راهنمای جامع تنظیمات گوشی های آیفون
راهنمای جامع تنظیمات گوشی های آیفون

همه‌ی ما می‌دانیم که گوشی‌های هوشمند اپل یا همان آیفون محصولات بسیار خوب و باکیفیتی هستند، اما از آنجایی که این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند همه‌ی کاربران نمی‌توانند به سراغ خرید ایفون بروند و به همین دلیل در بازار کشور ایفون‌ها به اندازه‌ی گوشی‌های اندرویدی فروش ندارند. البته دلیل دیگر این فروش کمتر هم این است که اپل در سیاست‌های خود خیلی گوشی‌های میانرده را وارد نکرده (ایفون اس ای ۲۰۲۰ وجود دارد اما واقعا ارزش خرید آن به نسبت رقبای اندرویدی بسیار کمتر است) و به همین دلیل شما با بودجه‌ی میانرده نمی‌توانید به سراغ گوشی‌های جدید اپل بروید. به همین دلیل سعی کردیم ر این راهنمای تنظیمات آیفون به مواردی اشاره کنیم که باعث می‌شوند بتوانید بهتر از گوشی خودتان استفاده کنید.

با وجود همه‌ی این توضیحات اما همچنان این برند بزرگ که در صدر جدول با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارد، در بازار کشور محبوبیت زیادی دارد و کاربران از گوشی های اپل استفاده می‌کنند.

همان طور که می‌دانید سیستم عامل ایفون‌ها iOS است و برنامه‌های مخصوص به خود را دارد و حس و حال آن کاملا با اندروید متفاوت است. این سیستم عامل بهینه و بسیار خوب همواره از نظر امکانات و قابلیت‌های شخصی سازی از اندروید عقب‌تر بوده و البته همچنان هم هست.

اما با وجود این قابلیت‌های جذاب و کاربردی زیادی در دل تنظیمات ایفون‌ها وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها ارتباط بهتر و آسان‌تری با گوشی خود برقرار کنید. در این مطلب قصد داریم به راهنمای تنظیمات آیفون بپردازیم و با هم تنظیمات موجود در دل iOS 14 را مرور کنیم. پس با تکنوبلاگ در ادامه‌ی متن همراه باشید.

 

لیست قیمت گوشی های آیفون را در سایت AGS کالا بررسی کنید: گوشی اپل

راهنمای تنظیمات آیفون و کار با یک دست هنگام تایپ کردن

در زمان استیو جابز آیفون ها نتوانستند نمایشگری بیشتر از ۴.۷ اینچ داشته باشند؛ زیرا او معتقد بود که اندازه‌ی نمایشگر گوشی باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به تمام نقاط نمایشگر دسترسی پیدا کند.

در دوران پس از استیو جابز اپل کمی تغییر کرد و سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفت. یکی از این سیاست‌ها این بود که دو نسخه از آیفون های خود با اندازه‌های متفاوت بسازد تا کاربران بتوانند مطابق با سلیقه از بین آن‌ها انتخاب کنند.

همچنان هم در آیفون ها این سیاست وجود دارد و در آیفون های سری ۱۲ از اندازه‌ی ۵.۴ اینچی آیفون ۱۲ مینی داریم تا ۶.۷ اینچی آیفون ۱۲ پرو مکس. به طور خلاصه با پیشرفت فناوری گوشی‌های هوشمند، نمایشگرها بزرگ و بزرگ‌تر شدند و این باعث شد تا کاربران دیگر نتوانند به راحتی قبل از گوشی‌های خود استفاده کنند.

 

به خصوص زمانی که شما بیرون از خانه هستید، به احتمال زیاد در شرایطی نیاز دارید که بتوانید با یک دست گوشی را کنترل کرده و متنی را تایپ کنید. خوشبختانه در بخش کیبورد آیفون ها این امکان در نظر گرفته شده تا کیبورد به سمت چپ یا راست مایل شود تا شما بتوانید هنگام کار با یک دست به تمام حروف دسترسی داشته باشید.

برای استفاده از این قابلیت کافیست به روی کره‌ی زیر کیبورد یا اموجی موجود دست خود را نگه دارید تا منویی کوچک باز شود. در این منو می‌توانید انتخاب کنید که کیبورد به کدام سمت مایل شود.

استفاده از Space Bar به جای ترک پد آموزش تنظیمات آیفون

 

آیفون
ترک پد در تنظیمات ایفون ها

قطعا برای شما هم پیش آمده که در هنگام تایپ یک متن طولانی با گوشی کلمه‌ای را اشتباه بنویسید. برای این که نشانه‌گر را دقیقا به محل کلمه ببرید حتما با مشکل مواجه خواهید شد و چندین بار باید با دست محل قرارگیری این نشانه‌گر را انتخاب کنید تا بالاخره بتوانید کلمه را ادیت کنید.

در کیبورد آیفون راه حل ساده‌ای برای انجام این کار وجود دارد. کافیست کمی دست خود را به روی اسپیس یا دکمه‌ی فاصله‌ی کیبورد نگه دارید تا کل فضای کیبورد به یک ترک پد بزرگ تبدیل شود و شما به راحتی با کشیدن دست خود به روی فضای سفید بتوانید نشانه‌گر را به محل دلخواه منتقل کنید.

ایجاد متن جایگزین

هر کاربری نوع نوشتن مخصوص به خود را دارد و هر کس در نوشتن خود از جملاتی تکراری و مشابه استفاده می‌کند. برای این که بتوانید با آیفون خود سریع‌تر تایپ کنید می‌توانید برای جملات متن جایگذین در نظر بگیرید و در نهایت هنگام نوشتن با تایپ کلمه‌ی کوچک شده کل جمله را بنویسید.

مثلا تصویر کنید که به جای جمله‌ی ‘’سلام، خوبی؟ چه خبر؟” در تنظیمات تعریف کنیم “سخچ” . از این پس هر بار که هنگام نوشتن از این سه حرف استفاده کنیم کیبورد به صورت خودکار جمله‌ی بالا را جایگزین می‌کند.

برای دسترسی به این قابلیت باید به تنظیمات و سپس بخش General بروید و به روی گزینه‌ی Keyboard کلیک کنید. در این بخش به Text replacement بروید و متن خود و همچنین جایگزین آن را برای گوشی معرفی کنید.

تایپ سریع با قابلیت QuickPath

آیفون
قابلیت QuickPath در تنظیمات آیفون ها

چندین سال است که شما در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید با کشیدن دست خود به روی حروف یک کلمه آن کلمه را بنویسد و از این طریق سرعت تایپ خود را بسیار افزایش دهید. در iOS نیز در بروزرسانی‌های جدید این قابلیت تحت عنوان QuickPath به قابلیت‌های کیبورد اضافه شده است.

مثلا برای استفاده از این قابلیت باید برای نوشتن کلمه‌ی سلام، دست خود را به روی حروف س، ل، ا و م بکشید.

اسکرین شات طولانی

همه‌ی کاربران در طول روز از اطلاعات و صفحات مختلف اسکرین شات می‌گیرند و به نوعی از این طریق اطلاعات مورد نیاز خود را نگه داری می‌کنند. این اسکرین شات‌ها فقط فضای مشخصی از نمایشگر را پوشش می‌دهد و مثلا به حالت عادی نمی‌توانید یک وبسایت طولانی را از بالا تا پایین در یک اسکرین شات ذخیره کنید.

برای گرفتن اسکرین شات‌های طولانی از یک وبسایت یا برنامه‌ای که اطلاعاتی طولانی دارد تنها کافیست به حالت عادی اسکرین شات ذخیره کنید و پس از آن از طریق گزینه‌ی Full page و اسکرول کردن به پایین تا هر کجای صفحه را که دوست دارید در یک اسکرین شات قرار دهید.

 

آیفون
اسکرین شات طولانی در تنظیمات ایفون ها

همچنین در این صفحه از طریق گزینه‌های زیر عکس می‌توانید نوشته‌ی دلخواهی به متن اضافه کنید و یا حتی با کشیدن خطوطی برای مخاطب خود مشخص کنید که به کدام قسمت عکس توجه بیشتری داشته باشد.

اسکرین رکورد نمایشگر

به غیر از اسکرین شات که کاربرد بسیار زیادی دارد قابلیت اسکرین ریکورد هم می‌تواند در مواقعی بسیار کاربردی باشد. به کمک این قابلیت می‌توانید از صفحه‌ی گوشی خود ویدئو ضبط کنید.

در آیفون های به راحتی از طریق کنترل سنتر می‌توانید به قابلیت ضبط صفحه یا Screen Recording دسترسی داشته باشید. البته توجه داشته باشید که اگر نیاز به ضبط صدای محیط ندارید این قابلیت را خاموش کنید و یا برعکس اگر قصد داریم در ویدئو صفحه صدا نیز باشد میکروفون این بخش را روشن کنید.

 

اسکرین ریکورد در تنظیمات ایفون ها

برای انجام این کار کافیست به روی علامت اسکرین ریکورد در کنترل سنتر دست خود را نگه دارید تا گزینه‌ای به نام Microphone نمایش داده شود. حال شما می‌توانید به راحتی این میکروفون را خاموش و یا روشن کنید.

افزایش کیفیت وویس‌های ضبط شده
به دلایل مختلف ممکن است که با گوشی خود صدایی را ضبط کرده باشید. مثلا در دوران کلاس‌های حضوری دانشگاه (البته قبل از کرونا) یا حتی کلاس زبان حضوری حال حاضر صدای استاد را ضبط کرده باشید و بخواهید بار دیگر در خانه به آن گوش دهید.

کیفیت ضبط صدای گوشی‌های آیفون به طور کلی مناسب و خوب است اما با استفاده از یک قابلیت در نظر گرفته شده می‌توانید نویز موجود در این وویس‌ها را به حداقل برسانید و صدایی کاملا واضح و شفاف را گوش دهید.

برای این کار باید به سراغ صداهای ضبط شده خود بروید و به روی سه نقطه‌ی موجود کلیک کنید تا گزینه‌ی Edit recording ظاهر شود. حال کافیست از منوی بالا به روی علامت سمت چپ کلیک کنید تا گوشی به صورت نرم افزاری نویزهای موجود در صدای ضبط شده را حذف کند.

بی‌صدا کردن تماس فرد ناشناس
اگر گوشی آیفون شما زیاد زنگ می‌خورد و بخش زیادی از این تماس‌ها افراد ناشناسی هستند که نمی‌خواهید به آن‌ها پاسخ دهید باید این گزینه را روشن کنید. در صورت روشن کردن این گزینه گوشی دیگر تنها در صورت دریافت تماس از افراد ذخیره شده در لیست مخاطبین اهنگ زنگ را پخش می‌کند و در غیر این صورت شما حتی متوجه دریافت این تماس نخواهید شد.

برای روشن کردن این قابلیت کافیست به تنظیمات و سپس بخش Phone بروید و به روی گزینه Silence unknown caller کنید تا این گزینه روشن شود.

پنهان کردن یک صفحه از هوم اسکرین

همان طور که می‌دانید اکثر گوشی‌های اندرویدی به صورت پیش فرض منو دارند یا حداقل شما می‌توانید انتخاب کنید که برنامه‌ها در منو قرار بگیرند یا در صفحه اصلی. در آیفون ها اما هیچ گاه منو وجود نداشته و همواره برنامه‌ها به روی صفحه اصلی قرار می‌گیرد.

این اتفاق باعث می‌شود گاهی هوم اسکرین ایفون شما بسیار شلوغ شود و به این ترتیب نتوانید به سادگی برنامه‌های مورد نیاز خود را پیدا کنید. برای حل این مشکل می‌توانید برنامه‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید را در یک صفحه قرار دهید و سپس کل آن صفحه را پنهان کنید.

 

آیفون
پنهان کردن یک صفحه از هوم اسکرین در تنظیمات ایفون ها

برای انجام این کار دست خود را به روی یکی از صفحات نگه دارید تا به حالت ادیت منتقل شوید و حالا در این مرحله به روی علامت بیضی شکل نمایش دهنده‌ی تعداد صفحات کلیک کنید. در این مرحله تنها کافیست تیک زیر هر صفحه‌ای که می‌خواهید آن را پنهان کنید بردارید.

هرگاه نیاز داشتید که دوباره این صفحه پنهان شده را به لیست صفحات هوم اسکرین برگردانید تنها کافیست همین مرحل را طی کرده و به سادگی دوباره تیک زیر آن صفحه به خصوص را روشن کنید.

قابلیت نایت شیفت

طی تحقیقات انجام شده به روی نمایشگرها مشخص شد که بیشترین آسیب را رنگ آبی به چشم وارد می‌کند و برای همین هم بهتر است به هر طریق ممکن این رنگ آبی نمایشگر را کاهش دهیم. به خصوص اگر در محیط تاریک‌تر یا شب در حال استفاده از گوشی هستیم نور آبی می‌تواند بسیار مضر باشد.

گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS برای حل این مشکل قابلیتی در نظر گرفته‌اند که با روشن کردن آن رنگ آبی در نمایشگر کاهش پیدا می‌کند و رنگ زرد بر نمایشگر غالب می‌شود. این ویژگی در آیفون ها نایت شیفت نام دارد و می توانید آن را از طریق تنظیمات و سپس بخش Display & Brightness فعال کنید.

 

قابلیت نایت شیفت در تنظیمات ایفون ها

برای دسترسی سریع‌تر به این قابلیت تنها کافیست در بخش کنترل سنتر گوشی به روی تنظیم نور گوشی دست خود را نگه دارید و از منوی پایین صفحه قابلیت نایت شیفت را خاموش و یا روشن کنید.

پنهان کردن تصاویر

گوشی یک وسیله‌ی کاملا شخصی است و هر کاربری در آن اطلاعات شخصی خود را دارد و طبیعتا دوست ندارید که دیگران به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اما از طرفی گاهی مجبور می‌شویم که گوشی خود را در اختیار خانواده قرار دهیم تا مثلا عکس‌های گرفته شده با دوربین را مشاهده کنند.

در این مواقع به راحتی می‌توانید عکس‌های دلخواه را از گالری پنهان کنید تا از این طریق کسی نتواند به این تصاویر دسترسی داشته باشد. برای انجام این کار به برنامه Photos بروید و عکس و فیلم‌هایی که می‌خواهید آن‌ها را پنهان کنید، انتخاب کرده و سپس به روی گزینه‌ی Share‌ در پایین صفحه کلیک کنید.

از این منو گزینه‌ی Hide را انتخاب کنید و تایید کنید که می‌خواهید این موارد پنهان شوند. برای این که بار دیگر بتوانید این تصاویر را به گالری گوشی برگردانید کافیست به بخش البوم‌ها در برنامه Photos بروید و بخش Hidden under utilities را انتخاب کنید. حال به سادگی می‌توانید موارد را انتخاب کرده و به بخش اصلی گالری بازگردانید.

استفاده از گوشی به عنوان تراز

ممکن است بخواهید در خانه وسیله‌ای را تراز کنید و آن را دقیقا در مکانی قرار دهید. یا مثلا ممکن است بخواهید ماشین لباس شویی موجود در خانه را پس از جابجایی دوباره تراز کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد.

برای این کار به سادگی می‌توانید از تراز موجود در ایفون خود مراجعه کنید. به برنامه Measure بروید و در پایین سمت راست گزینه‌ی Level را انتخاب کنید. حال کافیست ایفون را به روی سطح مورد نظر قرار دهید تا در نمایشگر به شما نشان داده شود که در چه مکانی وسیله شما دقیقا تراز است.

شخصی سازی ویبره گوشی

هرچقدر هم که صدای اسپیکرهای گوشی ما بلند باشد باز هم در مواقعی که در مکان‌های شلوغ هستیم صدای گوشی به گوشمان نمی‌رسد و از طریق ویبره متوجه تماس یا اعلان دریافتی می‌شویم.

به همین دلیل ویبره اهمیت زیادی در متوجه شدن اعلان‌های مختلف دارد و چه بهتر که بتوانید در گام اول این ویبره را شخصی سازی کرده و در ادامه برای اعلان‌های مختلف نوع ویبره متفاوتی تعریف کنید.

برای دسترسی به این قابلیت به تنظیمات و سپس بخش Sounds & Haptics بروید و در گام اول مطمئن شوید که دو گزینه‌ی Vibrate on ring و Vibrate on silent روشن هستند.

در ادامه‌ی این بخش و در قسمت Sounds and Vibration Patterns می‌توانید انتخاب کنید تماس دریافتی، پیام، ایمیل‌ها، یاداور، Airdrop و … چه نوعی ویبره‌ای داشته باشند. حال به روی هر کدام از این بخش‌ها که کلیک کنید در بالا گزینه‌ای تحت عنوان Vibration به چشم می‌خورد.

زمانی که به روی Vibration کلیک کنید به بخشی منتقل می‌شوید که در آن می‌توانید از بین حالت‌های پیش فرض موجود یکی را به دلخواه انتخاب کنید. اگر هیچ کدام از این ویبره‌ها مطابق با سلیقه شما نبود به سادگی به گزینه‌ی Create new vibration بروید و ویبره خود را بسازید.

برای این کار هر بار که دست خود را به روی نمایشگر بزنید یا نگه دارید ویبره ثبت می‌شود و هر بار که دست خود را بردارید این ویبره متوقف می‌شود. با همین ساز و کار ساده می‌توانید هر ویبره‌ای که دوست دارید را برای گوشی تعریف کنید تا در مکان‌های شلوغ بهتر بتوانید نوع اعلان دریافتی را تشخیص دهید.

شخصی سازی کنترل سنتر

کنترل سنتر بخشی است که دائما با آن سر و کار دارید و باید موارد مختلف را به گونه‌ای در آن انتخاب کنید که به راحتی بتوانید به میانبرهای مختلف دسترسی داشته باشید. کنترل سنتر بخشی است که در ایفون‌های دارای ناچ با سوایپ از بالا سمت راست باز می‌شود و در ایفون‌های قدیمی‌تر با کشیدن دست از پایین به سمت بالا.

برای شخصی سازی کردن این بخش به تنظیمات و سپس بخش Control center‌ بروید و گزینه‌های دلخواه را اضافه کرده و گزینه‌های بدون کاربرد را حذف کنید. همچنین مکان این میانبرها را می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه‌ی سمت چپ نوشته‌ها تغییر دهید.

شخصی سازی کنترل سنتر در تنظیمات ایفون ها

در نظر داشته باشید که در کنترل سنتر به روی هر کدام از گزینه‌ها که دست خود را نگه دارید منویی از گزینه‌های کاربردی آن برنامه باز می‌شود که می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

مثلا اگر دست خود را به روی دوربین نگه دارید گزینه‌هایی مثل سلفی و فیلم برداری و … نمایش داده می‌شود و در صورتی که این کار را برای میانبر چراغ قوه انجام دهید می‌توانید شدن نور آن را به دلخواه تنظیم کنید.

آفلود کردن برنامه‌ها

یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه این که حافظه داخلی ایفون خود را خالی کنید این است که بدانید کدام برنامه‌ها یا چه نوع اطلاعاتی از قبل عکس و فیلم و … فضای بیشتری از گوشی شما را اشغال کرده است.

برای اطلاع از این موضوع به تنظیمات و سپس بخش General بروید و گزینه‌ی iPhone Storage را انتخاب کنید. در این صفحه به طور کامل به شما نشان داده می‌شود که هر نوع اطلاعات چه مقدار از حافظه داخلی گوشی شما را در اختیار دارند.

در ادامه برخی برنامه‌ها به شما نشان داده می‌شوند که حافظه زیادی را به اشغال خود درآورده‌اند. اگر برنامه‌ای در این لیست به چشمتان می‌آید که خیلی از آن استفاده نمی‌کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما دیتای موجود آن را از روی گوشی حذف کنید.

در همین بخش بالا که هستید به دنبال برنامه‌هایی باشید که حجم زیادی دارند ولی به دلیل داشتن دیتاهای مهم نمی‌توانید آن‌ها را از گوشی خود حذف کنید. مثلا تصور کنید که یک برنامه ۴۰۰ مگابایت حجم داشته باشد و شما خیلی از آن استفاده نکنید، ولی چون اطلاعات مهمی در این برنامه دارید نمی‌توانید آن را حذف کنید. در اینجا گزینه‌ی Offload app به کارتان می‌آید و به شما کمک می‌کند تا این فضای گفته شما را آزاد کنید.

اگر طبق توضیحات بالا (بخش قبل) به روی برنامه‌ای کلیک کنید و سپس Offload app را بزنید خود برنامه از گوشی شما حذف شده و فضای اشغال شده توسط آن آزاد می‌شود، اما مزیت این روش این است که دیتای موجود به روی گوشی همچنان باقی می‌ماند و زمانی که بار دیگر شما برنامه را به روی ایفون خود نصب کردید این برنامه از دیتاهای موجود از قبل استفاده خواهد کرد.

اسکرین تایم گوشی آیفون

در اندروید قابلیتی وجود دارد به نام دیجیتال ولبینگ که به شما کمک می‌کند تا زمان استفاده خود از گوشی و برنامه‌های مختلف را مشاهده کرده و سپس به کمک ابزار موجود این استفاده را کنترل کنید.

این قابلیت به صورت مشابه در ایفون‌ها با نام Screen time وجود دارد. در گام اول اگر این قابلیت خاموش است باید به تنظیمات و سپس بخش Screen time بروید و سپس گزینه‌ی Turn on screen time را انتخاب کنید.

از این پس در این بخش که بروید گوشی به شما نشان می‌دهد که در طول روز مجموعا چند ساعت از گوشی استفاده کرده‌اید و مهم‌تر این که در این استفاده کدام برنامه‌ها بیشترین سهم را داشته‌اند.

برای این بخش می‌توانید یک Passcode مشخص کنید تا تنها خودتان بتوانید تنظیمات موجود را تغییر دهید و به قابلیت‌های مختلف این قسمت دسترسی داشته باشید. در نظر داشته باشید که این Passcode با رمزی که در هنگام وارد شدن به ایفون وارد می‌کنید متفاوت است.

حال به صورت بخش به بخش قابلیت‌های اسکرین تایم را توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید از آن استفاده کنید. در ابتدا به بخش Downtime بروید و این قابلیت را در بالای صفحه روشن کنید. این ویژگی برای این است که شما بتوانید برای استفاده از برنامه‌ها محدودیت مشخص کنید.

شما می‌توانید مشخص کنید که این محدودیت به صورت هر روزه و از ساعت مشخصی اتفاق بیفتد یا فقط در روزهای مشخصی می‌خواهید که این برنامه‌ها محدود شوند. در واقع به طور کامل می‌توانید زمان دلخواه را در این بخش شخصی سازی کنید.

 

آیفون
اسکرین تایم در تنظیمات ایفون ها

حال به بخش قبل برگردید و به روی گزینه‌ی App Limits کلیک کنید. از این قسمت گزینه‌ی Add limit را انتخاب کرده و برنامه‌هایی که می‌خواهید در زمان مشخص شده محدود شوند را به این لیست اضافه کنید.

شما حتی در این بخش می‌توانید دسترسی به وبسایتی مشخص را هم به این لیست اضافه کنید تا در ساعت مشخص شده امکان استفاده از این سایت وجود نداشته باشد. برای این کار به روی گزینه‌ی Websites کلیک کرده و Add website را انتخاب کنید.

زمانی که به مرحله بعد بروید گوشی از شما می‌خواهد که مدت زمان مورد نظر خود را مشخص کنید. در این بخش برای هر برنامه می‌توانید زمان جداگانه‌ای را تنظیم کنید. در نهایت به روی گزینه‌ی Finish کلیک کنید تا این تنظیمات ذخیره شود.

مجددا به صفحه اصلی این بخش بروید و این بار به روی گزینه‌ی Communication limits کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید برای تماس صوتی، تماس تصویری و حتی پیام‌ها محدودیت ایجاد کنید و حتی مشخص کنید که کدام مخاطبین اجازه دارند در هنگام روشن بودن این محدودیت با شما تماس بگیرند. برای این کار به دو بخش During Allowed screen time و همچنین During Downtime بروید.

مجددا به صفحه اصلی برگردید و این بار به روی گزینه‌ی Always Allowed کلیک کنید. این بخش برای مشخص کردن برنامه‌هایی است که می‌خواهید در زمان محدودیت بتوانند به درستی فعالیت کنند. به عنوان مثال برنامه‌های پیام و تماس را در این بخش قرار دهید.

چشمک زدن گوشی برای دریافت نوتیفیکیشن

برای این که اعلان دریافتی را بهتر متوجه شوید می‌توانید مشخص کنید که هنگام دریافت اعلان‌های مختلف نمایشگر گوشی چشمک بزند. برای دسترسی به این قابلیت به تنظیمات و سپس بخش Accessibility بروید و به روی Audio/Visual کلیک کنید.

در این قسمت به روی گزینه‌ی LED Flash for alerts کلیک کرده و این قابلیت را روشن کنید. توجه داشته باشید که این ویژگی تنها در صورتی کار می‌کند که گوشی قفل باشد.

بهبود بخش باتری آیفون ها

باتری ایفون‌ها را همیشه می توانستیم به عنوان پاشنه‌ی آشیل گوشی‌های اپل در نظر بگیرم. این موضوع در نسل‌های قبل از ایفون ۱۱ بسیار دیده می‌شد و کاربران از شارژدهی ضعیف باتری گوشی‌های اپل گله داشتند.

در ایفون‌های سری ۱۱ و ایفون‌های سری ۱۲ شارژدهی بسیار بهتر از قبل شده و حالا با استفاده عادی می‌توانید یک روز کامل از ایفون خود استفاده کنید. در این بخش قصد داریم راه کارهایی را به شما ارائه کنیم که بتوانید به کمک آن‌ها شارژدهی بیشتری داشته باشید.

• از حالت Low power mode استفاده کنید. دسترسی به این قابلیت از درون کنترل سنتر امکان پذیر است و برای دسترسی به آن از طریق تنظیمات باید به بخش Battery بروید و در بالای صفحه Low power mode را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه ایفون شما با انجام کارهای مختلف مثل محدود کردن برنامه‌ها در پس‌زمینه و محدود کردن قدرت تراشه در مصرف شارژ صرفه جویی می‌کند.

• نمایشگرهای ایفون‌ها حالا بزرگ‌تر و پرنورتر شده‌اند و این می‌تواند مصرف بیشتر باتری بینجامد. پیشنهاد می‌کنیم نور صفحه را همواره به صورت دستی بسته به نور محیط تنظیم کنید و یا آن را در تنظیمات به روی حالت خودکار قرار دهید. برای این که به تنظیمات و سپس Accessibility بروید و با انتخاب گزینه‌ی Display and text size گزینه‌ی Auto brightness را روشن کنید.

• لوکیشن را خاموش کرده و یا دسترسی آن را محدود کنید. برای انجام این که به تنظیمات و سپس بخش Privacy مراجعه کرده و به روی Location services کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید لوکیشن را به طور کلی خاموش کنید و یا این که برای برنامه‌های مختلف محدوده‌ی دسترسی آن‌ها به لوکیشن را مشخص کنید. به عنوان مثلا تمام برنامه‌هایی که نیازی به لوکیشن ندارند را به روی حالت Never قرار دهید یا برنامه‌هایی که به لوکیشن نیاز دارند را تا حد امکان به روی گزینه‌ی While Using the app قرار دهید تا تنها زمانی از لوکیشن استفاده کنند که داخل برنامه هستید و در پس‌زمینه فعالیت آن‌ها محدود شود.

• به تنظیمات و سپس بخش Privacy مراجعه کنید و حالا Bluetooth را انتخاب کرده و مشخص کنید که کدام برنامه‌ها اجازه‌ی دسترسی به بلوتوث را داشته باشند.

• تا حد امکان از وای‌فای به جای دیتای سیم‌‌کارت استفاده کنید؛ چرا که وای‌فای شارژ به مراتب کمتری استفاده می‌کند.

• اگر در محدوده‌ای هستید که آنتن دهی ضعیف است حتما گوشی خود را به روی حالت پرواز قرار دهید؛ زیرا در این مناطق گیرنده‌های گوشی دائما به دنبال سیگنال هستند و این باتری ایفون شما را به سرعت تخلیه می‌کند.

• به تنظیمات و سپس بخش Battery بروید و به روی گزینه‌ی Battery health کلیک کنید. در این بخش سلامت باتری به شما نمایش داده می‌شود و همچنین حتما گزینه‌ی Optimize battery charging را فعال کنید. این گزینه الگوی شارژ کردن گوشی را از شما یاد می‌گیرد و سعی می‌کند که سلامت باتری را تا حد امکان بالا نگه دارد. مثلا اگر گوشی خود را از شب تا صبح به شارژ متصل کنید ایفون ۲۰ درصد آخر شارژ را با سرعتی بسیار کم به نحوه‌ای شارژ می‌کند تا در ابتدای صبح که به سراغ گوشی می‌روید شارژ کامل باشد و در عین حال هیچ فشاری هم به باتری وارد نشده باشد.

 

باتری در تنظیمات ایفون ها

• به بخش تنظیمات و سپس Battery مراجعه کنید و ببینید که چه برنامه‌هایی بیشتری استفاده را از باتری ایفون شما داشته‌اند. اگر هر کدام از این برنامه‌ها برای شما چندان استفاده‌ای ندارد حتما آن‌ها را حذف کنید.

• یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بهینه کردن شارژدهی ایفون‌ها می‌توان انجام دارد Background app refresh است. برای دسترسی به این گزینه باید به تنظیمات و General بروید و گزینه‌ی Background app refresh را انتخاب کنید. در این قسمت تیک مقابل تمام برنامه‌هایی که از آن‌ها زیاد استفاده نمی‌کنید را خاموش کنید. به بیان دیگر تنها برنامه‌هایی را روشن بگذارید که می‌خواهید از آن‌ها نوتیفیکیشن دریافت کنید. با این کار شما برای ایفون مشخص می‌کنید که کدام برنامه‌ها اجازه دارند در پس‌زمینه فعالیت کنند. هر چقدر که تعداد تیک‌های این بخش کمتر شود باتری شما مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.

• ایمیل در ایران مانند کشورهای خارجی اولویت ندارد و این گونه نیست که بلافاصله پس از دریافت یک ایمیل بخواهیم حتما آن را به روی نمایشگر گوشی مشاهده کنیم. اگر ایمیل‌ها برای شما هم اولویت نیست و هرگاه که خودتان بخواهید به آن سر می‌زنید پس حتما طبق این مسیر عمل کنید. گوشی‌های ایفون به صورت پیش فرض به روی تنظیماتی قرار دارند که به طور دائمی ایمیل را برای پیام جدید بروزرسانی می‌کنند و این می‌تواند تأثیر زیادی به روی مصرف شارژ باتری داشته باشد. برای خاموش کردن این حالت به تنظیمات و سپس Mail بروید و به روی Account کلیک کنید. حال گزینه‌ی Fetch new data را انتخاب کرده و Select schedule را به روی Manual قرار دهید. در بخش Fetch هم از بین گزینه‌ها حالت Manually را انتخاب کنید.

• بخش دریافت اعلا‌ن‌های ایفون خود را شخصی سازی کنید. به طور کلی دریافت اعلان‌های زیاد باعث می‌شود که باتری با سرعت بیشتری تخلیه شود و اهمیت دارد که تنها برنامه‌های مهم برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنند. برای شخصی سازی این بخش به تنظیمات و سپس Notification مراجعه کرده و تک تک برای برنامه‌های مختلف دریافت اعلان را شخصی سازی کنید.

• دانلود خودکار و بروزرسانی خودکار برنامه‌ها را خاموش کنید. روشن بودن این گزینه‌ها باعث می‌شود تا گوشی دائما به دنبال بروز کردن برنامه‌ها باشد و این موضوع شارژدهی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در گام نخست وارد تنظیمات و سپس امانت اپل آیدی خود شده و هر چهار گزینه‌ی Music، Apps، Books & Audiobooks و App Updates را خاموش کنید. در گام بعد به تنظیمات و General بروید و Software update را انتخاب کنید. حال به روی Automatic update کلیک کرده و آن را خاموش کنید.

• به تنظیمات بخش Display & brightness بروید و گزینه‌ی Raise to wake را خاموش کنید. این گزینه در صورت روشن بودن با جابجایی گوشی نمایشگر را روشن می‌کند که این باعث افزایش مصرف باتری می‌شود. در همین بخش زمان قفل شدن صفحه را هم کاهش دهید و به روی ۳۰ ثانیه و یا ۱ دقیقه قرار دهید.

• گوشی را به آخرین نسخه نرم افزاری موجود بروزرسانی کنید.

• همان طور که می‌دانید بالاخره اپل بعد از مدت‌ها ویجت را به سیستم عامل خود اضافه کرد و حالا شما می‌توانید هوم اسکرین ایفون خود را با ویجت‌های مختلف پر کنید. این ویجت‌ها شارژدهی باتری را کاهش داده و مصرف باتری را افزایش می‌دهند و پیشنهاد می‌کنیم تنها ویجت‌های بسیار کاربردی و مورد نیاز را به روی صفحه اصلی قرار دهید.

• در iOS 14 حالا شما می‌توانید مرورگر پیش فرض ایفون را به جای سافاری گوگل کروم انتخاب کنید که این کار باعث افزایش میزان شارژ می‌شود؛ چرا که گوگل کروم مثل سافاری برای ایفون‌ها بهینه نیست و این نکته به افزایش مصرف باتری می‌انجامد.

• به تنظیمات و سپس بخش Privacy بروید و Motion & Fitness را انتخاب کنید. حال Fitness tracking را خاموش کنید تا در مصرف باتری صرفه جویی شود. در صورت روشن بودن این قابلیت سنسورهای مختلف گوشی دائما فعالیت می‌کنند تا بتوانند حرکات شما را زیر نظر بگیرند و این طبیعتا باعث افزایش مصرف باتری می‌شود.

• در همین بخش Privacy تا انتها به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Analytics & Improvements برسید و حالا تمام گزینه‌ها را خاموش کنید.

• اگر از سیری استفاده نمی‌کنید از طریق تنظیمات این دستیار صوتی را خاموش کنید؛ زیرا در صورت روشن بودن همواره منتظر دستورات و سوالات شما بوده و مصرف باتری را افزایش می‌دهد.

دارک مود

ایفون X اولین گوشی اپل بود که به نمایشگر اولد مجهز شده و در ادامه همه‌ی گوشی‌های این شرکت (البته به جز ایفون XR و ایفون ۱۱) به این نوع پنل مجهز شدند. پنل‌های اولد کیفیت بیشتری دارند و ساختار پیکسل‌های آن‌ها به گونه‌ای است که برای نمایش رنگ مشکی به حالت خاموش درمی‌آیند و این باعث می‌شود تا عمق رنگ مشکی بینهایتی را شاهد باشیم.

دارک مود در تنظیمات ایفون ها

این خاموش شدن پیکسل‌ها در مواقع نمایش رنگ مشکی باعث می‌شود دارک مود در شارژدهی بهتر گوشی تأثیر شایانی داشته باشد؛ چرا که بیشتر فضای گوشی را تیره می‌کند و این تیره شدن به مصرف کمتر باتری می‌انجامد. پس اگر ایفون X، ایفون XS و XS MAX، ایفون ۱۱ پرو، ایفون ۱۱ پرو مکس و ایفون‌های سری ۱۲ را دارید برای مصرف بهینه شارژ از این قابلیت استفاده کنید.

دسترسی به دارک مود از طریق کنترل سنتر امکان پذیر است و اما از طریق تنظیمات و Display & brightness می‌توانید حالت Dark‌ را انتخاب کنید.

بهبود عملکرد فیس آیدی به کمک اپل واچ

آیفون  X اولین گوشی اپل بود که با دکمه‌ی هوم سنتی این سازنده خداحافظی کرد و به ناچ بزرگ بالای نمایشگر خوشامد گفت. در طی این تغییر و تحول تاچ آیدی که از طریق شناخت اثر انگشت کار می‌کرد جای خود را به فناوری به نام فیس آیدی داد.

فیس آیدی فناوری است که صورت کاربران را به صورت سه بعدی اسکن کرده و هر بار با تشخیص کاربر قفل صفحه‌ی آیفون را باز می‌کند. این فناوری حتی در تاریکی مطلق هم کارکرد خوب خود را حفظ کرده و از نظر راحتی هنگام استفاده بسیار بهتر از تاچ آیدی است.

البته در حال حاضر و به دلیل استفاده از ماسک این فناوری عملکرد خود را در محیط‌های باز از دست داده و با وجود ماسک نمی‌تواند به درستی عمل کند. برای حل این مشکل اگر اپل واچ داشته باشید می‌توانید به کمک آن قفل صفحه ایفون خود را باز کنید.

برای دسترسی به این قابلیت به تنظیمات و سپس بخش Face ID & Passcode بروید. در این بخش به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Unlock with apple watch برسید. از این پس زمانی که بیرون از خانه ماسک زده‌اید اگر ساعت به گوشی نزدیک باشد به صورت خودکار صفحه برای شما باز می‌شود. برای خرید آیفون می‌توانید به سایت AGS کالا مراجعه کنید.