راهنمای خرید لنز موبایل و بررسی انواع لنز کلیپسی موبایل
راهنمای خرید لنز موبایل و بررسی انواع لنز کلیپسی موبایل

مدتی قبل تحقیقاتی منتشر شد که نشان می‌دهد گوشی‌های هوشمند و بهبود کیفیت دوربین‌های آن‌ها باعث شده تا فروش دوربین‌های حرفه‌ای کاهش پیدا کند و افراد دیگر خیلی میلی برای خرید یک دوربین حرفه‌ای نداشته باشند. گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر در زمینه دوربین پیشرفت‌های چشمگیری به خود دیده‌اند و حالا پرچمداران شرکت‌ها به راحتی می‌توانند در شرایط نوری مختلف عکسی باکیفیت برای شما به ثبت برسانند. در دنیای میانرده‌ها نیز حتی گوشی‌هایی در حال حاضر وجود دارد که کیفیت عکس‌ و فیلم‌های آن‌ها بسیار خوب و قابل قبول بوده و تا حدی شما را از خرید دوربین حرفه‌ای باز می‌دارد. یکی از دلایل عمده‌ی این که کاربران گوشی هوشمند خود را برای عکاسی به دوربین‌های حرفه‌ای‌تر ترجیح می‌دهند، این است که گوشی همواره همراه آن‌ها است و به راحتی می‌توانند همیشه به روی این محصولات حساب باز کنند و این در حالیست که شما دوربین حرفه‌ای خود را همواره همراه ندارید. به دلایل توضیح داده شده در بالا و محبوبیت بسیار زیاد عکاسی کردن با گوشی‌های هوشمند کیت‌ها و لنزهای مختلفی برای دوربین گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار دارند که با خرید آن‌ها می‌توانید کیفیت دوربین‌های گوشی را افزایش دهید و همچنین قابلیت‌های بیشتری برای آن به ارمغان بیاورید. در این راهنمای خرید لنز موبایل قصد داریم در گام اول این کیت‌ها و لنزهای کلیپسی را برای شما معرفی کنیم و سپس در ادامه گزینه‌های مناسب برای خرید را ارائه کنیم تا در صورت نیاز به خرید راحت‌تر بتوانید کیت مناسب نیازهای خود را پیدا کنید. پس شاید در زمان خرید گوشی دوست داشته باشید برای آن یک کیت لنز موبایل هم بخرید. در این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای خرید لنز موبایل؛‌ این لنز‌ها چگونه کار می‌کنند؟

این لنزها به دوربین گوشی هوشمند شما متصل می‌شوند و در واقع فاصله کانونی دوربین را کم و زیاد می‌کنند. تقریبا همه‌ی گوشی‌های هوشمند یک دوربین اصلی (همان لنز عریض) دارند که این لنز در بسیاری از گوشی‌ها فاصله کانونی ۲۶ میلی متری دارد و کمی عریض‌تر از دید انسان است.

این لنزها بسته به کاری که قرار است انجام دهند فاصله کانونی لنز را کم و زیاد می‌کنند تا در نهایت عکس مورد نظر بدست آید. به عنوان مثال لنزهای تله فوتو فاصله کانونی را تا ۲ یا ۳ برابر افزایش می‌دهند و این باعث می‌شود که شما بتوانید تا چند برابر بدون افت کیفیت به روی سوژه‌ی مورد نظر خود زوم کنید.

چرا به خرید این دوربین اکسترنال موبایل نیاز داریم؟

در ادامه راهنمای خرید لنز موبایل به سوال بالا پاسخ می‌دهیم. جواب دادن به این سوال کاملا به نوع استفاده شما از دوربین‌های گوشی و همچنین تعداد دوربین‌های آن برمی‌گردد. اگر زیاد با گوشی خود عکاسی می‌کنید و مثلا گوشی شما تنها دو لنز اصلی و فوق عریض دارد (مثل ایفون ۱۱) مجبور هستید برای گرفتن عکس‌های تله فوتو به سراغ لنز تله فوتو یا برای ثبت عکس‌های ماکرو به سراغ لنز ماکرو بروید.

این لنزها به سادگی به شما کمک می‌کنند تا با همراه داشتن چند قطعه کوچک گوشی خود را به یک دوربین تبدیل کنید و در حالت‌های مختلف و برای ثبت سوژه‌های متفاوت بتوانید به روی گوشی خود حساب کنید.

این لنزها مانند هر محصول دیگری قیمت‌های بسیار متنوعی دارند. لنزهای ارزان قیمت برای عکاسی ساده و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند و لنزهای گران قیمت برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای در دل طبیعت. حتی برخی از این لنزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گوشی به طور کامل درون آن‌ها قرار می‌گیرد تا کنترل بهتری به روی عکاسی خود داشته باشید.

 

لنز موبایل

نکته‌ی بسیار مهمی که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که این مدل لنزها اصلا نمی‌توانند کیفیت عکس‌های شما را بهبود ببخشند و کیفیت نهایی عکس مستقیما به دوربین شما مرتبط است.

یعنی اگر مثلا دوربین اصلی گوشی شما خوب نیست نباید انتظار داشته باشید که با خرید یک لنز بتوانید این کیفیت را افزایش دهید. دلیل این موضوع این است که لنزهای خریداری شده از دوربین اصلی شما برای ثبت سوژه استفاده می‌کنند و اگر دوربین اصلی کیفیت مناسبی نداشته باشد طبیعتا نمی‌توانید انتظار زیادی از این لنزها داشته باشید.

پس در نهایت در نظر بگیرید که این لنزها تنها زمانی ارزش خرید دارند که دوربین گوشی شما کیفیت مناسبی داشته باشد. همچنین این موضوع را هم گوشه ذهن داشته باشید که لنزی متناسب با نیاز خود خریداری کنید و مثلا خرید یک لنز کلیپسی حرفه ای برای استفاده‌های معمولی اصلا توصیه نمی‌شود.

 

با بودجه ای کمتر از گوشی های پرچمدار، امکانات فوق العاده ای در اختیار داشته باشید:

بهترین گوشی های قاتل پرچمدار

 

لنزهای دوربین گوشی چند نوع هستند؟

در ادامه راهنمای خرید لنز موبایل به مل‌های مختلف لنز دوربین موبایل اشاره می‌کنیم. لنزهای اضافی چندین نوع مختلف دارند که قرار نیست البته به همه‌ی آن‌ها بپردازیم و در این بخش بیشتر به سراغ لنزهایی می‌رویم که کارایی بیشتری برای شما دارند.

لنز تله فوتو موبایل

اگر گوشی شما لنز تله فوتو نداشته باشد برای ثبت سوژه‌هایی که در فاصله دور هستند مجبور هستید از زوم دیجیتال گوشی استفاده کنید. استفاده از این زوم باعث می‌شود جزئیات بسیار کاهش پیدا کند و در نهایت عکس ارزش زیادی نداشته باشد.

به غیر از این کاهش کیفیت، اگر گوشی شما دوربین تله فوتو نداشته باشد در نهایت تا ۲۰ برابر یا ۳۰ برابر می‌توانید به روی سوژه زوم کنید که در برخی مواقع عددی کافی به نظر نمی‌رسد و نیاز است که بتوانید تا اعداد بیشتری زوم کنید.

برای این کار لنزهای تله فوتو گزینه‌های بسیار مناسبی هستند و فاصله کانونی را افزایش می‌دهند تا شما بتوانید تا ۲ یا ۳ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه زوم کنید. این زوم اپتیکال کیفیت را کاهش نمی‌دهد و شما می‌توانید بدون افت کیفیت سوژه‌ای در فاصله‌ی دور را به ثبت برسانید.

جالب‌تر این که مثلا گوشی مانند می ۱۰ تی پرو که لنز تله فوتو ندارد و می‌تواند تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کنید با استفاده از این لنزهای اضافی این امکان را بدست می‌آورد که تا ۶۰ یا ۹۰ برابر به روی سوژه زوم کند که عددی بسیار قابل توجه است.

لنز ماکرو موبایل

بسیاری از گوشی‌های هوشمند از لنز ماکرو استفاده می‌کنند اما ممکن است گوشی شما فاقد این لنز باشد و یا حتی لنز کیفیت خوبی برای ثبت تصاویر ماکرو نداشته باشد. به هر یک از این دو دلیل شما به یک لنز ماکرو اضافی نیاز پیدا خواهید کرد.

لنز ماکرو اضافی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از سوژه‌ها در فواصل بسیار نزدیک عکاسی کنید. شما با دوربین اصلی و عریض خود به دلیل فاصله کانونی که دارد امکان ثبت عکس‌های ماکرو را ندارید و باید حتما از این لنز استفاده کنید تا بتوانید به روی سوژه‌ها از نزدیک فوکوس کنید.

 

فاصله کانونی این لنزهای ماکرو متفاوت است و به نسبت همین فاصله کانونی است که شما می‌توانید بیشتر یا کمتر به سوژه مورد نظر نزدیک شوید. با استفاده از این لنز شما قادر خواهید بود تصاویر کلوزآپ بسیار جذابی به ثبت برسانید.

این عکس‌ها می‌تواند از یک حشره باشد یا از یک برگ درخت یا حتی از یک تار مو. بسته به نوع استفاده شما می‌توان با این لنز عکس‌های حرفه‌ای یا حتی صرف سرگرمی به ثبت رساند.

لنز فیش آی موبایل (Fisheye Lens)

به بیان ساده اگر بخواهیم لنز فیش آی یا چشم ماهی را توضیح بدهیم، این لنز مانند یک لنز فوق عریض است که اعوجاج بسیار زیادی دارد و به این ترتیب عکس نهایی حالتی مانند یک نیمکره به خود می‌گیرد.

این لنزها زاویه دید بسیار وسیعی دارند و به جای این که عکسی با زاویه دید مستقیم به وجود بیاورند عکسی با زاویه دید غیر مستقیم خلق می‌کنند و عکس نهایی حالت محدب به خود می‌گیرد.

زاویه دید این نوع لنز معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ درجه است و فاصله کانونی نیز کاملا به مدل لنز بستگی داشته و می‌تواند بسیار متغییر باشد. این لنزها می‌توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند، از استفاده در دوربین‌های مدار بسته گرفته تا استفاده برای ثبت یک شفق قطبی.

اگر از نظر عکاسی یک کاربر عادی هستید و قصد ندارید تصاویری حرفه‌ای با گوشی به ثبت برسانید احتمالا به این لنز احتیاج پیدا نخواهید کرد، مگر این که بخواهید به کمک لنز چشم ماهی عکسی خاص و متفاوت به ثبت برسانید و خلاقیت خود را در این زمینه به کار بگیرید.

لنز فوق عریض موبایل

اکثر گوشی‌های هوشمند در حال حاضر حداقل دو دوربین اصلی و فوق عریض دارند و این یعنی به احتمال زیاد به لنز فوق عریض نیاز پیدا نخواهید کرد (مگر گوشی تک دوربینی مثل ایفون اس ای ۲۰۲۰ را خریداری کرده باشید).

البته ممکن است گوشی شما دوربین فوق عریض خوبی نداشته باشد و بخواهید با خرید لنز فوق عریض و کمک گرفتن از دوربین اصلی کیفیت تصاویر فوق عریض را افزایش دهید.

به احتمال بسیار زیاد می‌دانید که عکس‌های فوق عریض مانند همان عکس‌های معمول هستند ولی زاویه‌ی بسیار بیشتری را به ثبت می‌رسانند تا یک عکس بتواند جزئیات بیشتری را در خود جای دهد.

لنز موبایل

 

از این لنز می‌توان برای ثبت یک عکس دسته جمعی شلوغ در یک مهمانی استفاده کرد یا مثلا می‌توان در طبیعتی عکسی بسیار زیبا از محیطی وسیع گرفت. به طور کلی لنز فوق عریض یکی از پرکاربردترین لنزهای موجود است و به احتمال زیاد به این لنز نیاز پیدا خواهید کرد.

توجه داشته باشید که زاویه دید لنزهای فوق عریض می‌تواند متفاوت باشد و باید در هنگام خرید لنز اضافی فوق عریض به زاویه‌ی دید آن توجه داشته باشید.

لنز موبایل پرتره

یکی از محبوب‌ترین انواع عکس‌ها تصاویر پرتره هستند. در عکس‌های پرتره سوژه حالت معمولی دارد اما پس‌زمینه کاملا مات به ثبت می‌رسد و به نوعی فوکوس مستقیما به روی سوژه گذاشته می‌شود.

مهم‌ترین اتفاقی که باید که در عکس پرتره خوب شاهد آن باشیم این است که سوژه از پس‌زمینه به درستی جدا شده باشد و هیچ بخشی از سوژه به عنوان پس‌زمینه در نظر گرفته نشود.

یک عکس پرتره خوب برش بسیار دقیقی دارد و پس‌زمینه نیز دقیقا به حد کفایت مات می‌شود و این مات شدن نه زیاد است و نه خیلی کم که تصویر حالتی معمولی به خود بگیرد.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار لنز تشخیص عمق میدان دارند. این لنز به خودی خود کارایی ندارد و نمی‌تواند به صورت مستقل عکسی به ثبت برساند و برای ثبت تصاویر پرتره به دوربین اصلی کمک می‌کند (درواقع لنز تشخیص عمق میدان فرایند تشخیص سوژه از پس‌زمینه را انجام می‌دهد و دوربین اصلی عکس را به ثبت می‌رساند).

برخی از گوشی‌ها نیز این لنز تشخیص عمق میدان را ندارند و این فرایند را به صورت نرم افزاری پشت سر می‌گذارند. اگر گوشی شما لنز اصلی خوبی دارد اما نمی‌تواند پرتره‌های باکیفیت ثبت کند شاید بد نباشد که یک لنز پرتره اضافی خریداری کنید.

این لنزها به سادگی به دوربین اصلی گوشی شما متصل می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر پرتره باکیفیتی بگیرید.

کیت لنز موبایل چیست؟

در بالا برای شما مرسوم‌ترین لنزهای اضافی برای موبایل را تشریح کردیم اما کیت لنز موبایل چیست؟ بعضی از مواقع هنگام خرید فروشگاه یا حتی شرکت سازنده چند لنز مختلف خود را درون یک پک قرار داده و کل پک را به فروش می‌رساند.

در واقع با خرید کیت لنز موبایل شما چند لنز به صورت همزمان خریداری می‌کنید که ممکن است قیمت نهایی این مجموعه ارزان‌تر از قیمت مجموع محصولات آن به صورت تک تک باشد.

توجه داشته باشید که قبل از خرید کیت لنز موبایل حتما مدل لنزهای درون آن را چک کنید تا لنزهایی کاربری بر اساس نیاز شما داخل کیت قرار گرفته باشد. به طور کلی بهترین لنزهای اضافی برای خرید تله فوتو و فوق عریض هستند و لنز پرتره و چشم ماهی نیز  می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد.

قویترین لنز دوربین موبایل کدام است؟

به این سوال به صورت کلی نمی‌توان پاسخ داد؛ چرا که تنها یک لنز نداریم که بخواهیم بهترین آن‌ را عنوان کنیم و هر دسته بندی لنزهای مخصوص به خود را دارد و کیفیت لنزهای مختلف را هم نمی‌توان با هم مقایسه کرد.

اگر به دنبال خرید بهترین لنز اضافی برای گوشی خود هستید در گام اول در نظر داشته باشد که کیفیت سنسور و عکس‌های دوربین خود گوشی شما بسیار مهم است و اگر کیفیت دوربین اصلی گوشی خوب نباشد بهترین لنز را هم که خریداری کنید نتیجه خوبی دریافت نمی‌کنید.

پس باید اول نوع لنزی که به آن نیاز دارید را مشخص کنید و سپس به سراغ خرید آن بروید (لنزهای اضافی حرفه‌ای قیمت بسیار بالایی دارند و بیشتر کاربرد آن‌ها برای عکاسی حرفه‌ای است و خیلی برای استفاده عادی توصیه نمی‌شود).

لنز دوربین موبایل شیائومی

در راهنمای خرید لنز موبایل سعی کردیم به لنزهای مناسب گوشی شیائومی هم اشاره کنیم. اصلا اهمیتی ندارد که شما این لنز مورد نظر را برای گوشی شیائومی خریداری می‌کنید یا برای گوشی سامسونگ و یا هر برند دیگری؛ چرا که بسیاری از این لنزها به صورت کلیپسی هستند و به روی دوربین اصلی گوشی قرار می‌گیرند و اهمیتی ندارد که دوربین چه برندی پشت این لنز قرار بگیرد.

برخی دیگر از لنزها هستند که مخصوص یک مدل خاص گوشی طراحی و ساخته می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را با همه‌ی گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. پس قبل از خرید مطمئن شوید که نحوه‌ی اتصال لنز اضافی شما به گونه‌ای است که می‌توانید به راحتی آن را به گوشی متصل کنید.

برخی دیگر از این لنزها هم هستند که به همراه قاب به بازار عرضه می‌شوند و شما برای استفاده باید گوشی را درون قاب قرار دهید و سپس لنز را به قاب متصل کنید. برای این نوع لنزهای اضافی نیز در نظر داشته باشید که باید قاب برای مدل گوشی شما طراحی شده باشد تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید.

راهنمای خرید لنز اضافی و دوربین اکسترنال موبایل

در این بخش چند لنز و کیت مختلف معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. البته ممکن است برخی از این مدل‌ها به سادگی در بازار کشور یافت نشود و مجبور شوید که این محصولات را از آمازون خریداری کنید و طبیعتا هزینه‌ی اضافی آن را بپردازید.

لنز موبایل

لنز عریض Moment

یکی از بهترین لنزهای عریض موجود در بازار که آن را در این راهنمای خرید لنز موبایل معرفی می‌کنیم، Moment نام ارد. لنزی که می‌توانید از آن برای ایفون و گلکسی‌های سامسونگ و همچنین پیکسل‌های گوگل استفاده کنید. به این لیست می‌توانید گوشی‌های وان‌پلاس را هم بیفزایید تا این لنز با بسیاری از گوشی‌ها سازگاری داشته باشد.

این لنز ۱۸ میلی متری کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و تنها پس از استفاده متوجه بهبود کیفیت و عملکرد دوربین گوشی خود می‌شوید. از این لنز می‌توانید برای ثبت عکس‌های طبیعت و همچنین عکس‌های دسته جمعی استفاده کنید و کیفیت نهایی تصاویر خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این لنز حتما باید کیس مناسب گوشی خود را هم به صورت جداگانه خریداری کنید تا لنز به این کیس متصل شود. بدون خرید این کیس امکان استفاده از لنز عریض Moment وجود ندارد.

این لنز قیمتی ۱۲۰ دلاری دارد و گران قیمت به حساب می‌آید و تنها برای استفاده‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

کیت Xenvo Pro

اگر قیمت لنز بالا برای شما زیاد است بهتر است نگاهی به این کیت داشته باشید که یک لنز عریض و یک لنز ماکرو را شامل می‌شود و یک چراغ LED قابل شارژ نیز این مجموعه را تکیمل می‌‌کند.

این لنزها به صورت کلیپسی و به سادگی هرچه تمام به گوشی شما متصل می‌شوند و با اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های موجود در بازار سازگاری کامل دارند. لنز عریض این کیت به شما کمک می‌کند تا عکس‌های باکیفیت‌تری به ثبت برسانید و از طرفی لنز ماکرو هنگام ثبت عکس‌های نمای نزدیک به کمک شما می‌آید.

لنز ماکرو این کیت توانایی بسیار خوبی دارد و می‌تواند اجسام مختلف را تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر کند (این لنز را با لنز تله فوتو اشتباه نگیرید و در اینجا درواقع شما می‌توانید از یک سوژه نمای نزدیک ثبت کنید و از این طریق سوژه خود را ۱۵ برابر بزرگ‌تر مشاهده کنید).

این کیت به همراه شارژر تنها ۴۵ دلار قیمت دارد و از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

راهنمای خرید لنز موبایل و بهترین کیت اقتصادی

به نوعی می‌توان گفت که بهترین کیت اقتصادی لنزهای اضافی بازار را Shuttermoon در اختیار دارد. درون این کیت یک لنز ماکرو، یک لنز استار فیلتر و یک لنز کالیدوسکوپ قرار گرفته و این مجموعه را یک کیف، یک گیره نگه دارنده و دستمال برای تمیز کردن لنزها کامل می‌کند.

همه‌ی این مجموعه با قیمت حدود ۲۰ دلار به فروش می‌رسند تا به سادگی بگوییم که ارزش خرید این مجموعه بسیار زیاد است. قبل از هرچیزی باید بگوییم که لنز استار فیلتر یکی از لنزهای عجیب موجود در بازار است که هنگام عکاسی به منابع نوری موجود در تصویر حالتی خاص و فانتری می‌بخشد و به کمک آن می‌توان عکس‌های بسیار زیبایی به ثبت رساند.

به کمک لنز کالیدواسکوپ نیز می‌توانید خاص‌ترین عکس‌های ممکن را به ثبت برسانید و خلاقیت خود را به چالش بکشید. این لنز به نوعی از هر سوژه‌ای چندین حالت روح مانند به وجود می‌آورد که با کمی چاشنی خلاقیت می‌تواند آثاری هنری خلق کند.

در کل اگر خیلی به صورت حرفه‌ای نمی‌خواهید با گوشی عکاسی کنید و از طرفی به دنبال لنزهایی برای بهتر شدن عکس‌ها و متفاوت بودن آن‌ها هستید، یکی از بهترین گزینه‌های موجود همین کیت اقتصادی است که با قیمتی حدود ۲۰ دلار می‌توانید تنوع را به عکس‌های شما هدیه کند.