سیلیکون مایع
سیلیکون مایع چیست و چرا اپل برای ساخت کاورهایش از این ماده استفاده می‌کند؟

نام شرکت پرآوازه‌ی اپل (Apple) را امروزه همه‌جا می‌توانید ببینید. یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های حوزه‌ی تکنولوژی در جهان، که سال‌هاست محصولات آن فروش بی‌نظیری دارند. به‌روز بودن در حوزه‌ی تکنولوژی، یکی از مهم‌ترین شروط برای فروش بیشتر است و کمتر شرکتی را می‌توانید پیدا کنید که مانند اپل همیشه به‌روز و پیشتاز باشد. نوآوری‌های سالانه‌ی اپل، در همه‌ی حوزه‌ها قابل مشاهده است. استفاده از شیشه‌های انعطاف‌پذیر در صفحه‌‌ی نمایشگر برای تکنولوژی ۳D Touch، ساخت و تجاری‌سازی کاورهای سیلیکونی و استفاده از مواد ترموپلاستیکی برای مقاومت بیشتر در مقابل آب، تنها نمونه‌هایی از نوآوری‌های گسترده‌ی این شرکت هستند.در مقاله‌ی امروز می‌خواهیم روی قاب‌های سیلیکونی این شرکت متمرکز شویم. مطمئناً می‌دانید که تا به حال شرکت‌های متفرقه‌ی زیادی اقدام به ساخت کاور برای آیفون کرده‌اند. بسیاری از این کاورها از جنس چوب و پلاستیک هستند. سوال این‌جاست که چرا خود اپل از سیلیکون برای ساخت کاورهایش استفاده می‌کند؟در متن پیش رو، قصد دارم سیلیکون مایع را معرفی کنم و مزایای آن را برای‌تان بازشمارم. پس اگر نمی‌دانید سیلیکون مایع چیست و یا چرا اپل در ساخت کاورهایش از آن استفاده می‌کند، در ادامه با ما همراه باشید.

سیلیکون مایع

سیلیکون مایع چیست؟

سیلیکون مایع یک ترکیب شیمیایی رایج در صنایع است. این ماده از ترکیب عناصر سیلیکون، کربن، هیدروژن و اکسیژن به وجود می‌آید. اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر شویم، باید بگویم این ترکیب، یک پلیمر سیلیکونی است که بر پایه‌ی اکسیژن و سیلیکا تشکیل شده است. این در حالی است که اکثر پلیمرهای دیگر، بر پایه‌ی کربن هستند. به شکل دقیق‌تر، سیلیکون مایع را می‌توان در دسته‌ی الاستومرها جای داد.

سیلیکون مایع از سیلیکون جامد به‌ وجود می‌آید. الاستومرهای ساخته شده بر پایه‌ی سیلیکون، برای اولین بار در سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفتند. این ماده ابتدا به دلیل مقاومتش در برابر گرما توسط شیمی‌دانان استفاده می‌شد. طولی نکشید که از آن در موتورها و ژنراتورهای الکتریکی نیز به عنوان عایق گرمایی استفاده کردند و هر روز بر محبوبیت آن افزوده شد.

امروزه سیلیکون مایع، استفاده‌های زیادی در صنایع مختلف دارد. این ماده به شکل انبوه در ساخت لوازم پزشکی، ابزار و لوازم خانه و آشپزخانه، صنعت پوشاک، قطعات صنعتی و لوازم آرایشی به کار گرفته می‌شود. به دلیل خاصیت ژل‌مانند این ماده، در صنعت از آن برای ساخت قالب‌های لاستیکی و فوم نیز استفاده می‌شود.

همان‌طور که از نامش پیداست، سیلیکون مایع از سیلیکون جامد روان‌تر است و می‌توان از آن برای ساخت کاورهای گوشی استفاده کرد. کاورهای ساخته شده از سیلیکون مایع، عموماً مقاومت بالایی دارند.

این ماده چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های خاص سیلیکون مایع، سبب محبوبیت و ارزش آن در صنایع مختلف شده است. چند نمونه از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

مقاوم در برابر شرایط سخت دمایی: سیلیکون مایع، ماده‌ای بسیار مقاوم در برابر گرما و سرمای شدید است. این ماده در دمای -۱۰۰ تا ۳۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد از خود مقاومت نشان می‌دهد. جالب است بدانید سیلیکون مایع، در برابر شرایط سخت دمایی، حتی شکل اولیه‌ی خود را نیز به سختی از دست می‌دهد. به همین دلیل است که در دستگاه‌های صنعتی که به مقاومت دمایی بالایی احتیاج دارند، استفاده از این ماده رایج است.

مقاوم و خنثی در برابر ترکیبات شیمیایی: واکنش‌پذیری سیلیکون مایع در برابر ترکیبات شیمیایی دیگر بسیار کم است. همین موضوع باعث شده تا از آن به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده شود. این ماده در مجاورت با بسیاری از اسیدها، بازها، حلال‌های گوناگون و روغن‌ها، واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

هم‌چنین، سیلیکون مایع ماده‌ای غیرسمی و سازگار با محیط زیست است. همین باعث شده تا از آن در صنایع پزشکی و ظروف مواد غذایی نیز استفاده شود. کافی است چشمی بچرخانید تا استفاده‌ی گسترده‌ی این ماده را در قالب‌های پخت کیک، کاردک‌های لاستیکی و نوک شیشه‌شیر ببینید. در صنعت پزشکی نیز از سیلیکون مایع برای ساخت پروتز استفاده می‌شود.

ظاهر شفاف: شکل اولیه‌ی این ماده شفاف و براق است. این ویژگی، سیلیکون مایع را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت ابزاری تبدیل می‌کند که به بدنه‌ای شفاف احتیاج دارند. با افزودن رنگ‌های مختلف، می‌توان ظاهری متنوع به این ماده بخشید. برای ساخت برخی از پروتزها که باید به رنگ پوست باشند نیز از سیلیکون مایع استفاده می‌شود.

روند پخت و آماده‌سازی سریع: امروزه دیگر مقاوم و محکم بودن یک ماده دلیل بر استفاده‌ی گسترده‌ی آن در صنایع نیست. این ماده باید سریعاً آماده شود تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. سیلیکون مایع جزو موادی است که روند پخت و آماده‌سازی آن بسیار سریع است.

این ماده به دلیل انعطاف‌پذیر بودن و قابلیت تزریق سریع آن، می‌تواند در مقیاس‌های بزرگ تجاری مورد استفاده قرار گیرد. روند آماده‌سازی سریع این ماده، آن را به یکی از مواد پراستفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

عایق الکتریکی: سیلیکون مایع یک عایق الکتریکی طبیعی است. برای روکش برخی سیم‌های برقی از این ماده استفاده می‌شود. این خاصیت سیلیکون مایع، آن را به یکی از مواد محبوب در صنایع الکترونیکی تبدیل کرده است.

ضدآب بودن: ساختار شیمیایی سیلیکون، شامل گروه‌های آب‌گریز است. این بدان معناست که این ماده در برابر آب نیز مقاوم است. این خاصیت نیز باعث شده تا سیلیکون مایع، گزینه‌ای عالی برای استفاده در وسایل برقی باشد.

به طور خلاصه، سیلیکون مایع تمام خاصیت‌های لازم برای استفاده در صنایع مختلف را دارد. مقاومت بالای دمایی، عایق بودن و ضدآب بودن، در کنار روند پخت و آماده‌سازی سریع باعث می‌شوند تا این ماده روزبه‌روز محبوب‌تر شود.

سیلیکون مایع

دلیل استفاده‌ی اپل از سیلیکون مایع برای ساخت کاورهای گوشی چیست؟

حالا که با سیلیکون مایع و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، زمان این است که به سوال اصلی خود برگردیم. چرا اپل برای ساخت کاورهای خود از این ماده استفاده می‌کند؟ یا به عبارت دیگر، این ماده چه مزایای ویژه‌ای دارد که آن را به یک ماده‌ی مناسب در ساخت کاور گوشی‌ها تبدیل کرده است؟

هزینه تولید پایین: همان‌طور که بالاتر ذکر کردیم، فرآیند آماده‌سازی سیلیکون مایع بسیار سریع است. علاوه بر این، این فرآیند بسیار ارزان و آسان نیز هست. قاب‌های سیلیکونی آیفون، با تجهیزات خودکار در مقیاس بزرگ و با سرعت بسیار بالا تولید می‌شوند. استفاده از این ماده برای تولید کاور، هزینه‌های تولید را به شدت پایین می‌آورد. این موضوع نهایتاً به نفع خود شرکت و مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

احساس راحتی در دست: استفاده از کاورهای سیلیکونی حس بسیار خوبی دارد. این به دلیل جنس شفاف و خاص این ماده است. این کاورها به گونه‌ای هستند که به راحتی در دست جابه‌جا می‌شوند ولی به راحتی از آن سُر نمی‌خورند. جنس این ماده باعث می‌شود تا کاور شما به راحتی خش برندارد و اثر انگشت نیز روی آن نماند. وزن این کاورها معمولاً از نمونه‌های دیگر کمتر است.

محافظت از گوشی در برابر شوک و ضربه: کاورهای سیلیکونی به دلیل انعطاف‌پذیر بودن، مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهند. این به دلیل زنجیره‌ی پلی سیلوکسان است که در ترکیب این ماده وجود دارد و باعث می‌شود تا راحت‌تر خم شود. این مسئله باعث می‌شود تا کاور به راحتی نشکند و در مقابل ضربه‌های ناگهانی، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

مقاوم در برابر آب و رطوبت: امروزه گوشی‌های موبایل در هرجا و هر شرایطی با ما هستند. طبیعتاً دوست نداریم که گوشی خود را به خاطر خیس شدن در آب از دست دهیم. کاورهای سیلیکونی، با مقاومت بالایی که در مقابل رطوبت دارند خیال ما را از این بابت راحت می‌کنند. ضدآب بودن، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که اپل برای کاورهای خود در نظر گرفته است.

ضد چربی و ضد خوردگی: همان‌طور که گفتم، سیلیکون مایع ماده‌ای خنثی است. این باعث می‌شود که در مجاورت موادی مانند اسیدها، بازها و چربی‌ها از خود واکنش نشان ندهد. چه چیزی بهتر از این برای یک کاور گوشی؟!

عایق برق: درست است که شاید هیچ‌گاه به گوشی شما شوک برقی وارد نشود، اما داشتن یک کاور که در مقابل الکتریسیته نیز مقاوم است، خیال شما را از بابت همه‌چیز راحت می‌کند. همان‌طور که بالاتر اشاره کردم، سیلیکون مایع جریان برق را از خود عبور نمی‌دهد و یک ماده‌ی عایق است. یکی از دلایل علاقه‌ی اپل به ساخت کاورهای سیلیکونی نیز همین موضوع است.

مقاوم در برابر دماهای بسیار بالا و پایین: در ویژگی‌های این ماده، مقاومت بالای آن در مقابل دماهای بسیار بالا و بسیار پایین را نیز ذکر کردیم. کاورهای سیلیکونی اپل در مقابل گرما و سرمای زیاد بادوام‌اند. هم‌چنین این کاورها با تغییر دما، به راحتی تغییر شکل نمی‌دهند.

نتیجه‌گیری

سیلیکون مایع، یک ماده‌‌ با ویژگی‌های منحصربفرد است. مقاومت بالای آن در برابر دما، رطوبت و ضربه، و هم‌چنین روند تولید آسان و ارزان آن باعث شده این ماده در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. شرکت اپل نیز به عنوان یکی از پیشتازان صنعت تکنولوژی، از این ماده برای ساخت کاورهای خود استفاده می‌کند. کاورهای سیلیکونی اپل، مقاوم، انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه هستند و ظاهری جذاب به گوشی می‌بخشند.