باتری گوشیتو عوض نکن، نوش کن!(کالیبره کردن باتری گوشی)
باتری گوشیتو عوض نکن، نوش کن!(کالیبره کردن باتری گوشی)

خالی شدن سریع باتری یه معضل خیلی بزرگه که اکثر ما باهاش دست و پنجه نرم میکنیم، اما صرفا نمیتونه دلیلش تموم شدن ظرفیت باتری باشه و با یه سرویس ساده مثل روز اولش کار میکنه.با طی کردن مراحل کالیبراسیون که توی این مقاله بهتون آموزش میدیم، باتری تلفن همراهتون رو کالیبره کنید و  تا سه برابر قدرتمندتر کنید.

کالیبره باتری چیست و چرا باید باتری گوشی را کالیبره کنیم؟

باتری های گوشی بعد از بارها شارژ و دشارژ شدن، میزانی از ظرفیت خود را از دست میدهند.پس از مدتی با از دست رفتن میزانی از ظرفیت باتری، سیستم عامل گوشی آمار اشتباه در مورد باتری نشان میدهد.برای اطلاع از میزان شارژ دقیق باقی مانده باید باتری گوشی کالیبره شود.

چطور بفهمیم گوشی نیاز به کالیبره دارد؟

گاهی اوقات شارژ گوشی به یک حد که میرسد، با سرعت زیادی کم میشود و گوشی خاموش میشود. اگر شارژ گوشی تا ۲۰ یا ۱۵ درصد می رسد و ناگهان خاموش میشود، به این معنی است که ظرفیت قسمتی از باتری از بین رفته و گوشی نیاز به کالیبره دارد.

کالیبره کردن باتری گوشی ها بدون نیاز به روت

در اولین گام شارژ گوشی خود را به اتمام برسانید به طوری که گوشی خاموش شود.چند دقیقه صبر کنید و گوشی را روشن کنید و از آن استفاده کنید تا دوباره خاموش شود.در همان وضعیت خاموش گوشی را به شارژ بزنید (یا اگر گوشی پس از اتصال به شارژ روشن شد آن را خاموش کنید) و اجازه دهید گوشی در همان وضعیت خاموش به شارژ ۱۰۰درصد برسد و گوشی را از شارژر جدا کرده و روشن کنید.زمانی که گوشی روشن شد درصد شارژ باتری را بررسی کنید.اگر کمتر از ۱۰۰درصد بود شارژر را وصل کنید و اجازه دهید شارژ به ۱۰۰درصد برسد.

پس از شارژ کامل شارژر را جدا کنید و گوشی را Restart کنید. پس از راه اندازی مجدد گوشی اگر شارژ باتری کمتر از ۱۰۰درصد بود مجدد عمل شارژ را انجام دهید وگرنه صرف نظر کنید.عمل شارژ را بارها تکرار کنید تا شارژ به ۱۰۰درصد برسد.این روش ممکن است کمی گیج کننده باشد اما روشی کارآمد برای کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت به حساب می آید.

کالیبره کردن باتری گوشی های روت شده

مراحل کالیبراسیون در دستگاه های روت شده تقریبا مشابه روش اول است و شما باید مانند روش فوق عمل کنید و پس از آن اپلیکیشن Battery Calibration را دانلود کرده و قبل از اجرای آن از ۱۰۰درصد بودن باتری خود اطمینان حاصل کنید.به سرعت نرم افزار را اجرا کنید و روی Battery Calibration فشار دهید.پس از کالیبره شدن باتری از گوشی یا تبلت خود استفاده کنید تا شارژ دستگاه به طور کامل تخلیه شود و گوشی خاموش شود.در همان حالت خاموش، گوشی را به شارژ بزنید تا زمانی که گوشی به طور کامل شارژ شود.مراحل کالیبراسیون به اتمام رسیده و می توانید از گوشی خود استفاده نمایید.

نگهداری

برای مراقبت از باتری حتما یه مقاله جداگانه در نظر گرفتیم ولی یه نکته خیلی مهم رو همین جا میگیم که باتری برخلاف سایر اجزای گوشی هوشمند،قطعه ای مصرفی است و با استهلاک در دراز مدت،کاهش قابل توجه عملکرد تجربه میکند.گوشی های هوشمند حال حاضر بازار عموما به سخت افزار مناسبی مجهز هستند که می تواند عملکرد بدون مشکل دستگاه را تا ۴سال آینده تضمین کند.اما بر اساس اعلام برخی سازنده ها،عمر باتری ۲ تا ۳ سال است که در صورت نگهداری نامناسب شاهد کاهش آن خواهیم بود.این موضوع به معنای نیاز به مراقبت از باتری است تا طی سال های آتی بدون نیاز به تعویض باتری،به چالش جدی در استفاده از گوشی هوشمند برخورد نکنید.بهترین نوع شارژ برای بیشترین عمر ممکن و شارژدهی گوشی، شارژ کردن بین درصد های ثابت و طبق آمارها بهترین درصدها شارژ همیشگی از ۲۰ تا ۸۰ درصده . یادتون باشه شارژ بین درصدهای متغیر باعث اصطلاحا خواب رفتن سلول های باتری و کاهش عملکردش میشه و در طولانی مدت باعث کاهش عمر و عملکرد باتری میشه.البته حتما به این نکته توجه کنید که تمامی مراحل کالیبراسیون رو با کابل اصلی انجام بدید.