آموزش استفاده از کدهای مخفی آیفون

شاید تا پیش از این نمی‌دانستید که در آیفون شما کدهای مخفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به قابلیت‌های خاصی دسترسی پیدا کنید.

بسیاری از مردم احتمالاً نمی‌دانند که چگونه می‌توانند از کدهای مخفی آیفون استفاده کنند. واقعیت این است که اکثر آنها حتی نمی‌دانند که آیفون دارای کدهای مخفی است. اما آیفون کدهای مخفی بسیاری دارد، و ما این کدها را امتحان کرده‌ایم. هرچند که بیشتر ویژگی‌های آیفون در برنامه‌ها، ویجت‌ها و مرکز کنترل پنهان شده‌اند، اما انبوهی گنج پنهان در انتظار کشف شدن از طریق شماره‌گیری هستند.

بیشتر از ۲۰ سال است که دستگاه‌های تلفن همراه از کدهای داده خدمات تکمیلی بدون ساختار (Unstructured Supplementary Service Data) یا USSD استفاده کرده‌اند. آنها شبیه یک‌سری اعداد هستند که با ستاره و مربع ترکیب شده‌اند و شما آنها را مانند یک شماره تلفن در گوشی آیفون خود وارد می‌کنید.

پنهان کردن شماره تماس

شما می‌توانید با استفاده از کد خاصی در آیفون خود از نمایش شماره تماس خود در گوشی افراد خاصی که با آن‌ها تماس می‌گیرید جلوگیری کنید. بدین منظور برنامه شماره‌گیر یا دایلر آیفونتان را اجرا کنید. حال باید کد #۳۱#Number را وارد کنید و دکمه برقراری تماس را لمس کنید. دقت داشته باشید که منظور از Number شماره تماس فرد یا مخاطبی است که تمایل دارید شماره آیفون شما در حین برقراری تماس با او در گوشی وی نمایش داده نشود.

 

 پیدا کردن IMEI در آیفون کدهای مخفی

همه‌ی تلفن‌های همراه دارای یک شناسه جهانی ابزار همراه یا IMEI هستند که برای هر دستگاه منحصربه‌فرد است. اگر بخواهید قفل آیفون خود را برای استفاده در شبکه‌ای دیگر باز کنید، ممکن است از شما خواسته شود که شماره IMEI آیفون خود را ارائه دهید. همچنین، در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گوشی آیفون شما، این شماره می‌تواند به کمک شما بیاید و به شما این امکان را می‌دهد که گوشی خود را شناسایی کنید. ضمن اینکه با استفاده از این کد می‌توانید قبل از خرید یک گوشی اصالت آن را مورد آزمایش قرار داده و از بسیاری مشکلات بعدی جلوگیری کنید.‌

کدهای مخفی آیفون و IMEI   

  1. برای به دست آوردن شناسه IMEI آیفون خود، کد *#۰۶# (ستاره مربع ۰۶ مربع) را وارد کنید.
  2. نیازی نیست دکمه سبزرنگ شماره‌گیری را فشار دهید. اطلاعات موردنیاز شما به‌صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

برای اینکه از اصالت یک گوشی آیفون مطمئن شوید، پس از شماره‌گیری کد فوق و دریافت کد IMEI به روش زیر عمل کنید:

  • بر روی کارتن گوشی برچسبی که شناسه IMEI بر روی آن درج شده است را پیدا کنید.
  • سپس کدهای شماره ۱ و ۲ را با کدهای روی کارتن آیفون مقایسه کنید.
  • در صورتی که هر دو کد با یکدیگر مطابقت داشتند، می‌توانید از اصالت آیفون خود مطمئن باشید.

توجه داشته باشید که این کد مختص آیفون نبوده و در اغلب دستگاه‌های اندرویدی هم می‌توانید با استفاده از آن به کد IMEI دستگاه خود دسترسی پیدا کنید.

مشاهده آنتن‌دهی سیم کارت کدهای مخفی

به منظور نمایش میزان کیفیت آنتن‌دهی سیم کارت در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل یک آیفون منحصر به فرد در گوشه فوقانی دستگاه تعبیه شده است. اغلب ما کاربران با مشاهده این آیکون که اصطلاحا سیگنال بار (Signal Bar) نام دارد، کیفیت آنتن‌دهی سیم کارت دستگاه را تشخیص می‌دهیم. شاید جالب باشد که بدانید یکی از کدهای مخفی آیفون به شکل دقیق‌تری کیفیت آنتن‌دهی دستگاهتان را مشخص خواهد کرد!

  1. بدین منظور کافیست که به دایلر یا بخش شماره‌گیر آیفونتان مراجعه کنید و کد *۳۰۰۱#۱۲۳۴۵#* را وارد کرده و سپس دکمه برقراری تماس را لمس کنید.
  2. به محض وارد شدن به صفحه حاوی گزینه‌های مختلف، انگشت خود را بر روی دکمه پاور (Power) آیفون قرار دهید و کمی نگه دارید تا اسلایدر مربوط به خاموش کردن دستگاه نمایش داده شود.
  3. پس از نمایان شدن اسلایدر مربوط به خاموش کردن آیفون، انگشت خود را بر روی دکمه هوم (Home) قرار دهید و نگه دارید تا به صفحه اصلی آیفون منتقل شوید.
  4. حال به گوشه سمت راست و بالای صفحه نمایش آیفونتان نگاه کنید. مشاهده خواهید که یک عدد به جای سیگنال بار گوشی نمایش داده می‌شود. این عدد میزان کیفیت آنتن‌دهی آیفونتان را نمایش می‌دهد. برای خواندن و درک کیفیت آنتن‌دهی آیفون به تصویر زیر و توضیحاتی که در ادامه ارائه می‌کنیم نگاهی داشته باشید.
  5.  اگر عدد نمایش داده شده بین ۸۰- و ۴۰- باشد، آنتن‌دهی آیفونتان مطلوب است. هرچه از ۸۰- به سمت ۴۰- پیش بروید سیگنال دهی قوی‌تری را خواهید داشت. اگر این عدد مابین ۸۰- الی ۱۴۰- باشد، آنتن‌دهی آیفونتان چندان کیفیت مطلوبی ندارد. دقت کنید که هرچه این عدد به سمت ۱۴۰- پیش برود کیفیت آنتن‌دهی آیفونتان هم کمتر می‌شود. بنابراین به صورت کلی عدد ۸۰ حالت نرمال آنتن‌دهی را نمایش می‌دهد.

کدهای مخفی آیفون و میزان آنتن‌دهی

انتقال تماس‌ها در آیفون کدهای مخفی

از دیگر کدهای مخفی آیفون که کاربرد بسیار زیادی مخصوصاً برای کسب‌وکارها دارد، کد انتقال تماس است. مواقعی پیش می‌آید که شما به هر دلیلی نمی‌خواهید هیچ تماسی را از دست بدهید. در این صورت، زمانی که آیفون شما به این دلیل که مشغول صحبت کردن با کسی هستید مشغول است، می‌توانید سایر تماس‌های دریافتی را به یک شماره تلفن دیگر هدایت (دایورت) کنید. این شماره تلفن هم می‌تواند یک شماره تلفن ثابت یا یک شماره تلفن همراه دیگر باشد. همچنین ممکن است بخواهید در صورتی که به آیفون خود دسترسی نداشتید، یا در صورتی که به تماسی جواب ندادید، آن تماس به شماره تلفنی دیگر دایورت شود.

  1. ابتدا تصمیم بگیرید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

– برای فوروارد کردن تماس‌ها در صورت پاسخ ندادن، کد *۶۱* (ستاره ۶۱ ستاره) را شماره‌گیری کنید.

– در صورت عدم دسترسی به آیفون، کد *۶۲* (ستاره ۶۲ ستاره) را شماره‌گیری کنید.

– در زمانی که آیفون شما مشغول است، کد *۶۷* (ستاره ۶۷ ستاره) را شماره‌گیری کنید.

  1. بعد از وارد کردن یکی از کدهای بالا، شماره‌ای را که می‌خواهید تماس‌ها به آن منتقل شود را وارد کرده و سپس # را بزنید.

نمونه: *۶۱*۰۹۱۲۱۱۱۱۱۱۱#

  1. حالا بر روی دکمه‌ی سبزرنگ شماره‌گیری ضربه بزنید. در این مرحله باید یک تأییدیه دریافت کنید. اگر کد مورد استفاده عمل نکرد، باید به دنبال کدهای جایگزین باشید.
  2. برای غیرفعال کردن هر یک از این سرویس‌ها، بسته به این که از کدام کد استفاده کرده‌اید، می‌توانید به‌جای ستاره، مربع را وارد کرده و سپس شماره‌گیری کنید (#۶۱# یا #۶۲# یا #۶۷#). البته برای کنسل کردن سرویس دیگر نیازی نیست شماره تلفن را هم وارد کنید، بلکه فقط کد کنسلی را وارد کنید.
  3. اگر می‌خواهید وضعیت فعلی هر یک از این سرویس‌ها را متوجه شوید، یعنی بدانید که آیا فعال هستند یا خیر، کدهای *#۶۱# (ستاره مربع ۶۱ مربع) یا *#۶۲# (ستاره مربع ۶۲ مربع) یا *#۶۷# (ستاره مربع ۶۷ مربع) را شماره‌گیری کنید.

 

کدهای مخفی آیفون و انتقال تماس‌ها

 پیدا کردن شماره واسط اپراتور

هنگامی که شما نسبت به ارسال پیامک برای یک مخاطب اقدام می‌کنید، پیامکتان برای یک شماره خدمات دهی منحصر به فرد که مربوط به اپراتور سیم کارتتان است ارسال شده و پس از آن برای مخاطب اصلی مورد نظرتان ارسال می‌شود. در آیفون‌های اپل با شماره‌گیری کد *#۵۰۰۵*۷۶۷۲#  و لمس گزینه برقراری تماس، می‌توانید شماره واسط اپراتور خود را مشاهده کنید.

 فعال کردن انتظار تماس در آیفون

اگر زمانی که با گوشی آیفون خود در حال مکالمه هستید و همزمان شخص دیگری با شما تماس می‌گیرد و می‌خواهید بدانید که تماس گیرنده چه کسی است، باید حالت انتظار تماس گوشی خود را فعال کنید. همچنین با فعال کردن انتظار تماس، گزینه‌ای برای پاسخ دادن به تماس جدید در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای فعال کردن انتظار تماس، کافیست کد *۴۳# (ستاره ۴۳ مربع) را شماره‌گیری کرده و بر روی دکمه سبزرنگ ضربه بزنید.
  2. سپس وقتی صفحه تأیید ظاهر شد بر روی Dismiss ضربه بزنید.
  3. برای کنسل کردن انتظار تماس، کد #۴۳# (مربع ۴۳ مربع) را شماره‌گیری کنید.

 مشاهده تعداد تماس‌های از دست رفته کدهای مخفی

با شماره‌گیری کد مخفی *#۶۱# در آیفون خود می‌توانید تعداد تماس‌های از دست رفته خود را مشاهده کنید.

 مسدود کردن تماس در آیفون

یکی دیگر از کدهای مخفی آیفون، کد مسدود کردن تماس‌های خروجی است. مواقعی پیش می‌آید که ممکن است به هر دلیلی لازم باشد گوشی خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهید. در چنین مواقعی ممکن است نخواهید که آن شخص بتواند با تلفن شما تماسی برقرار کند. به عبارت دیگر، گوشی خود را به صورتی تنظیم کنید که امکان تماس گرفتن نداشته باشد. برای این منظور، باید از کد مسدود کردن تماس استفاده کنید.

  1. برای شروع، کد *۳۳* (ستاره ۳۳ ستاره) را وارد کنید.
  2. حالا در ادامه‌ی کد فوق، یک شماره رمز و در انتها نیز یک # وارد کنید. وجود این پین باعث می‌شود که شخص دیگری نتواند به راحتی این عملکرد را خاموش کند.

نمونه: *۳۳*۲۲۲۲#

(توجه داشته باشید که در نمونه بالا ۲۲۲۲ همان شماره رمز شما است که می‌توانید هر عددی را به دلخواه وارد کنید).

  1. بر روی دکمه‌ی سبزرنگ شماره‌گیری ضربه زده و پس از دریافت تأییدیه، بر روی Dismiss ضربه بزنید.
  2. برای غیرفعال کردن این عملکرد، کد #۳۳*۲۲۲۲# را شماره‌گیری کنید (توجه داشته باشید که در اینجا ۲۲۲۲ همان شماره رمز شما است).

 بهبود کیفیت صدا در آیفون کدهای مخفی

این کد حالت Enhanced Full Rate را برای بهبود کیفیت صدای گوشی آیفون فعال می‌کند. مطمئناً استفاده از این کد برای علاقه‌مندان به موسیقی بسیار جذاب خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که این ویژگی باعث می‌شود که کمی از عمر باتری شما کاسته شود. در هر صورت، اگر تمایل به فعال کردن این ویژگی دارید، کافیست کد *۳۳۷۰# (ستاره ۳۳۷۰ مربع) را وارد کرده و شماره‌گیری کنید.

 بررسی خط تماس در آیفون کدهای مخفی

این کد به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی در مورد فعال یا غیرفعال بودن خط تماس خود به دست آورید.

  1. برای دریافت اطلاعات مربوط به خط تماس خود، کد *#۷۶# (ستاره مربع ۷۶ مربع) را شماره‌گیری کنید.
  2. بلافاصله صفحه‌ای باز می‌شود که می‌توانید اطلاعات مربوط به وضعیت خط تماس خود را در آن مشاهده کنید.

دراخر

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی و آموزش استفاده از کدهای مخفی آیفون پرداختیم. تعداد کدهای مخفی آیفون بیشتر از مواردی است که ما به آن‌ها اشاره کردیم، اما موارد فوق کاربردی‌ترین کدهای مخفی آیفون محسوب می‌شوند.

این احتمال را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از آنها با اپراتور شما سازگار نباشند و عمل نکنند. ضمن اینکه علاوه بر کدهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، هر اپراتوری می‌تواند کدهای مختص به خودش را داشته باشد که می‌توانید با تماس با آنها یا از طریق وبسایت اپراتورها به این کدها دسترسی پیدا کنید. استفاده از کدهای شناخته شده و رسمی مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند و خطری برای گوشی شما ندارند. ولی از وارد کردن کدهای ناشناس و ناشناخته خودداری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که وقتی از یک کد برای فعال کردن یک قابلیت استفاده می‌کنید، غیرفعال کردن آن قابلیت در زمان مناسب را فراموش نکنید. به‌عنوان مثال، اگر شماره‌ی خود را بر روی یک شماره دیگر دایورت کرده‌اید، در صورتی که فراموش کنید آن را کنسل کنید، ممکن است تماس‌های ضروری زیادی را از دست بدهید.