برنامه استراتژیک ۲۰۲۱ نوکیا برای سال‌های آینده
برنامه استراتژیک ۲۰۲۱ نوکیا برای سال‌های آینده

برنامه استراتژیک ۲۰۲۱ نوکیا برای سال‌های آینده

تیم تجاری نوکیا از استراتژی و برنامه جدید خود برای کاهش هزینه‌های جاری این شرکت خبر داد. نوکیا در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری این مبالغ، بیشتر به پژوهش و توسعه (R&D) در رابطه با نسل جدید تکنولوژی‌ها و راه‌های ارتباطی مانند فناوری ۵G بپردازد و زیرساخت‌های دیجیتالی خود را بهبود ببخشد تا در بلندمدت بتواند جایگاه قبلی خودش را در بین شرکت‌های فناوری پس بگیرد.

لیست اقدامات شرکت نوکیا برای این برنامه‌های جدید

  • گروه‌های تجاری جدیدی که در همکاری با نوکیا هستند ملزم به ارائه برنامه‌هایی برای مدیریت هزینه‌ها و اصلاح ساختار بودجه می‌شوند.
  • با انجام این تغییرات در برنامه بودجه شرکت، نوکیا می‌تواند تا سال ۲۰۲۳، چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون یورو در مخارج خود صرفه‌جویی کند. با توحه به برنامه‌های نوکیا این مبلغ بیشتر صرف تیم تحقیق و توسعه خواهد شد و هزینه‌های حاصل از افزایش حقوق کارمندان را پوشش خواهد داد.
  • هزینه تخمین زده شده برای انجام این برنامه‌های جدید در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون یورور خواهد بود.
  • شرکت نوکیا چشم‌اندارهای سال ۲۰۲۱ خود را حفظ خواهد کرد.
  • این برنامه‌ها باعث تعدیل ۱۰ هزار نفری کارمندان شرکت در طی یک‌ونیم الی دو سال خواهد شد.

در اکتبر سال گذشته، این شرکت از برنامه مدیریتی جدید خود برای بهبود جایگاه شرکت و عملکردی متناسب با نیازهای مشتریان رونمایی کرد. بیشتر تمرکز نوکیا در این برنامه جدید بر روی بهبود پاسخگویی به نیاز‌های بازار و کاهش هزینه‌های شرکت است.

به گفته پکا لاندمارک، مدیرعامل فعلی شرکت نوکیا، نوکیا در حال حاضر چهار گروه تجاری فعال دارد که هرکدام از آن‌ها یک مسیر مشخص و واضح برای رشد و توسعه پایدار و سودمند را طی می‌کنند و با توجه به استراتژی جدید نوکیا در حال تغییر و بهبود برنامه‌های مالی و بودجه خود برای سرمایه‌گذاری در آینده هستند. در این استراتژی جدید، هدف شرکت نوکیا رهبری و پیشرو شدن در عرصه‌های مختلف فناوری خواهد بود و نوکیا تمام تلاشش را خواهد کرد تا دست برتر را در مقابل رقبا داشته باشد. در این رابطه هم شرکت نوکیا تصمیم دارد تا با سرمایه‌گذاری بر روی مهارت‌ها و قابلیت‌های مناسب، بتواند کیفیت محصولات و توان رقابتی آن‌ها را بهبود ببخشد تا در رقابت با دیگر رقبا بتواند به پیروزی‌هایی برسد.

انتظاراتی که باید از برنامه جدید نوکیا داشته باشیم

  • کاهش حدود ۶۰۰ میلیون دلاری هزینه‌های جاری شرکت تا پایان سال ۲۰۲۳. این صرفه‌جویی در هزینه‌ها به صورت تدریجی انجام خواهد شد و هزینه‌های حاصل از افزایش حقوق کارکنان و پروژه‌های تحقیقات و توسعه بر روی فناوری‌های نسل جدید را پوشش خواهد داد.
  • هزینه‌ تخمین زده شده برای به انجام رساندن این طرح جدید در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو است که به صورت تدریجی به انجام خواهد رسید. اینگونه که در سال ۲۰۲۱ در حدود ۵۰ درصد از این مبلغ هزینه خواهد شد، در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۵ درصد پیشرفت را شاهد خواهیم بود و در سال ۲۰۲۳ هم ۱۵ درصد را پیش‌بینی می‌توان کرد. علاوه بر این، نوکیا همچنان انتظار خروج نقدینگی در حدود ۵۰۰ میلیون یورویی را  در رابطه با استراتژی بازسازی قبلی خود دارد.
  • این تغییرات و برنامه‌های جدید، دیدگاه و برنامه‌های نوکیا برای سال ۲۰۲۱ را تغییر نخواهد داد.
  • انتظار می‌رود با عملی شدن این تغییرات در برنامه‌های شرکت نوکیا، در یک بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماهه، شاهد کاهش تعداد کارکنان شرکت نوکیا از چیزی در حدود ۹۰ هزار نفر به ۸۰ الی ۸۵ هزار نفر باشیم. البته ارائه آمار دقیق ممکن نیست و این اعداد ممکن است با توجه به شرایط و تحولات بازار در طی ۲ سال آینده متفاوت باشد.

لاندمارک در رابطه با برنامه جدید نوکیا، همچنین اشاره کرد که این روند تعدیل نیرو یک قدم اساسی برای پیشرفت شرکت در بلند‌مدت خواهد بود ولی نگرانی از این بابت برای کارمندان نباید باشد، زیرا این روند کاملاً با برنامه پیش خواهد رفت و تمام تلاش شرکت نوکیا بر این خواهد بود که کارمندان تحت تاثیر این روند لطمه‌ای نبینند و تحت حمایت شرکت باشند.

اقدامات مستقل گروه‌های تجاری NOKIA در این رابطه

  • در عرصه شبکه‌های تلفن همراه، هدف این شرکت پیشرو شدن در بحث فناوری اتصالات بی‌سیم و سرویس‌های مرتبط به آن است. برای محقق شدن این هدف هم نوکیا قصد سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بر روی فناوری ۵G را دارد. همچنین برای دیجیتالی کردن فرآیندها و ابزارهای مرتبط با زنجیره ارزش شرکت نیز اقداماتی انجام خواهد داد.

این فعالیت‌ها باعث بهینه شدن بخش‌های مختلف کاری شرکت خواهد شد و با کاهش سرمایه‌گذاری در قسمت‌های کم بازده، بیشتر تمرکز و فعالیت‌های پژوهشی بر روی بخش‌های پربازده‌تر و مفیدتر خواهد بود.

  • کاربران خدمات ابر شبکه‌ای امروزه علاقه زیادی به مالکیت محصولات ندارند و بیشتر به سمت استفاده از محصولات حاصل از این شبکه می‌روند. به همین دلیل باید تمرکز تیم ویژه خدمات ابر شبکه‌ای با این رفتار مشتریان هماهنگ باشد تا شرکت عملکرد بهتری را در این عرصه بتواند از خود نشان بدهد.

در نتیجه این تغییر رفتار مشتریان، تیم خدمات ابر شبکه‌ای باید سیستم‌های شبکه را به‌روزرسانی کند و سعی در رهبری و پیشتازی در این عرصه را داشته باشند. این هدف با تمرکز بیشتر بر روی تحقیق و توسعه، افزایش پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران و افزایش بهره‌وری این سرویس‌ها انجام خواهد شد.

  • زیرساخت‌های شبکه تا حد زیادی بدون تغییر باقی خواهند ماند، ولی در عین حال سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی‌هایی برای امکانات و ویژگی‌های جدید انجام خواهد گرفت تا امکان پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان و هماهنگی با سرویس‌های جدید فراهم شود. علاوه بر این، با اشراف کامل به استراتژی جدید نوکیا، هدف بر این خواهد بود تا هزینه‌های اداری و عمومی را تحت عنوان بخشی از فروش جبران کنیم.
  • بخش فناوری‌های نوکیا هم تغییرات بسیار کمی را تجربه خواهد کرد و فقط بهینه‌سازی‌هایی را در رابطه با سیستم مالی خواهد داشت و با توجه به استراتژی جدید شرکت، تلاش بر افزایش سوددهی در این عرصه خواهد بود.