مچ‌بند هواوی فقط یک عدد است و بیشتر نوعی حربه تبلیغاتی برای جذب مشتریان بوده، چون در بیشتر ورزش‌های غیرمتعارفی که در لیست داریم، فقط ضربان قلب ما است که در حال ثبت است و هیچ عاملی که مختص آن ورزش باشد توسط مچ‌بند ثبت نمی‌شود.

باتری و دیگر ویژگی‌ها

 

می‌توان گفت طول عمر باتری برای همه کاربران، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک محصول دیجیتال است و مچ‌بندهای هوشمند هم از این قانون مستثنی نیستند و همه به دنبال یک باتری قدرتمند با مدت زمان شارژدهی بالا هستند.

هر دو شرکت هواوی و شیائومی ادعا می‌کنند که مچ‌بندهایشان مدت زمان شارژدهی در حدود ۱۴ روز را دارند. ولی طبق تجربه و استفاده روزمره کاربران، هنگامی که از تمام سنسورها و ویژگی‌های مچ‌بندها استفاده می‌کنیم، این مدت زمان کمی با گفته شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. باتری هواوی بند ۶ در این شرایط ۱۰ روز توان شارژدهی دارد. باتری می‌بند ۶ هم فقط و فقط نصف مدت زمان شارژدهی باتری هواوی بند را می‌تواند داشته باشد؛ یعنی فقط پنج روز را می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل کار کند.

در مورد مقاومت در برابر نفوذ آب نیز هم شیائومی می‌بند ۶ و هم هواوی بند ۶، توانایی تحمل فشار ۵ اتمسفری را دارند که به شما اجازه می‌دهد تا عمق ۵۰ متری زیر آب هم بتوانید این مچ‌بندها را ببرید و از امکانات ویژه آن‌ها هنگام شنا کردن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری و مقایسه قیمت شیائومی می بند ۶ و هواوی بند ۶

 

می بند ۶در واقع ما با دو مچ‌بند بسیار شبیه به هم روبرو هستیم و تصمیم‌گیری برای اینکه کدام یک بهتر است کمی سخت است.

هردو مچ‌بند از نظر امکانات و عملکرد برای استفاده روزمره و ورزشی، از یک سری ویژگی‌های بسیار شبیه به هم و با اندکی تفاوت از هم بهره می‌برند و هرکدام از آن‌ها می‌تواند در نوع خود، تمام خواسته‌های شما را از یک مچ‌بند هوشمند بدون کم و کاستی‌ برآورده کند.

در بُعد طراحی، هواوی بند ۶ را می‌توان کمی شیک‌تر و کلاسیک‌تر از می‌بند ۶ دید و به لطف صفحه‌نمایش مستطیلی شکلی که دارد، نمایی بهتر را روی دست شما نشان می‌دهد. در طرف دیگر، می‌بند ۶ هم بیشتر حالت یک مچ‌بند ورزشی را دارد و می‌تواند با این نوع طراحی طرفداران خاص خود را داشته باشد.

در مقایسه قیمت این دو رقیب، شیائومی می‌بند ۶ با قیمتی در حدود ۴۵ یورو، ارزان‌تر از هواوی بند ۶ با قیمت ۵۹ یورویی است.

به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی و برای کمک به تصمیم‌گیری شما، اگر قیمت کمتر برای شما در اولویت است، باید بگوییم که خرید شیائومی می‌بند ۶ انتخاب مناسبی خواهد بود و می‌تواند همان کارایی را با قیمت کمتر به شما ارائه دهد. اما در صورتی که می‌خواهید یک مچ‌بند با ظاهر زیبا و جدید و امکانات متنوع و کاربردی داشته باشید، قطعاً خرید هواوی بند ۶ را باید انتخاب کنید.

نقاط ضعف و قوت می بند ۶

نقاط قوت می بند ۶

  • بسیار سبک
  • ضد آب بودن تا عمق ۵۰ متری
  • صفحه نمایش باکیفیت

نقاط ضعف می بند ۶

  • دقت کم در اندازه‌گیری مسیرهای طی شده ۴k
  • طراحی نه‌چندان زیبا
  • نبود NFC در نسخه گلوبال و نبود GPS

نقاط ضعف و قوت هواوی بند ۶

نقاط قوت هواوی بند ۶

  • امکانات ورزشی مناسب
  • طراحی زیبا
  • باتری قدرتمندتر

نقاط ضعف هواوی بند ۶

  • سرعت کم اتصال به گوشی موبایل ۴k
  • تراکم پیکسلی کمتر صفحه نمایش
  • نبود GPS داخلی GPS