سامسونگ یا شیائومی، کدام گوشی را انتخاب کنیم؟

قبلا وقتی صحبت از تلفن‌های هوشمند می‌شد، رقابت بین سامسونگ و اپل بود. اما امروزه بازار کمی تغییر کرده است و برندهایی مانند شیائومی نیز پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند. سامسونگ از مدت‌ها قبل، تلفن‌های هوشمند بسیاری را در بازه قیمت‌های مختلف ارائه کرده است. در مقابل آن شیائومی نیز مدل‌های با کیفیت و کارایی خوبی عرضه کرده که همین باعث شده شیائومی به رقیب واقعی سامسونگ تبدیل شود.

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

سامسونگ ازگذشته تاکنون بعنوان یکی از مطرح ترین برندهای جهان شناخته میشود که همواره تلفن‌های همراه متفاوتی با کیفیت های مختلف وارد بازار می‌کند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام آموزشگاه فن آوران، در سالهای اخیر برند شیائومی اقدام به تولید موبایل هایی با کیفیت و ارزان قیمت کرده است بطوری که با گوشی های میان رده و رو به بالا رقابت میکند. شیائومی یک برند چینی میباشد که توانسته از سال ۲۰۱۷ به جمع ده شرکت تولید کننده برتر تلفن همراه بپیوندد.در ادامه با هر یک از این برندها آشنا شده و تفاوت آنها را بررسی میکنیم.

مقایسه

 

در حالی که سامسونگ سال‌هاست بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را در دست دارد، چند سالی می‌شود که در بازار مهمی مانند هند با رقیب سر سخت خود یعنی شیائومی روبه‌رو شده است. تلفن‌های هوشمند شیائومی در مقایسه با تلفن‌های هوشمند گلکسی، مشخصات فنی بالاتر با قیمت کمتری دارند. این دقیقا همان استراتژی است که سامسونگ هنگام رقابت با اپل دنبال می‌کرد.

خوشبختانه، سامسونگ با کمک محصولات میان رده بهتر (در مقایسه با گوشی‌های نسل قبلی گلکسی) مانند Galaxy M31 ، Galaxy M51 و Galaxy A51 توانست سهم بازار خود را از شیائومی در هند پس بگیرد. با این حال، هنوز جنگ تمام نشده است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، سهم بازار جهانی سامسونگ برای تلفن‌های هوشمند ۲۲٪ بود. شیائومی به سرعت بخشی از بازاری که توسط هواوی تسخیر نشده بود را از آن خود کرد تا به سومین برند بزرگ تلفن‌های هوشمند جهان (با سهم بازار ۱۲.۱٪) تبدیل شود.

طراحی، کیفیت ساخت، کیفیت صفحه یا دوربین، گوشی‌های هوشمند گران قیمت گوشی سامسونگ  بیشتر از گوشی‌های سطح بالای شیائومی است. اما بخش عمدۀ فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ، مدل‌های میان رده آن است که در سراسر جهان به فروش می‌رساند و باید در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد تا بتواند با شیائومی رقابت کند. به عبارت دیگر، سامسونگ برای رقابت بهتر با شیائومی باید گوشی‌های میان رده خود را با  مشخصات و عملکرد بهتری ارائه دهد.

شیائومی یا سامسونگ - کدام برند گوشی بهتر است ؟ - مجله اعتبارکالا

تفاوت گوشی های میان رده سامسونگ و شیائومی

در بحث گوشی های میان رده این مسئله متفاوت است بعنوان مثال شیائومی ردمی نوت ۸ که گوشی میان رده محسوب می شود نسبت به گلکسی A70 سامسونگ رده بالاتری داشته و قیمت پایینتری نیز دارد. گوشی گلکسی A70 سامسونگ دارای دوربین ۳۲ مگاپیکسلی و پردازنده ای با تراشه اسنپدراگون ۶۷۵ می باشد اما گوشی شیائومی ردمی نوت ۸ دارای دوربین چهارگانه ۶۴ مگاپیکسلی بوده و پردازنده ای با تراشه مدیاتک هلیو G90T دارد که در تست پنج مارک این تراشه چهار درجه بالاتر از تراشه ای که در گوشی گلکسی ای ۷۰ به کار رفته است می باشد.

یکی دیگر از گوشی‌های میان رده که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شده اند شیائومی ردمی ۹ پرو و سامسونگ A71 بوده که باتری، پردازنده و سرعت گوشی ردمی ۹ پرو نسبت به گلکسی A71 بهتراست.

مبارزه سامسونگ و شیائومی در حوزۀ گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱

کم شدن سهم هواوی در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها و نبود سرویس‌های گوگل به روی این گوشی‌ها باعث شد تا شیائومی بتواند بازارهایی که متعلق به این سازنده بزرگ بودند را به خود اختصاص دهد و از این طریق پیشرفت چشمگیری در زمینه فروش گوشی در سال ۲۰۲۱ داشته باشد. شیائومی بیشتر سهم هواوی در بازارهایی مانند چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا را در اختیار گرفته است.

از طرفی شرکت سامسونگ کم و بیش از ابتدای فراگیری بیماری کرونا با مشکل تأمین قطعات مورد نیاز گوشی‌های خود مواجه بود و این قضیه در سال ۲۰۲۱ بیشتر شدت گرفت و همین باعث شد این کمپانی کره‌ای در برخی بازارها مانند اروپا نتواند به خوبی به تقاضای موجود برای گوشی‌های میانرده خود مانند کهکشانی‌های سری A پاسخ دهد و از طرفی شیائومی با تولید مدل‌های مختلف تلاش کرد تا گوی سبقت را از رقیب بزرگ کره‌ای برباید.

نقاط ضعف و نقاط قوت شیائومی و سامسونگ

نقاط قوت گوشی های سامسونگ

داشتن صفحه نمایش آمولد یا سوپرآمولد که در تمام مدل های برند سامسونگ بکارگرفته شده اند و کیفیت و جذابیت رنگ بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

پردازنده هایی که در برخی گوشی های سامسونگ بکار گرفته شده اند برای انجام بازی  بسیار مناسب میباشند.

تنوع لوازم جانبی و مصرفی گوشی های سامسونگ بسیار بالاست و قطعات آن درصورت نیاز به تعمیر موبایل به راحتی در بازار پیدا میشوند.

نقاط ضعف گوشی های سامسونگ

از نقاط ضعف سامسونگ گران‌قیمت بودن قطعات آن میباشد و درصورت خرابی، کاربر باید هزینه زیادی را برای تعمیر یا تعویض آن بپردازد.

ضعف سخت افزاری: در واقع به دلیل اینکه سامسونگ به عنوان یک برند مطرح و مشهور شناخته می‌شود میان رده های پایین آن با سخت افزاری ضعیف قیمت بالایی دارند در صورتی که با همان قیمت میتوان گوشی های با کیفیت تری از برند شیائومی خرید.

متریال بکاررفته ضعیف یکی دیگر از نقاط ضعف گوشی های میان رده و پایین رده سامسونگ میباشد که در طراحی بدنه آن از پلاستیک استفاده کرده اند و همین باعث شده تا مصرف‌ کنندگان تمایلی به رنگ بندی گوشی های سامسونگ نداشته باشند

نقاط قوت گوشی های شیائومی

داشتن کیفیت و ظرافت در طراحی در میان تمام رده ها

دوام و مقاومت بالای باتری

کیفیت بالای لنزهای دوربین

قیمتهای مناسب در مقابل سخت افزارهای بکار گرفته شده با کیفیت

داشتن بالاترین آپشن های سخت افزاری مانند حافظه داخلی، دوربین و…

نقاط ضعف گوشی های شیائومی

کمبود و یا نبودن قطعات سخت افزاری در بازار ایران

پایین بودن تنوع گوشی های پایین رده

سنگین بودن گوشی شیائومی نسبت به سامسونگ

ضعفهای نرم افزاری که بیشتر در نسخه های پک چین قابل مشاهده است

سامسونگ یا شیائومی کدام طراحی بهتری دارد؟

بیشتر تمرکز رقابت شیائومی در مقابل سامسونگ بر طراحی است. شیائومی کار با گوشی‌های خود را برای خریداران بسیار ساده کرده است. علاوه بر این گوشی‌های بسیار خوش ساخت و جذابی نیز دارد. سامسونگ در طراحی‌های خود سعی می‌کند به صفحه نمایش زاویه بدهد که همین امر باعث می‌شود گوشی هوشمند جلوه‌ای خاص داشته باشد. اما شیائومی به طور کلی از رنگ‌های جذاب و ساده، با طراحی‌های زیبا استفاده می‌کند که ظاهر بسیار جذابی به گوشی می‌دهد.

اگر بخواهیم به سراغ مدل‌های جدیدتر برویم باید بگوییم که سامسونگ با تغییر طراحی گوشی‌های میانرده تلاش کرده تا کهکشانی‌های خود را از حالت تکراری قبل دربیاورد و محصولاتی مانند A52 یا A72 را با بدنه‌ای مات و طراحی جدید قاب پشتی روانه‌ی بازار کند. ایراد بزرگی که می‌توان همچنان از سامسونگ در زمینه طراحی گرفت این است که همچنان گوشی‌های میانرده این برند از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و این در حالی است که شیائومی در بسیار از میانرده‌های خود از شیشه و فلز یا حداقل یکی از آن‌ها به جای پلاستیک استفاده می‌کند.

مثلا گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو که یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های شیائومی حال حاضر بازار به حساب می‌آید بدنه‌ای از جنس شیشه دارد. این گوشی از نظر قیمتی رقیب A52 به حساب می‌آید و جالب‌تر این که با وجود این جنس بدنه‌ی بهتر قیمت کمتری نیز نسبت به نماینده کره‌ای‌ها دارد. اگر بخواهیم موضوع طراحی و کیفیت ساخت را جمع بندی کنیم باید گفت که از نظر طراحی باید ببینید که طراحی گوشی‌های کدام برند برای شما جذاب‌تر است اما از نظر کیفیت ساخت همواره گوشی‌های شیائومی کیفیت ساخت بهتری نسبت به رقبای هم قیمت سامسونگ دارند.

گوشی سامسونگ بهتر است یا گوشی شیائومی ؟ خرید گوشی سامسونگ + شیائومی ایران ☆  | دیدنگار

 کیفیت دوربین شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

دوربین‌های میان رده و پایین رده سامسونگ سری A از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما در مقایسه با هم رده‌های خود در برند شیائومی کمی ضعیف‌تر عمل کرده است.

به عنوان مثال، هر دو تلفن همراه Xiaomi Mi 10 5G و Samsung Galaxy S20 یک دوربین جلو دارند. Mi 10 5G دوربین‌های چهارگانه و Galaxy S20 دوربین‌های سه گانه پشت دارند.

دوربین چهارگانه شیائومی Mi 10 5G وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی از پیوستن دوربین‌های ۱۳ مگاپیکسلی دارد. به علاوه، دو دوربین ۲ مگاپیکسلی در صفحه پشت Mi 10 5G نیز وجود دارد. Samsung Galaxy S20 دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی دارد.

دوربین جلو Mi 10 5G، ۲۰ مگاپیکسلی است در حالی‌که Galaxy S20 دارای یک دوربین جلو ۱۰ مگاپیکسلی است. این دو تلفن هوشمند توانایی فیلم‌برداری با وضوح ۸K را فراهم کرده‌اند.

به طور کلی در زمینه دوربین چه در بخش پرچمداران و چه در بخش میانرده‌ها در حال حاضر شیائومی عملکرد بهتری نسبت به رقبای سامسونگی خود دارد. پرچمدار اصلی شیائومی یعنی می ۱۱ اولترا نسبت به گلکسی S21 اولترا رتبه‌ی بسیار بهتری در Dxomark بدست آورده و این به وضوح نشان می‌دهد که شیائومی در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

در میانرده‌های جدید هر دو شرکت هم باز شیائومی در رقابت جلوتر از رقیب کره‌ای خود قرار می‌گیرد. گوشی مانند ردمی نوت ۱۰ پرو با داشتن دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی به نسبت بازه‌ی قیمتی کیفیت بسیار عالی را به کاربران ارائه می‌دهد. البته بهتر است که حین مقایسه دو گوشی از دو برند را در نظر بگیریم و کلی گویی در مورد همه‌ی محصولات این دوش شرکت چندان درست به نظر نمی‌رسد.

در زمینه دوربین سلفی اما گوشی‌های سامسونگ چه در میانرده‌ها و چه در گوشی‌های پرچمدار عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌های شیائومی دارند و به نوعی سازنده چینی خیلی به دوربین سلفی اهمیت نمی‌دهد. در مورد دوربین فوق عریض، ماکرو و تله فوتو نیز نمی‌توان حرف کلی زد و باید دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرد.

به عنوان مثال دوربین فوق عریض می ۱۱ اولترا بسیار بهتر از گلکسی S21 اولترا است و حتی در شب هم می‌تواند عکس‌های باکیفیتی به ثبت برساند، ویژگی که کمتر می‌شود در گوشی شاهد آن باشیم. از طرفی مثلا سامسونگ در گلکسی A72 از لنز تله فوتو استفاده کرده است در حالی که معمولا در میانرده‌ها شاهد این لنز نیستیم. البته به دلیل همین موضوع گلکسی A72 به نسبت رقبای خود سخت افزار ضعیف‌تری دارد و سامسونگ حتی برای آن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نیز در نظر نگرفته است.

در نهایت باید بدانید که بهتر است دو محصول با هم مقایسه شوند و نه دو برند اما برای راهنمایی بیشتر در هنگام خرید اگر دوربین برایتان اولویت است و بودجه مشخصی هم دارید بهتر است به سراغ گوشی‌های شیائومی بروید؛ چرا که در آن بازه‌ی قیمتی مشخص قطعا دوربین بهتری به شما ارائه می‌کنند و رقبای سامسونگی همیشه یک قدم عقب‌تر قرار می‌گیرند.

فرارو | قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه باتری سامسونگ و شیائومی

تمام مدل‌های سامسونگ یا شیائومی باتری با ویژگی‌های مختلف دارند. بعضی از آن‌ها ۳۰۰۰mAh دارند در حالی که برخی از ۵۰۰۰mAh یا بالاتر پشتیبانی می‌کنند.

به عنوان مثال، وقتی نوبت به باتری می‌رسد، Mi 10 5G یک باتری ۴۷۸۰ میلی آمپری دارد که پایه شارژ سیمی ۳۰ واتی و شارژ از راه دور ۳۰ واتی را پشتیبانی می‌کند. این تلفن هوشمند علاوه بر شارژ از راه دور ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند. در حالی که Galaxy S20 به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری مجهز شده است که پایه شارژ سریع ۲۵ وات، شارژ سریع بی‌سیم ۲.۰ و شارژ از راه دور را روشن می‌کند.

تمام برندهای گوشی‌های همراه سامسونگ یا شیائومی دارای رده بندی‌های مختلفی هستند که قیمت و کارایی هر کدام نیز با هم تفاوت دارد. این دو برند از گوشی‌های هوشمند دارای مدل‌های پایین رده، میان رده و پرچمدار است. هر کدام از این برندها روی یکی از رده‌های خود تمرکز بیشتری می‌کند

در زمینه باتری و شارژدهی باید بگوییم که این گوشی‌های این دو برند همواره بین بهترین‌ها قرار می‌گیرند. گوشی‌های اقتصادی، میانرده، بالارده و حتی پرچمدار هر دو شرکت از نظر شارژدهی عملکرد بسیار خوبی دارند و به طور کلی نمی‌توان یکی را برتر از دیگر معرفی کرد مگر صحبت از محصول خاصی در میان باشد. مثلا دو گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو و گلکسی A52 کم و بیش شارژدهی یکسانی دارند، هرچند که مقدار کمی نماینده شیائومی بهتر عمل می‌کند.

در پرچمداران و می ۱۱ اولترا و گلکسی اس ۲۱ اولترا قضیه عکس می‌شود و با وجود این که هر دو پرچمدار شارژدهی خوب و قابل قبولی دارند اما با اختلافی جزئی کهکشانی سامسونگ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در زمینه سرعت شارژ و فناوری شارژ سریع اما با اختلاف قابل توجه شرکت شیائومی عملکرد بهتری دارد.

به طور کلی شیائومی جزو پیشگامان فناوری شارژ سریع است و گوشی‌های مختلف این برند در بازه‌های قیمتی مختلف از نظر سرعت شارژ نسبت به رقبای سامسونگی وضعیت بسیار بهتری دارند. برای این که بهتر متوجه این موضوع بشوید باید اشاره کنیم که گلکسی اس ۲۱ اولترا که بهترین گوشی سامسونگ در حال حاضر است به شارژ سریع ۲۵ واتی مجهز شده در حالی که برای می ۱۱ اولترا شارژ سریع ۶۷ واتی در نظر گرفته شده است (تازه جالب‌تر این که می ۱۰ اولترا در سال قبل شارژ سریع ۱۰۰ واتی داشت).

در گوشی‌های میانرده هم دقیقا همین قضیه برقرار است و شیائومی برای میانرده‌های خود معمولا شارژ سریع ۳۳ واتی در نظر می‌گیرد و جالب‌تر این که آداپتور متناسب را هم همیشه در جعبه قرار می‌دهد (جالب است بدانید که این شرکت گاهی آداپتوری قوی‌تر از طرفیت پشتیبانی شده توسط گوشی درون جعبه قرار می‌دهد و این در حالیست که مثلا سامسونگ برای گلکسی A52 شارژ سریع ۲۵ واتی در نظر گرفته اما آداپتور ۱۵ واتی درون جعبه قرار داده است).

پس به طور کلی به این دلیل که در زمینه شارژدهی عملکرد مشابه است و در نظر فناوری شارژ سریع شیائومی عملکرد بسیار بهتری دارد باید در نهایت شیائومی را در زمینه باتری برتر بدانیم.