بررسی تخصصی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus، کهکشانی‌های جدید سامسونگ، با فاصله‌ی کم‌تر از دو هفته پس از رونمایی، از راه رسیده‌اند.

هفته‌ی گذشته، بارسلونا میزبان رویداد بزرگ کنگره‌ی جهانی موبایل در سال ۲۰۱۸ بود، به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا را رونمایی سامسونگ از Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus عنوان کرد. کره‌ای‌ها سال گذشته با معرفی چند تبلت در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷، رونمایی از پرچم‌داران سری اس خود را به مراسمی جداگانه در فروردین‌ماه سال ۹۶ موکول کردند؛ اما امسال وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و اکنون کهکشانی‌های جدید از راه رسیده‌اند تا بدین ترتیب، اصلی‌ترین بازیگر دنیای گوشی‌های اندرویدی، رقابتی نفس‌گیر را با آیفون ۱۰، پرچم‌دار کنونی کوپرتینونشین‌ها آغاز کند.

طراحی

سبک طراحی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus سامسونگ تقریبا کاملا مشابه با سبک طراحی Galaxy S8 و  Galaxy S8 Plus سامسونگ در نظر گرفته شده و تغییری چندانی از نظر طراحی و ظاهر در پرچمداران سال ۲۰۱۸ این شرکت در مقایسه با پرچمداران سال ۲۰۱۷ آن دیده نمی‌شود. شاید تنها تفاوت محسوسی که در طراحی و ظاهر پرچمداران جدید سامسونگ ایجاد شده مربوط به محل قرارگیری اسکنر انگشت گوشی باشد. برخلاف Galaxy S8 و  Galaxy S8 Plus، سامسونگ اسکنر انگشت Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus را در زیر لنز دوربین آن ها تعبیه کرده و بدین صورت ظاهری شکیل‌تر را برای دستگاه به ارمغان آورده است.

تفاوت دیگه حاشیه‌ها نسبت به نسل قبل کمی کمتر شده‌اند که اگرچه چندان به چشم نمی‌آیند اما بالاخره تغییری است که انجام شده است. یکی دیگر از تغییرات انجام شده که در قاب جلوی گوشی قابل مشاهده است مخفی شدن سنسور تشخیص عنبیه در زیر صفحه‌نمایش است تا ظاهر قاب جلویی شکل و شمایل یکدست‌تری پیدا کند.

جنس بدنه هم تغییری ندارد؛ قاب پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده در حالی که فریم اطراف فلزی است. جنس قاب شیشه‌ای مانند نسل قبل است اما فریم دستگاه تفاوت‌هایی دارد. برخلاف نوت ۸ که فلز براقی داشت و بر خلافs 8 و s 8 plus که فریم‌های ماتی داشتند در این نسل فریم چیزی میان این دو است و نه خیلی براق است و نه خیلی مات.

تغییر محسوس ایجاد شده مربوط به Galaxy S9 Plus و بهره‌مندی آن از دوربین اصلی دوگانه می‌شود که یک اقدام جدید و بسیار نزدیک به سبک طراحی اپل در آیفون هایش است. اپل چند وقتی بود که نسخه پلاس آیفون هایش را به دوربین دوگانه مجهز می‌کرد و در نسخه معمولی آن ها از دوربین واحد بهره می‌گرفت. حال سامسونگ در سال ۲۰۱۸ همین سبک را در طراحی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus هم بکار گرفته است. از نظر دیگر ویژگی های مرتبط با ظاهر و طراحی تقریبا هیچ تفاوتی مابین پرچمداران جدید سامسونگ و پرچمداران سال پیش این شرکت وجود ندارد. به شما قول می‌دهیم حتی اگر Galaxy S9 را از نمایش رو به رو در کنار Galaxy S8 قرار دهید، به سختی متوجه می‌شوید که کدام گوشی گلکسی S9 است و کدامیک Galaxy S8 سامسونگ خواهد بود!

اثرانگشت و چربی همانند نسل قبل روی قاب پشتی هر دو گوشی می‌ماند که البته با یکبار دستمال کشیدن پاک می‌شوند. ضخامت در S 9 0.5 میلی‌متر و در S 9 PLUS 0.4 میلی‌متر ضخیم‌تر از نسل‌های قبلی خودشان شده است در حالی که وزن هم کمی در هر دو گوشی افزایش داشته است که حس نمی‌شود. به لطف جنس خوب و طراحی استاندارد هر دو گوشی مانند نسل‌های قبلی خودشان خوش‌دست هستند و از کار کردن با آن‌ها خسته نمی‌شوید.

همانند نسل قبل این گوشی‌ها نیز به لایسنس ضد آب بودن مجهز شده‌اند. سامسونگ دو گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus را به لایسنس IP68 مجهز کرده است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا از گوشی خود بدون نگرانی کنار و داخل آب استفاده کند.

رونمایی جهانی از گلکسی S9 | سامسونگ ایران | سامسونگ ایران

صفحه نمایش Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

سامسونگ Galaxy S9 را به صفحه نمایشی ۵.۸ اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) با وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل مجهز کرده که تقریبا ۸۳.۶ درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی به چیزی در حدود ۵۷۰ پیکسل در هر اینچ رسیده است. این مشخصات دقیقا با مشخصاتی که نمایشگر Galaxy S8 ارائه می‌کند برابری دارند، یعنی از نظر صفحه نمایش هیچ تغییری در Galaxy S9 ایجاد نشده است.

صفحه نمایش این گوشی هم تقریبا هیچ تفاوتی با صفحه نمایش Galaxy S8 PLUS ندارد. سامسونگ نمایشگری ۶.۲ اینچی و سوپر آمولد با وضوح تصویر ۱۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را در Galaxy S9 PLUS بکار برده که تراکم پیکسلی ۵۲۹ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. ضمنا نمایشگر Galaxy S9 PLUS چیزی در حدود ۸۴ درصد از مساحت کل پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد.لازم به اشاره است که روی صفحه نمایش هر دو گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus با شیشه گوریلاگلس ۵ پوشانده شده و نمایشگر هر دو محصول از قابلیت Always on Display ( صفحه نمایش همیشه روشن)، تاچ سه بعدی (برای دکمه هوم) و HDR10 پشتیبانی می‌کنند که البته این ویژگی ها به صورت مشابه توسط Galaxy S8 و Galaxy S8 Plus هم پشتیبانی می‌شوند. بنابراین از نظر صفحه نمایش تقریبا هیچ تغییری در پرچمداران سال ۲۰۱۸ سامسونگ ایجاد نشده است.

Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus رسما معرفی شدند

سخت‌افزار Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

این بخش تغییرات زیاد و البته خوبی نسبت به نسل قبل دارد. در این بخش نه تنها تفاوت با نسل قبل مشاهده می‌شود بلکه دو گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

از پردازنده شروع می‌کنیم. پردازنده هر دو گوشی ساخت سامسونگ است و برای هر دوی آن‌ها از اگزینوس ۹۸۱۰ استفاده شده که جدیدتری پردازنده ساخت سامسونگ هستند. این پردازنده ۸ هسته‌ای است و ۴ هسته آن فرکانس ۲.۷ گیگاهرتزی و ۴ هسته دیگر فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی دارند. حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای این دو گوشی ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت است که ما نسخه ۶۴ گیگابایتی را در اختیار داشتیم. از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در این دو گوشی همان ابتدای کار ۵۲.۵ گیگابایت آزاد است و مابقی در اشغال فایل‌های سیستمی هستند.

تفاوت این دو گوشی در سخت‌افزار با هم در بخش حافظه رم مشخص می‌شود. روی چیپ ۱۰ نانومتری Galaxy S9 حافظه رم ۴ گیگابایتی و برای Galaxy S9 Plus حافظه رم ۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده است. در Galaxy S9 Plus با بسته بودن تمام برنامه در پس زمینه حدود ۳ گیگابایت از حافظه رم آزاد است در حالی که برایS9حدود ۱.۶ گیگابایت از رم ۴ گیگابایتی آزاد است.

در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها هیچ مشکلی با این دو گوشی پیدا نمی‌کنید و انتظاری جز این از پرچم‌داران سامسونگ نداریم. همه بازی‌ها و برنامه‌ها با سرعت باز و بسته می‌شوند و در اجرای بازی‌های با گرافیک بالا هم هیچ مشکلی از بابت افت فریم یا لگ زدن پیدا نمی‌کنید.

 دوربین Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

دوربین اصلی گلکسی S9 سامسونگ مثل سال گذشته از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده که تقریبا مشابه با همان دوربین Galaxy S8 است. لنز دوربین اصلی این گوشی از دیافراگم F/1.5-2.4 بهره‌مند بوده و از قابلیت فوکوس دوآل پیکسل پشتیبانی می‌کند. قابلیت های دیگری که توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند شامل مواردی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، جئو تگینگ (Geo Tagging)، فوکوس خودکار، تشخیص خودکار چهره و لبخند، عکسبرداری پانوراما و حالت HDR خودکار می‌شوند. دوربین اصلی Galaxy S9 به یک چراغ فلش LED هم مجهز است و از ضبط ویدئوهای ۴K با نرخ فریم ۶۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی گوشی Galaxy S9 سامسونگ هم مثل سال گذشته از یک لنز دوربین ۸ مگاپیکسلی تشکیل شده که از فوکوس خودکار و ضبط ویدئوهای ۱۴۴۰p با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد.

بنابراین دوربین اصلی و سلفیGalaxy S9 سامسونگ در مقایسه با Galaxy S8 تقریبا هیچ تغییری را به همراه ندارند، اما در سمت مقابل شرایط برای دوربین اصلی گلکسی S9 پلاس طور دیگری است! دوربین اصلی این گوشی برخلاف Galaxy S8 PLUS از دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده و ساختاری دوگانه دارد. مجموعه دوربین این گوشی از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای، زوم اپتیکال ۲X، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، جئو تگینگ (Geo Tagging)، فوکوس خودکار، تشخیص خودکار چهره و لبخند، عکسبرداری پانوراما و حالت HDR خودکار پشتیبانی به عمل می‌آورد و قابلیت ضبط ویدئوهای ۴K با نرخ فریم ۶۰ فریم در هر ثانیه را هم ارائه می‌کند. دوربین سلفی Galaxy S9 PLUS هم از لنزی ۸ مگاپیکسلی تشکیل شده که از فوکوس خودکار و ضبط ویدئوهای ۱۴۴۰p با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

Samsung Galaxy S9 camera review: up to expectations? | NextPit

باتری

باتری دو گوشی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ هم از دیگر بخش هایی در این محصولات محسوب می‌شود که نسبت به سال گذشته هیچ تغییری در آن ها اعمال نشده است. باتری گلکسی اس ۹ مثل Galaxy S8 ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و باتری گلکسی اس ۹ پلاس هم مثل Galaxy S8+ ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه باتری هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع ۲.۰ (Quick Charge 2.0) پشتیبانی به عمل می‌آورند که ویژگی جدیدی محسوب نشده و توسط دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس هم پشتیبانی می‌شدند.

قیمت

متاسفانه در مورد قیمت دو گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9+ در بازار داخلی کشورمان اطلاعاتی ارائه نشده اما بدون تردید در آینده نزدیک جزئیات مربوط به این مسئله مشخص می‌شوند. اما سامسونگ پس از رونمایی از دو گوشی نام برده شده اعلام کرد که گلکسی اس ۹ را با قیمتی معادل ۸۴۰ یورو روانه بازار می‌کند و Galaxy S9+ هم با قیمت ۹۹۰ یورو روانه بازار خواهد شد. با یک ضرب ساده می‌توان دریافت که قیمت دو پرچمدار جدید سامسونگ چندان مقرون به صرفه نخواهد بود و با گوشی های بسیار گران قیمت رو به رو هستیم.