دلایل اعتیاد به گوشی و روش هایی برای ترک وابستگی به تلفن همراه

دلایل اعتیاد به گوشی چیست؟ تلفن های همراه به ابزارهای قدرتمند و همه کاره ای تبدیل شده اند که برای بسیاری از مردم به معنای واقعی کلمه ضروری هستند. در واقع وقتی نمی توانید گوشی خود را پیدا کنید، به راحتی می توانید احساس کنید که گم شده اید. بنابراین، چگونه متوجه می شوید که وابستگی شما به تلفن فقط یک پدیده فرهنگی قرن بیست و یکمی است یا یک اعتیاد واقعی و تغییر دهنده زندگی؟ همچنین بهتر است نگاهی دقیق تر به علائم استفاده بیش از حد تلفن، عوارض جانبی و نحوه ی شکستن الگوی دست گرفتنِ مداوم گوشی در زندگی روزمره بیندازید. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه از مشاوره تلفنی فردی مشورت بخواهید.

اعتیاد به گوشی چیست؟

مثلاً اگر شما با دوستتان در یک اتاق هستید و به جای صحبت کردن برای هم پیامک ارسال می کنید یعنی نشانه ای از اعتیاد به گوشی در شما وجود دارد. کسانی که تلفن همراه خود را مدام با خود حمل و نمی برند درگیر اعتیاد به گوشی هستند که ریشه های افسردگی را نشان داده و قطعاً نیاز به بررسی های روانشناختی خواهد داشت. از یاد نبرید که به طور کلی اعتیاد به گوشی به واسطه ساختاری که دارد بررسی می شود. این شما هستید که مسیر این اعتیاد را مشخص می کنی.

۴ بسیاری از افراد ترجیح می دهند که دیر کنند تا بدون گوشی به جلسه یا مهمانی بروند.

۵ در زمان دیدن سریال مورد علاقه خود بارها و بارها به گوشی نگاه می کنید در صورتی که هیچ مورد جدیدی نیز در گوشی خود یافت نمی کنید .

بنابراین اعتیاد به گوشی نوعی عادت است. عادتی که اگر به حال خود رها شود مشکلات زیادی ایجاد می کند. بسیاری از افراد این عادت را به خوبی نمی شناسند و فکر می کنند عوارضی برایشان ندارد.

علائم، درمان و تست اعتیاد به موبایل! | خبرگزاری صدا و سیما

معضل اعتیاد به گوش

در ۵ سال اخیر Google Trends نشان می دهد که جستجو برای “اعتیاد به تلفن همراه” نیز افزایش یافته است و استفاده بیمارگونه از تلفن باعث ایجاد مجموعه ای از اصطلاحات جدید شده است.

  • نوموفوبیا: ترس از رفتن بدون تلفن
  • تکستافرنیا: ترس از اینکه نمی توانید پیامک ارسال یا دریافت کنید
  • ارتعاشات فانتوم منبع مورد اعتماد: احساس اینکه تلفن شما به شما هشدار می دهد در حالی که واقعاً اینطور نیست.

شکی وجود ندارد که استفاده بیش از حد از تلفن همراه برای بسیاری از افراد مشکل ساز است. اما بحث هایی در میان متخصصان پزشکی و سلامت روان وجود دارد که آیا استفاده مشکل ساز از تلفن همراه واقعاً یک اعتیاد است یا نتیجه یک مسئله کنترل تکانه است. بسیاری از متخصصان پزشکی تمایلی به نسبت دادن کلمه “اعتیاد” به چیزی غیر از سوء مصرف معمول مواد ندارند. با این حال، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یک اعتیاد رفتاری را به رسمیت می شناسد مانند قمار اجباری.

علت اعتیاد به گوشی

تنهایی: یکی از مهمترین دلایل استفاده از گوشی این است که افراد خود را بسیار تنها می دانند، آنها این احساس را دارند که هیچ کس درکشان نمی کند. از دید روانشناسی، تنهایی و نبود همدم و هم صحبت مهمترین عامل اعتیاد به گوشی محسوب می شود.

شکست های بزرگ در زندگی: گاه یک اتفاق بزرگ باعث می شود تا تلفن همراه تنها مونس

یک سری دلایل دیگر نیز وجود دارد که شخص را درگیر اعتیاد به گوشی می کند. مثلاً اینکه او تصور می کندبه واسطه گوشی می تواند یک شبه به پول برسد و به اصطلاح راه صد ساله را طی کند. وعده های پوچ در دنیای مجازی سبب شده تا افراد ندانند که زندگی درست به چه صورتی ارزیابی می شود و چطور باید مورد بررسی قرار بگیرد. اینطور که بررسی ها نشان می دهد.

عوارض 

فشار بیش از حد به چشم: وقتی مدام به صفحه تلفن همراه دقت می کنید، چشمان شما دیگر آسیب های زیادی می شود و چشم ها به طور کلی خسته و حساس می شوند. نگاه کردن طولانی مدت به گوشی سبب خشکی چشم شده و حتی تاری دید ایجاد می کند.

خطر تصادف: بررسی ها نشان داده است که بیشترین آمار تصادف در بین افرادی دیده می شود که اعتیاد به گوشی دارند. دقت کنید که در زمان صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک در حین رانندگی امکان تصادف بسیار زیاد خواهد بود.

سندرم گردن پیامکی: شاید شنیدن این بیماری کمی برای شما عجیب و خنده دار به نظر برسد اما به هر حال کانی که مدام به گوشی تلفن همراه دقت می کنند. فشار زیادی به ستون فقراتشان می آید و این موضوع نهایت سبب می شود که وزن سر روی گردن قرار بگیرد و بدن در زاویه نامناسبی قرار داشته باشد و این موضوع به طور کلی مساله ساز خواهد بود.

 

چاقی :یکی دیگر از عوارض اعتیاد به گوشی محسوب می شود. به طور کلی کار زیاد با گوشی همراه سبب می شود که تحرک کمتری داشته باشی و این موضوع سبب کاهش تمرکز شما می شود و در نهایت متابولیسم بدن شما کاهش می یابد. این رویکرد باعث می شود که فرم و وضعیت قرار گرفتن بدن تان تغییر کند.

کاهش کیفیت خواب: اعتیاد به گوشی سبب کاهش کیفیت خواب می شود. این موضوع به نوبه خود سبب می شو تا درگیر مشکلات زیادی شوید و پوست و موی شما نیز لطافت قبل را نخواهد داشت.

مشکلات روانی: استفاده بیش از اندازه از گوشی سبب می شود که درگیر انزوا شوید و به طور کلی این موضوع سبب می شود تا علاقه ای به ارتباط به با سایر افراد نداشته باشید و به افسردگیشما را نزدیکتر می کند پس بهتر است پیش از اینکه مشکل بزرگی برای شما ایجاد شود فکری به حال خود کنید.

آنچه محققان بر آن توافق دارند این واقعیت است که نوجوانان نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر احتمال دارد علائمی شبیه اعتیاد را با استفاده از تلفن همراه نشان دهند. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در طول سال های نوجوانی به اوج خود می رسد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد. استفاده بیش از حد از تلفن همراه در میان نوجوانان آنقدر رایج است که ۳۳ درصد از نوجوانان ۱۳ ساله هرگز تلفن خود را چه روز و چه شب خاموش نمی کنند. برای آگاهی بیشتر درباره اعتیاد به شبکه های اجتماعی کلیک کنید
هر چه یک نوجوان کوچکتر یک تلفن به دست آورد، احتمال بیشتری دارد که الگوهای استفاده مشکل ساز ایجاد کند. برای دختران، الگوهای استفاده وابسته ممکن است ایجاد شود، زیرا تلفن‌ها به ابزارهای مهم تعامل اجتماعی تبدیل می‌شوند، در حالی که پسران تمایل بیشتری به استفاده از تلفن در موقعیت‌های پرخطر نشان می‌دهند. در این رابطه مطالعه مقاله  انواع اعتیاد به اینترنتپیشنهاد می شود.
یک بررسی منبع معتبر از تحقیقات موجود نشان داد که چندین ویژگی و شرایط شخصیتی با استفاده مشکل‌ساز از تلفن همراه مرتبط است.

معیارها و شاخصه های مبتلایان به اعتیاد اینترنتی چیست؟- اخبار فناوری اطلاعات  | اینترنت | موبایل - اخبار اقتصادی تسنیم | Tasnim

درمان شناختی رفتاری (CBT)

این رویکرد درمانی به روشن کردن پیوندهای بین افکار، رفتارها و احساسات شما کمک می کند. این می تواند یک نوع درمان بسیار موثر برای کمک به تغییر الگوهای رفتاری خاص باشد. حداقل یک مطالعه کوچک نشان می دهد که درمان شناختی رفناری ممکن است در ایجاد تعادل در تغییرات شیمیایی مغز مرتبط با اعتیاد به تلفن همراه موثر باشد. اگر فکر می کنید این نوع درمان ممکن است به شما کمک کند با پزشک مراقبت های اولیه خود در مورد اینکه کجا یا چگونه می توانید یک درمانگر پیدا کنید صحبت کنید.

  • برنامه های وقت گیر را از تلفن خود حذف کنید و از طریق دستگاهی که تمام روز همراه خود ندارید به آنها دسترسی داشته باشید.
  • تنظیمات خود را تغییر دهید تا اعلان های فشار و سایر هشدارهای مخرب را حذف کنید.
  • صفحه نمایش خود را روی مقیاس خاکستری تنظیم کنید تا شما را در شب بیدار نکند.
  • موانعی در اطراف استفاده از تلفن خود قرار دهید که شما را مجبور می کند به کاری که انجام می دهید فکر کنید. برای مثال می‌توانید سؤالاتی مانند «چرا حالا؟» در صفحه قفل ایجاد کنید. و “برای چی؟”
  • گوشی خود را دور از چشم نگه دارید. گوشی خود را در جایی غیر از اتاق خواب خود شارژ کنید.
  • سرگرمی هایی را توسعه دهید که روح شما را تغذیه می کند. بازی‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را با فعالیت‌های واقعی و واقعی، مانند ملاقات با دوستان، ایجاد موسیقی یا هنر، یا انجام کارهای داوطلبانه جایگزین کنید.
  • یک طرز فکر رشد را اتخاذ کنید. عودهای کوتاه، تنظیمات و علائم ترک بخشی از سفر به سمت استفاده سالم تر از تلفن است. انتظار نداشته باشید که آن را فورا درست کنید. انتظار برخی از شکست ها را داشته باشید و از هر تجربه درس بگیرید. برای کسب آگاهی بیشتر در این رابطه از مشاوره روانشناسی راهنمایی بخواهید.